چالش‌های دیدن فیلم هندی!

امتیاز دهید post

مجله نماوا، ایلیا محمدی‌نیا

اگر تاکنون از اصطلاح «فیلم هندی» استفاده نکرده‌اید اما به حتم این واژه و ترکیب بسیار به گوش‌تان خورده است. از گذشته‌های دور تاکنون هرگاه می‌خواستند فیلمی یا سریال و حتی سکانسی از فیلمی را به سخره بگیرند از ترکیب، مثل فیلم هندی می‌ماند استفاده می‌کردند. در واقع کیفیت نازل فیلم‌های هندی چه در ساختار و چه مباحث فنی و از طرفی فراوانی و حجم بالای آن‌ها باعث شد که فیلم هندی یک اتفاق بی‌اهمیت و بی‌کیفیت در غالب اوقات تصور شود که حتی ارزش یک بار دیدن هم ندارد.

فیلم هندی ملغمه‌ای بود از ملودرام‌های سطحی و اشک‌آور تا رفاقت‌های متعصبانه و اکشن‌های بی‌منطق به همراه چاشنی رقص و آواز که این آخری در تمامی فیلم‌های هندی پای ثابت و غیرقابل حذف بود تا آنجا که فیلم هندی، بدون رقص آواز اساسا به تولید نمی‌رسید چرا که پیشاپیش شکست در اکران عمومی آن قابل پیش‌بینی بود.

مهم‌ترین اتفاق سینمای بالیود و فیلم‌های هندی رویافروشی است. تماشاگر خسته از کار و زندگی سخت می‌داند که با پرداخت چند روپیه که در بسیاری از موارد هزینه خورد و خوراک روزانه اوست می‌تواند آخر هفته برای چند ساعت رویای خود را در سالن‌های تاریک پیدا کند. آن‌ها آنقدر با حقیقت تلخ زندگی روزمره سروکار دارند که فیلم‌های واقع گرایانه ولو با کیفیت بالای تولید هم نمی‌تواند مجابشان کند که برای دیدنش به سینما بروند. فیلم‌های هندی برای تماشاگر هندی حکم مخدر را دارد. حکم مشروبات الکی که برای چند ساعتی آنها را از جهان تلخ هر روزه‌شان جدا می‌کند. آنها رویا می‌خواهندو هالیود با حجم تولید سالانه به آنها رویا می‌فروشد.

اما به کار بردن اصطلاح فیلم هندی در سال‌های اخیر دیگر معنای گذشته را ندارد. حال در کنار حجم بالای فیلم‌های تولیدی در سال، بعد از هالیوود، پرتعدادترین تماشاگران را در سینما به نسبت بسیاری از کشورها دارد. امری که با پیشرفت‌های حوزه فنی اعم از فیلمبرداری، ویژوال افکت، طراحی صحنه و لباس، تنوع محتوای فیلمنامه‌‌ها و صد البته سیستم موفق ستاره‌سازی محقق شده است. فیلم هندی ترکیبی است از ژانرهای مختلف اعم از ملودرام، کمدی و اکشن و…(فیلم ماسالا اصطلاحی بود که درباره سینمای هند بسیار به کار برده می‌شود. به آثاری که ژانرهای مختلف در آن ترکیب شده و ماحصلش فیلم هندی می‌شد فیلم ماسالا می‌گویند. درست مثل چای ماسالا که ترکیبی عجیب و غریب و گاه ناهمگون از شیر، زنجبیل، هل، فلفل سیاه، عسل، بادیان ستاره‌ای، رازیانه، جوز هندی، میخک، چوب دارچین و…است که در نهایت مزه خاصی را در ذهن تداعی می‌کند. درست مثل ترکیب فیلم های هندی .)

با این مقدمه نسبتا طولانی اگر می‌خواهید کمی نگاه شما نسبت به سینمای هند و فیلم هندی دچار چالشی اساسی شود دیدن چند فیلم در نماوا توصیه می‌شود.

«قاتلان هندوستان»

فیلم «قاتلان هندوستان» محصول سال ۲۰۱۸ اثری با هزینه‌های تولید بالا محسوب می‌شود که در آن بازیگرانی چون عامر خان، آمیتاب باچان، کاترینا کایف، لوید اوون، فاطمه ثنا شیخ به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم در سال ۱۷۹۵ اتفاق می‌افتد، در دوره‌ای که بیگانگان به هند حمله می‌کنند و دارایی مردم را غارت می‌کنند مردی به نام آزاد (آمیتاب باچان) با شعار آزادی شروع به غارت خارجی‌ها در دریا می‌کند، از طرفی خارجی‌ها از فردی حیله‌گر به نام فیرنگی (عامرخان) می‌خواهند که آزاد را بکشد و … فیلم ملودرامی عاشقانه است با انبوهی از صحنه‌های جذاب و چشم نواز .

«باجیرو‌ و مستانه»

فیلم اکشن، درام وعاشقانه «باجیرو‌ و مستانه»، محصول سال ۲۰۱۵ کشور هند است که کارگردانی آن را سانجای لیلا بانسالی بر عهده دارد و در آن بازیگرانی چون رانویر سینگ، دیپیکا پادوکونه، پریانکا چوپرا و.. به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم داستان عاشقانه «باجیرو»، یکی از پادشاهان و فرماندهان بزرگ در تاریخ هند و دختری زیبا و باهوش به نام «مستانه» است.

«اسیدپاشی»

فیلم «اسیدپاشی» به کارگردانی مقنا گلزار محصول سال ۲۰۲۰ است. این فیلم بیوگرافی درام درباره لاکشمی دختر زیبا و جوانی است که قربانی اسیدپاشی شد. در این فیلم دیپیکا پادوکنه، ویکرانت ماسی، مادورجیت سارجیبه ایفای نقش پرداخته‌اند. نکته حایز اهمیت در فیلم اسید پاشی حضور ستاره گرانقیمت بالیوود دیپیکا پادوکنه در نقش لاکشمی است که قربانی اسید پاشی شده است.

تماشای «قاتلان هندوستان»، «باجیرو‌ و مستانه» و «اسیدپاشی» در نماوا

نوشته چالش‌های دیدن فیلم هندی! اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط