کانسپت ب ام و Vision iNEXT معرفی شد؛ پیش نمایشی از چهارمین مدل تمام برقی باواریایی ها

امتیاز دهید post

در نمایشگاه فرانکفورت 2017، گروه ب ام و اعلام کرد که تا سال 2025، تعداد خودروهای برقی شده خود را به 25 مدل خواهد رساند؛ از این تعداد هم 12 مدل از پیشرانه های الکتریکی بهره خواهند برد. از آنجایی که می دانیم برنامه ای برای تولید نسل آتی i3 وجود ندارد، می توان نتیجه گرفت که تمامی 12 مدل یاد شده، کاملا جدید خواهند بود.

مینی کوپر 3 در الکتریکی نخستین عضو این مجموعه است که سال آینده از راه خواهد رسید. دومین عضو هم نسخه تمام برقی ب ام و X3 است که با نام iX3 در حوالی سال 2020 معرفی می شود. عضو سوم نیز ب ام و i4 خواهد بود، یک سدان چهار در پنج نفره که در واقع نسخه تولیدی مفهومی i Vision Dynamics محسوب شده و در سال 2021 وارد خیابان ها می شود؛ باواریایی ها سال گذشته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت از این مفهومی پرده برداری کردند.

اما اینک چهارمین مدل؛ ب ام در اقدامی غیر منتظره از یک کانسپت برقی در جمع بیش از 300 خبرنگار خودرویی رونمایی کرد. این کانسپت که Vision iNEXT نام دارد، در داخل یک هواپیمایی باری متعلق به خطوط هوایی لوفت هانزا معرفی شد. نکته جالب اینکه این هواپیما پس از رونمایی محصول جدید باواریایی ها در نیویورک سیتی، عازم سن فرانسیسکوی کالیفرنیا و سپس پکن شد. بعد از پکن نیز این هواپیما در مونیخ به تور خود پایان داد.

BMW-Vision_iNEXT_Concept-2018 (45)

کانسپت ب ام و Vision iNEXT در دسته کراس اوورها طبقه بندی شده و ابعادی مشابه با X5 دارد. به گفته ب ام و نسخه خیابانی این خودرو در سال 2021 و چند ماه پس از (i Vision Dynamics (i4 عرضه خواهد شد.

یکی از نکات جالبی که در مراسم رونمایی به آن اشاره شد اینست که ب ام و پس از 6 سال، به همکاری خود با سامسونگ SDI پایان داده و توسعه سلول های اختصاصی را در دستور کار قرار خواهد داد.

BMW-Vision_iNEXT_Concept-2018 (47)

در حال حاضر سامسونگ SDI سلول های مورد نیاز محصولات برقی و هیبریدی ب ام و را تامین می کند. ب ام و نیز به روش خود این سلول ها را در یک پکیج کنار هم قرار می دهد.

ب ام و در گامی رو به جلو با شرکت چینی CATL برای ساخت سلول های مورد نیاز به توافق رسیده، این سلول ها تماما توسط ب ام و طراحی شده اند. در کنار این شرکت، ب ام و به دنبال همکاری با دیگر کمپانی های فعال در زمین ساخت سلول است تا تنها به CATL وابسته نباشد.

CATL BMW

از آنجایی که ب ام و برای تولید مدل های برقی شاسی بلند و سدان دورخیر کرده، این خودروساز آلمانی به سلول هایی متفاوت نیاز خواهد داشت. نمونه های به کار رفته در مدل های شاسی بلند به دلیل فضای بیشتر موجود در کف اتاق باید ایستاده تر باشند، حال آنکه سلول های لازم برای سدان های برقی باید ارتفاع کمتری داشته و بصورت طولی طراحی شوند.

هر دوی این ساختارها شکلی مستطیلی داشته و کاملا متفاوت از سلول های استوانه ای تسلا هستند.

BMW-Vision_iNEXT_Concept-2018 (7)

ب ام و Vision iNEXT از تکنولوژی هایی مثل مواد داخلی پویا و سیستم پروژکتور نمایش اطلاعات در نقاط مختلف کابین بهره می برد. با این تکنولوژی ها سرنشینان می توانند مثلا با کشیدن انگشت خود بر روی سطح صندلی، رادیو و سیستم مسیریاب را کنترل کنند.

BMW-Vision_iNEXT_Concept-2018 (17)

به لطف سیستم پروژکتور یاد شده، سرنشینان قادر هستند محتوای مورد نیاز را بر روی هر قسمتی که بخواهند مشاهده کنند. به همین خاطر به غیر از راننده برای دیگر سرنشینان نمایشگری در نظر گرفته نشده است. البته به گفته ب ام و، این تکنولوژی احتمالا در نسخه نهایی موجود نخواهد بود، اما در مدل های بعدی شاید مورد استفاده قرار گیرد.

BMW-Vision_iNEXT_Concept-2018

ب ام و از تکنولوژی حذف نمایشگر دیگر سرنشینان و بازتاب محتوا بر روی سطوح مختلف با نام Shy Tech یاد می کند. این تکنولوژی از سه بخش متفاوت تشکیل یافته که عبارتند از دستیار شخصی هوشمند، مواد هوشمند و بازتاب هوشمند.

طبق انتظار مفهومی ب ام و Vision iNEXT به فناوری خودران مجهز شده است. البته از آنجایی که مشخص نیست قوانین و مقررات چه زمانی اجازه تردد اتومبیل های خودران در معابر عمومی را می دهند، ب ام و محصولات آتی خود را کماکان با شعار "ماشینی ناب برای راندن" تولید خواهد کرد. به این شعار قدیمی، شعار جدید "تجربه ای ناب از حالت خودران" نیز افزوده شده است.

BMW-Vision_iNEXT_Concept-2018 (37)

کانسپت ب ام و Vision iNEXT دارای دو حالت رانندگی است که عبارتند از Boost و Ease. در حالت Boost کنترل وسیله نقلیه بطور کامل به راننده محول شده و نمایشگرهای موجود همانند خودروهای کنونی اطلاعاتی را درباره وضعیت اتومبیل نشان می دهند.

BMW-Vision_iNEXT_Concept-2018 (15)

در حالت Ease، محصول جدید ژرمن ها به یک اتومبیل خودران تبدیل شده و فرمان در داشبورد ادغام می شود؛ مد " Exploration " هم برای نمایشگرها فعال شده و اطلاعاتی درباره مکان های اطراف یا رویدادهای منطقه در حال حرکت، در اختیار راننده و دیگر سرنشینان قرار می گیرد. علاوه بر این ها پشت سری صندلی های جلو به منظور ارتباط بهتر سرنشینان جلو و عقب تا می شوند.

BMW-Vision_iNEXT_Concept-2018 (42)

متاسفانه هنوز درباره مشخصات پیشرانه، مسافت قابل پیمایش، و قیمت ب ام و Vision iNEXT حرفی به میان نیامده است. آنطور که مشخص شده، نسخه نهایی این مفهومی به جای ترکیب حرف i با شماره (مثل i3 و i4)، با نامی که از ترکیب حرف i و یک واژه دیگر ساخته شده، به فروش خواهد رسید.

BMW-Vision_iNEXT_Concept-2018 (6)

با توجه به گسترش محبوبیت روز افزون کراس اوورها، انتظار می رود دیگر مدل های تمام برقی ب ام و جزو این دسته باشند.

The post کانسپت ب ام و Vision iNEXT معرفی شد؛ پیش نمایشی از چهارمین مدل تمام برقی باواریایی ها appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط