آیفون XR نشان‌دهنده‌ی ناکامی قابلیت لمس سه‌بعدی است

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

آیا با امکانات قابلیت لمس سه بعدی یا ۳D Touch آشنایی دارید؟ بیشتر کاربران آیفون‌ها از وجود چنین قابلیتی اصلا خبر ندارند. اپل در سال ۲۰۱۵ روی این قابلیت که از آن به‌عنوان «نسل بعدی مولتی‌تاچ» یاد می‌کرد، مانور زیادی داد. اما برای بسیاری از کاربران، این مشخصه تنها یک قابلیت آزاردهنده محسوب می‌شود.

در حقیقت، می‌توان گفت که عمدتا فقط خوره‌های تکنولوژی از بهره‌گیری از این مشخصه لذت می‌برند. چنین افرادی همواره به‌دنبال قابلیت‌های مخفی مربوط به لمس سه بعدی هستند و کشفیات خود را در سایت‌ها و انجمن‌ها با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. اما بیشتر کاربران آیفون‌ها، اصلا به این قابلیت توجهی نشان نمی‌دهند یا حداقل تلاش می‌کنند که آن را نادیده بگیرند. زیرا حتی کاربران عادی هم در حین انجام کارهای موردنظرشان، به‌طور ناخواسته به این قابلیت برمی‌خورند و بعد از سردرگم شدن و کمی آزرده شدن، سعی می‌کنند ادامه کار خود را از سر بگیرند.

لمس سه بعدی

اگر از سال‌ها پیش اهل اخبار تکنولوژی باشید، احتمالا تلاش تقریبا مشابه شرکت بلک‌بری را به یاد می‌آورید.۱۰ سال پیش، گوشی بلک‌بری Storm از نمایشگر لمسی قابل کلیک بهره می‌برد. این گوشی مجهز به کیبرد فیزیکی نبود و در عوض، این شرکت برای اینکه حالت تایپ بر کیبورد فیزیکی را در مورد نمایشگر لمسی شبیه‌سازی کند، با بهره‌گیری از بازخوردهای ویبره‌ای این حالت شبیه‌سازی کرد و با هر کلیک، کاربر احساس می‌کرد که نمایشگر مانند یک کیبورد فیزیکی تکان می‌خورد. این قابلیت هم در نهایت روانه‌ی قبرستان دیگر مشخصه‌های عجیب‌وغریب شد.

البته در مورد اپل، این مشخصه مطمئنا به بدی قابلیت مربوط به بلک‌بری Storm نیست. اما حالا، سه سال پس از معرفی این مشخصه، اپل با معرفی آیفون XR نشان داد که ناکامی این قابلیت را پذیرفته است. فقدان قابلیت لمس سه بعدی نه‌تنها هزینه تولید این گوشی را کاهش می‌دهد، بلکه حتی احتمالا تا حد کمی منجر به کاهش ضخامت این گوشی می‌شود. اما از همه مهم‌تر، حذف این قابلیت از این گوشی نشان می‌دهد که اپل بودجه زیادی را صرف قابلیتی کرده که بیشتر کاربران از آن استفاده نمی‌کنند و نمی‌خواهند هم استفاده کنند.

البته باید خاطرنشان کنیم که آیفون XR یک گوشی اقتصادی محسوب نمی‌شود. این گوشی از جدیدترین تراشه اپل و سیستم پیشرفته فیس آی‌دی بهره می‌برد و این نشان می‌دهد این حذف قابلیت، ارتباط چندانی با کاهش هزینه‌های تمام نشده ندارد. بلکه اپل با توجه به نیازها و خواسته‌های کاربران، این تصمیم را گرفته است.

لمس سه بعدی

در همین حین، مدیران ارشد اپل در مراسم رونمایی از آیفون‌های جدید حسابی از قابلیت‌های سیستم فیس آی‌دی تعریف کردند و گفتند که این مشخصه محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران دارد. با این حال، آن‌ها این مراسم را بدون ارائه توضیحی در مورد حذف قابلیت لمس سه بعدی به اتمام رساندند.

دلیل محبوبیت فیس آی‌دی کاملا روشن است. زیرا کاربران بدون انجام کاری و فقط با نگاه کردن به گوشی خود، می‌توان آن را آنلاک کنند. اما استفاده از لمس سه بعدی به این سادگی‌ها نیست. اول از هر چیزی باید انگشت خود را با شدت بیشتری بر نمایشگر بفشارید. اگر فشار کم باشد، روانه‌ی قسمتی می‌شوید که کاری با آن بخش ندارید. و با هر بار فشار زیاد هم این حس القا می‌شود که در حال آسیب‌رساندن به نمایشگر لمسی هستید و احتمالا با عذاب وجدان چنین کاری را انجام می‌دهید.

علاوه بر این، امکاناتی که برای بهره‌گیری از آن باید به استفاده از این قابلیت روی بیاورید، چندان قابل توجه نیستند. به‌عنوان مثال وقتی که بارگیری پیش‌نمایش محتواهای ایمیل‌ها تا حدی طول می‌کشد، آیا بهتر نیست که از همان اول برای مشاهده ایمیل مذکور بر روی آن ضربه بزنیم؟

لمس سه بعدی

اپل به جای این قابلیت، در آیفون XR مشخصه بازخورد لرزشی مشابه قابلیت موجود در ترک‌پد مک‌بوک پرو را ارائه داده است. اپلیکیشن‌های اندکی برای برخی از میانبرهای خود، صرفا به بهره‌گیری از این قابلیت روی آورده‌اند و کاربران چنین اپلیکیشن‌هایی برای بهره‌گیری از میان‌برهای مذکور می‌توانند از این قابلیت جایگزین بهره ببرند.

طبق پیش‌بینی‌ها، آیفون XR فروش بیشتری نسبت به دو گوشی گران‌تر خود خواهد داشت و اگر این موضوع به حقیقت بدل شود، این یعنی میلیون‌ها کاربر iOS دیگر به قابلیت لمس سه بعدی دسترسی نخواهند داشت. اپل به‌خوبی متوجه شده که تنها کاربران حرفه‌ای و خوره تکنولوژی به دنبال چنین قابلیت‌هایی هستند و چنین افرادی برای خرید بهترین آیفون‌ها (آیفون XS یا XS مکس) حاضرند پول بیشتری را بپردازند؛ آیفون‌هایی که همچنان از این قابلیت بهره می‌برند.

منبع: TechCrunch

The post آیفون XR نشان‌دهنده‌ی ناکامی قابلیت لمس سه‌بعدی است appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط