ماهواره یک میلیارد دلاری ناسا برای نظارت بر یخ های زمین به فضا رفت

امتیاز دهید post

ناسا ساعاتی پیش ماهواره یک میلیارد دلاری ICESat-2 را به فضا ارسال کرد که قرار است بر یخ های زمین نظارت کند.

ICESat-2 که نام آن از سر واژه های «ماهواره ارتفاع یخ، ابر و زمین» گرفته شده در ساعت 9:02 دیروز به وقت منطقه زمانی شرقی (17:32 روز 24 شهریور ماه به وقت ایران) از کالیفرنیا و از طریق راکت دلتا 2 به فضا پرتاب شد. این ماهواره توسط راکتی حمل شد که توسط United Launch Alliance ساخته شده بود.

ماهواره ICESat-2 به تعداد 10 هزار پرتو لیزری سبز رنگ در ثانیه را با استفاده از سیستم اطلس (سیستم پیشرفته ارتفاع سنجی توپوگرافی) به سمت زمین ارسال می کند و با بازگشت آنها به سمت ماهواره ارتفاع هر نقطه خاص از زمین مشخص می شود. ICESat-2 می تواند در هر 91 روز یک بار به دور زمین چرخش کرده و مکان قبلی را اسکن کند. به این ترتیب می تواند نقاط مورد نظر را 4 بار در هر سال بررسی کند تا از میزان تغییرات ارتفاع سطح اطلاع یابد.

ماهواره ICESat-2 می تواند یخ های قطبی را ردیابی کند تا اثرات ناشی از گرمایش زمین بر آنها را بررسی کند. این ماهواره بیشتر بر دو مورد متمرکز است: تغییرات ضخامت یخ های زمین را بررسی می کند و در عین حال به بررسی یخ های دریایی می پردازد. در نتیجه این اطلاعات امکان ایجاد تصویرهایی 3 بعدی از سطح زمین فراهم می شود.

به طور ساده این ماهواره می خواهد به این سوال پاسخ دهد که قطر ورقه های یخ با چه سرعتی کاهش یا افزایش می یابند.

انتظار می رود در نهایت اطلاعات به دست آمده از ماهواره ICESat-2 به محققان کمک کند تا میزان تغییرات سطح در قطب جنوب و گرینلند را در دهه های گذشته بیابند. اطلاعات به دست آمده قرار است به صورت آنلاین در دسترس همه قرار گیرد تا دانشمندان سراسر جهان بسته به نیاز خود از آنها بهره ببرند.

The post ماهواره یک میلیارد دلاری ناسا برای نظارت بر یخ های زمین به فضا رفت appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط