«لیست آقای مالکوم»؛ مجذوب کردن آقای خاص

امتیاز دهید post

مجله نماوا، عباس اقلامی

همان سکانس آغازین فیلم لیست آقای مالکوم کافی است که با توجه به فضایی که رویدادهای فیلم بناست در آن روایت شود، تماشاگرش را نگران کند با روایتی کلاسیک در داستانگوییِ سینمایی با موضوعی کمابیش کلیشه‌ای مواجه است. دو دختر، دو دوست نوجوان در یک خوابگاه دختران در بریتانیای سال ۱۸۱۸ یکی از خانواده مرفه و اشراف و دیگری قشر کم و بیش متوسط. هر دو در فکر فردا و البته فردایی که پیشرفت در آن، مسیر اصلی‌اش ازدواج است و شوهرداشتن و به تعبیر فیلم، فرد مناسب پیدا کردن.

فیلم لیست آقای مالکوم اما در این سطح از کلیشه باقی نمی‌ماند. هولی جونز در ساخت فیلمش به کمک بازی خوب بازیگرانش که به نقش‌های خود احاطه کافی دارند و آن را بر بستر یک داستانِ درست بازی می‌کنند، به خوبی بیان می‌شود و پازل‌های وقایع آن به خوبی و به جا از پی هم چیده شده‌اند. داستان «لیست آقای مالکوم» فراز و فرود مناسبی دارد ضمن اینکه لحظات غافلگیرانه و گره‌افکنی و گره‌گشایی‌های غیرمنتظره آن به ویژه در سکانس‌های پایانی، از این فیلم، فیلمی متفاوت در ساخت و اجرا نسبت به فیلم‌هایی با فضای تاریخی بریتانیای قرن نوزدهم و سوژه پسر اشراف‌زاده و دختر فقیر یا برعکس، ساخته است.

فیلمی که تماشاگرش را به خواندنِ زیرمتن خود فرا می‌خواند. برای این که نشانش دهد غرور و تعصب یک رابطه انسانی را که به شیوه‌ای مناسب شکل گرفته و روند آن به خوبی پیش می‌رود، به راحتی تا مرز فروپاشی می‌برد. به اینکه حسادت چطور می‌تواند فرد را مانعی بر سر راه دوست دوران کودکی‌اش کند و در بزنگاهی سرنوشت‌ساز برای او، با دخالتِ از سر حسادت، مسیر را تغییر دهد.

جرمی مالکوم با تکیه بر ثروت خانوادگی و اشراف‌زاده بودن، خود را در جایگاه برتر و انتخاب کننده‌ای صاحب حق می‌بیند که دختر مقابل خود را که با لیست مشخصات همسر مورد علاقه‌اش همخوانی نداشته باشد می‌تواند به شکلی تحقیرآمیز طرد کند. و این شروع تقابلی چندضلعی در طول فیلم می‌شود که محور اصلی آن عشق است و فراز و فرودش تلاشی است برای اثبات عشق و رفع این اتهام از شخصیت‌هایش که یکی متهم به نقش بازی کردن و فریبکاری برای جذب کردن آقای خاص است، و دیگری به عشق در وجودش نداشتن، و آن یکی حسادت.

و در یک پایان کلاسیک، اما غیرمنتظره برای فیلم، آن که جرمیِ مغرور را از اسبِ تعصب به زیر می‌کشد نه سلینا است و نه جولیا. آن که موفق به این کار می‌شود مادر جرمی مالکوم است که از موضع یک اشراف‌زاده او را متوجه این مهم می کند که در زندگی و برای عشق ورزیدن باید خارج از برنامه بود و چیزی فراتر از پول و شهرت داشت و خوش نامی برخاسته از عاشقی، متفاوت از به نام بودن ناشی از اشراف‌زادگی است.

تماشای فیلم لیست آقای مالکوم در نماوا

نوشته «لیست آقای مالکوم»؛ مجذوب کردن آقای خاص اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط