نگاهی به مستند کوتاه «تماس از دست رفته» / در آرزوی دیدار پدر

امتیاز دهید post

مجله نماوا، فرهاد خالدی نیک

مستند کوتاه «تماس از دست رفته» به کارگردانی ویکتوریا ماپلبک، محصول سال ۲۰۱۸ کشور انگلستان است. از افتخارات فیلم می‌توان به کسب جایزه بفتای بهترین مستند کوتاه و دریافت جایزه ریفا اشاره کرد.

فیلم با سؤالی که بر روی صفحه تلفن همراه نقش می‌بندد، آغاز می‌شود: «چطور با پدری که به مدت یک دهه غیبش زده، ارتباط برقرار می‌کنی؟» این در واقع سوالی است که در ذهن مادر (ویکتوریا) و پسر چهارده ساله‌اش (جیم) نقش بسته است. آن‌ها که به یکباره با ترک خانواده توسط پدر خانواده مواجه شده بودند، حالا به دنبال راهی برای برقراری دوباره‌ی این رابطه‌ی از دست رفته می‌گردند. شاید علت اصلی این مساله را باید در خلائی که فرزند خانواده از آن رنج می‌برد، جستجو کرد. فرزندی که پدرش تنها چند بار به دیدنش آمده و بعد هم که به‌طور کامل ناپدید شده است. در تمام طول فیلم، غم و ناراحتی جیم از این اتفاق به شدت به چشم می‌آید ولی با این حال او آن قدر غرور دارد که وقتی با این سؤال مواجه می‌شود که «سخت است بدون بابا بزرگ شدی؟» سعی می کند خودش را بی‌تفاوت نشان داده و از این رو چندان ابراز ناراحتی نمی‌کند. به خصوص وقتی که از کارهایی مثل فوتبال بازی کردن و تماشای تلویزیون که باید با پدر انجام شود، می‌گوید و بلافاصله اشاره می‌کند که البته این کارها را با هر دوست مذکری می‌توان انجام داد!

بخش عمده‌ای از زمان فیلم به تلاش‌های ویکتوریا برای چگونگی طرح مساله و برقراری ارتباط با همسر سابقش اختصاص دارد. زنی که مدام در نگرانی از نحوه‌ی جواب دادن او یا واکنش پسرش به پاسخگو نبودن پدرش به سر می‌برد. یکی از جالب توجه‌ترین صحنه‌های فیلم، جایی است که ویکتوریا بالاخره موفق به گفت‌وگوی تلفنی با همسر سابقش می‌شود. گفت‌وگویی که ظاهراً راحت و صمیمی پیش می‌رود ولی در پایان مکالمه، وقتی که بغض ویکتوریا می‌شکند و اشکش جاری می‌شود، در می‌یابیم که در پشت این ظاهر آرام، چه فشار ویران کننده‌ای وجود دارد.

از سویی دیگر فیلم به نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی در روابط امروزی می‌پردازد. جایی که ویکتوریا و جیم از طریق صفحه فیس بوک موفق به کسب اطلاعاتی نظیر این که او پسر دیگری نیز دارد، می‌شوند. مساله‌ای که باز هم ویکتوریا را به تردید می‌اندازد، ولی جیم همچنان مصمم به دیدار با پدرش نشان می‌دهد. دیداری که هر چند در فیلم به تصویر در نمی‌آید ولی به گواه نوشتار پایانی فیلم در عالم واقعیت اتفاق افتاده تا پسر بالاخره به وصال پدرش برساند. پسری که اگرچه چهره‌اش شباهت فراوانی به مادرش دارد ولی گویا تفکر منطقی‌اش را از پدرش به ارث برده است و تماشای رفتار و گفتارش در مستند «تماس از دست رفته» خالی از لطف نخواهد بود.

تماشای «تماس از دست رفته» در نماوا

نوشته نگاهی به مستند کوتاه «تماس از دست رفته» / در آرزوی دیدار پدر اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط