راهنمای خرید تندر90 کارکرده؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

امتیاز دهید post

در روزگاران گذشته قرار بود رنو لوگان یا همان رنو ال ۹۰ جانشین یار خسته و قدیمی جاده‌های ایران، پیکان باشد. ال ۹۰ آمده بود تا همه چیز را برای پیکان سواران تا حدی مدرن و به‌روز نماید و ایشان را از سر و صدای قارقار مانند پیشرانه پیکان رهایی بخشد.

اما چنین نشد و همانطور که اطلاع دارید در ابتدای عرضه با توجه به آنکه بازار هنوز به این خودروی نه چندان زیبا اعتماد کافی نداشت، برای ال ۹۰ قیمتی پایین‌تر نسبت به برخی محصولات ایران خودرو همچون پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در نظر گرفته شده بود.

به تدریج تندر ۹۰ توانست قابلیت‌های فنی بالای خود را به رخ محصولات دیگر ایران‌خودرو و سایپا بکشد و مورد استقبال قرار گیرد. فروش ال ۹۰ در تیپ‌های مختلف از E0 گرفته تا E2، در بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان ادامه داشت تا اینکه اولین جرقه افزایش قیمت آن به دلیل ارزبری بالا در اوایل دهه 90 شمسی زده شد.

این مورد موجب شد تا همزمان با افزایش نرخ ارز در آن دوران، بهای ال ۹۰ نیز بیشتر از سایر خودروها افزایش یابد و جایگاه آن را در ردیف‌های بالای جدول گران قیمت‌ترین محصولات ایران خودرو و سایپا استحکام بخشد. از آن زمان تاکنون نیز دیگر خبری از کاهش قیمت ال90 نیست و انواع مختلف آن در بازار با توجه به شروع مجدد نوسانات ارزی (شهریور ۹۷) قیمت‌های نسبتا بالایی را طلب می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به مدل‌های کارکرده‌ی تندر90 داشته باشیم. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری تندر90

هم اکنون در جاده‌های کشورمان مدل های مختلفی از خانواده ال ۹۰ (تندر ۹۰) در حال تردد هستند. طراحی ظاهری جعبه مانند آنها و فقدان خطوط منحنی بر روی بدنه نشان از فوق اقتصادی بودن این محصول دارد که البته در کشور ما و با توجه به قدرت خرید عمده اقشار جامعه چندان هم اقتصادی به نظر نمی‌رسد.

چراغ‌های جلوی تندر ۹۰ با آن حالت زاویه‌دار خود، اگر چه طرحی متناسب با طراحی کلی بدنه دارند اما کمی کوچک به نظر می‌رسند. جلو پنجره ذوزنقه‌فرم، سپر دورنگ (مشکی-همرنگ بدنه) و چراغ‌های گرد مه‌شکن، از جمله نکات قابل مشاهده در چهره ال ۹۰ محسوب می‌شوند.

دو خط حجم دهنده نیز بر روی درب کاپوت نقش بسته‌اند تا سادگی آن را تقلیل بخشند. در برخی مدل‌‌های پارس تندر نیز که به نوعی نسخه فیس لیفت شده تندر ۹۰ محسوب می‌شود، تغییراتی در سپر جلو به منظور مهیج‌تر جلوه دادن نمای روبروی این خودرو قابل رویت است. البته بسیاری از پارس تندرها نیز تفاوتی در نمای روبرو با تندر ۹۰ ندارند.

در نمای کناری تندر ۹۰ نیز شاهد فریم چند ضلعی فرم پنجره‌ها هستیم که کاملا بدوی به نظر می‌رسد و گلگیرهای برجسته که پتانسیل برخورد با سطوح مختلف را دارا هستند هم این نما را مزین نموده‌اند.نمای جانبی نسخه پارس تندر کاملا مشابه تندر۹۰ بوده و تنها از زه بغل‌درب پهن‌تر در این مدل بهره گرفته شده است.

نمای پشتی ال 90 مزین به دو چراغ کشیده مثلثی فرم است که به سپر عقب دو رنگ (مشکی-همرنگ بدنه) ختم می‌شوند. جایگاه نصب پلاک بر روی فرورفتگی قسمت میانی سپر تعبیه شده و یک برجستگی در امتداد فوقانی درب صندوق قابل مشاهده است.

در نسخه پارس تندر ما شاهد چراغ‌های تغییر شکل یافته و برخی تغییرات جزئی دیگر به همراه تغییر محل نصب پلاک به روی درب صندوق و اضافه شدن یک چراغ مه‌شکن به قسمت میانی سپر عقب هستیم.

نسخه دیگری نیز در بازار موجود است که تحت عنوان تندر۹۰ پلاس در حال تردد بوده و تغییراتی در جلو پنجره، چراغ‌های جلو، سپر جلو و نمای عقب این خودرو نسبت به مدل استاندارد اعمال شده است که در تصویر زیر آن را مشاهده می نمایید.

طراحی داخلی و کابین تندر90

تندر90

طراحی داخلی کابین تندر ۹۰ بسیار ابتدایی انجام شده و همه جا مملو از پلاستیک خشک و ارزان قیمت است. تریم داخلی به رنگ طوسی بوده و در میانه داشبورد از رنگ نقره‌ای نیز بهره گرفته شده است.

صندلی‌ها فرمی ساده و معمولی داشته و در بلندمدت خسته کننده به نظر می رسند. در مدل پارس تندر (محصول سایپا) سامانه مالتی مدیا به همراه صفحه نمایشگر و رهیاب نیز قابل سفارش است که جلوه مدرن‌تری را به طراحی قدیمی کابین تندر ۹۰ خواهد بخشید.همچنین طراحی غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار در مدل پارس تندر دستخوش تغییرات اندک شده است.

تندر90

یکی از مزایای اصلی خانواده تندر90، صندوق عقب بسیار جادار آن است که در حدود 510 لیتر گنجایش داشته و کاملا پاسخگوی نیازهای متعارف یک خانواده ایرانی خواهد بود.

در مدل تندر ۹۰ پلاس نیز ما شاهد کابین با تریم مشکی هستیم که داشبورد و رودری های آن دچار تغییرات مثبتی شده‌اند. البته سطح تغییرات در مجموعه داشبورد چندان به چشم نمی‌آید اما این امر در پنل درب‌ها به وضوح قابل تشخیص است.

به طور کلی کابین خانواده ال90 از سبک طراحی قدیمی پیروی می‌نماید و متریال آن چنگی به دل نمی‌زند اما در عوض ، فضای نسبتا جاداری را برای یک خانواده ۴ تا ۵ نفره فراهم می‌نماید. به ویژه بخش عقب آن با توجه به ابعاد مناسب بدنه و ارتفاع سقف، از نظر فضای سر و پا تقریبا جادار و مناسب تلقی می گردد.

مشخصات کلی

ابعاد(mm)
طول ۴۲۴۷
عرض(بدون در نظر گرفتن آيينه ها) ۱۷۴۰
ارتفاع ۱۵۳۴
حداقل فاصله از زمين ۱۲۰
وزن
وزن خالص ۱۱۰۰
مصرف سوخت(lit)
سيكل تركيبي(lit/۱۰۰km) ۶.۸۲
ظرفيت باك(lit) ۵۰

تجهیزات و امکانات تندر90 E2

ترمز سيستم ترمز ضد قفل (ABS ) و سيستم توزيع متعادل نيروي ترمز 4 كاناله (EBD) ترمز جلو ديسكی و ترمز عقب كاسه‌ای
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشين جلو
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه تنظيم دستي
سیستم صوتی راديو پخش CD خوان با AUX و MP3و USB- بلندگو درب هاي جلو
چراغها چراغ هاي مه شكن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان جلو، تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل، چراغ داخل صندوق عقب و چراغ خطر سوم و چراغ داخل داشبورد
آينه‌ها تنظيم برقي آينه‌هاي جانبي همرنگ بدنه گرمكن دار
شیشه ها شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب و گرمكن شيشه عقب
تزئینات تريم خاكستري، زه هاي جانبي مشكي
تجهیزات ایمنی ايموبيلايزر, قفل مركزي با ريموت راديويي, كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع, كمر بندهاي ايمني عقب سه نقطه اي و بوق هشدار روشن ماندن چراغ هاي جلو
رینگ و لاستیک 15 اينچ آلومينيومي
صندلی صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع, پشت سري جلو و عقب با قابليت تنظيم ارتفاع
سایر تجهیزات نمايشگر اطلاعات سفر(مسافت و مصرف سوخت)، ريموت كنترل سوييچ، جاي ليواني صندلي جلو، بلندگوی طاقچه عقب، جاي نقشه براي صندلي جلو ، آفتاب‌گير سمت شاگرد با آيينه

پیشرانه و مشخصات فنی تندر90

تندر90

گيربكس
نوع گيربكس دستي ۵سرعته-كلاچ هيدروليكي
موتور
نوع موتور K۴MA۶- خطي
تعداد سيلندر – تعداد سوپاپ ۴سيلندر- ۱۶ سوپاپ
حجم موتور cc ۱۵۹۸
حداكثر قدرت 105hp@5750rpm
حداکثر سرعت ۱۷۵ كيلومتر بر ساعت
فرمان
نوع فرمان هيدروليك
سيستم تعليق
سيستم تعليق جلو مستقل مك فرسون
سيستم تعليق عقب تير پيچشي با مقطع Hو فنر مارپيچ
ترمز
جلو ديسكي
عقب كاسه اي

تجربه رانندگی با تندر ۹۰

تندر90

رانندگی با تندر ۹۰ در قیاس با برخی محصولات مشابه داخلی، سبکی و شتاب بیشتری را به سرنشینان القا می‌نماید. ریشه این مهم را نیز می‌توان در وزن نسبتا کمتر (1100 کیلوگرم) تندر90، قدرت مناسب پیشرانه و عملکرد مطلوب جعبه دنده دستی پنج سرعته خودرو دانست.

خودروی مورد آزمایش از نوع E2، در حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته و از نظر شرایط نگهداری در وضعیت تقریبا مطلوبی قرار داشته است. کلیه سرویس‌های دوره‌ای پس از طی حدود هر ۸ هزار کیلومتر به طور مرتب انجام شده است.

تندر90

پس از روشن کردن موتور خودرو در حالت سرد، در ابتدا کمی عقربه دور موتور به صورت غیر طبیعی و در حالت درجا نوسان می‌کند که احتمالا ناشی از عدم آب‌بندی مجاری ورودی هوا به سمت پیشرانه باشد؛ این مشکل پس از گرم شدن کافی موتور برطرف می‌شود.

شتاب اولیه صفر تا صد خودرو با توجه به اینکه همچنان از دیسک و صفحه فابریک بهره می‌برد، همچنان در حد مطلوب قرار داشته و حدود ۱۳ ثانیه به طول می‌انجامد.

عمل تعویض دنده‌ها به نرمی توسط گیربکس انجام می‌شود و پدال کلاچ نیز کاملا نرم و روان عمل می‌کند. سطح نرمی کلاچ به حدی است که شاید در قیاس با انواع ۴۰۵، پژو پارس، سمند و … بیش از حد تلقی گردد اما پس از مدتی به آن عادت خواهید نمود. میزان سفتی غربیلک فرمان نیز در حد متعادل قرار دارد.

تندر90

در حین عبور از مسیرهای ناصاف، دست اندازها به خوبی در کابین احساس می شوند اما با توجه به رنج قیمتی و میزان کارکرد خودرو، این امر چندان دور از انتظار نبوده و ال90 در قیاس با رقبای داخلی از سواری تقریبا نرم‌تری برخوردار است.

مجموعه ادوات داشبورد در حین عبور از ناهمواری‌ها سر و صداهایی از خود انتشار می‌دهند که اگرچه کمی زیاد است اما کاملا قابل تحمل خواهد بود.

تندر90

پیشرانه بعد از حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد، تا به اینجای کار از نظر فنی دچار مشکل نشده و تنها قطعات مصرفی نظیر: کیت تسمه تایم (دوبار)، کیت تسمه دینام (یک بار)، شمع ها (۳ مرتبه) و گردگیر پلوس متصل به گیربکس، تعویض گردیده‌اند. عملکرد پیشرانه تقریبا بدون نقص بوده و با توجه به شرایط نگهداری خوب، همچنان نیروی کافی را در اختیار گیربکس قرار می‌دهد.

شتاب ثانویه خودرو نیز وضعیت نسبتا مطلوبی داشته و در حین سبقت‌گیری یا عبور از مسیرهای مرتفع، تقریبا رضایت بخش است. از سوی دیگر هنگام عبور از پیچ‌ها و مسیرهای منحنی شکل، حرکت گهواره‌ای (بادی‌رول) در بدنه احساس می‌شود و پایداری آن در سر پیچ‌ها نیز چندان مطلوب نخواهد بود.

قیمت مدل‌های دست دوم تندر 90 در بازار

تندر90

تندر90 E2 مدل 93، بدون رنگ، تمام تخفیف بیمه در حدود 60 میلیون تومان(21 شهریور ماه 97) آگهی شده است.

همچنین مدل‌ 87،چند لکه رنگ، تخفیف بیمه در حدود 40 میلیون قیمت گذاری شده است. مدل‌های 91 و 92 نیز در حدود 50 تا 56 میلیون تومان( بسته به شرایط) مبادله می‌شوند.

تندر90 اتومات مدل 92، بدون رنگ با تخفیف بیمه نیز در حدود 67 میلیون تومان آگهی شده است. همچنین انواع مدلهای 92 پارس تندر از قیمیتی در حدود 60 میلیون تومان برخوردار هستند.

مزایا و معایب

نکات مثبت
  • کیفیت مناسب قطعات فنی در طول زمان در قیاس با محصولات همرده داخلی
  • کیفیت رنگ مناسب در طول زمان
  • شتاب و قوای محرکه مناسب
  • صندوق عقب جادار
نکات منفی
  • طراحی ظاهری و داخلی نازیبا
  • گرانی قطعات در قیاس با محصولات همرده داخلی

The post راهنمای خرید تندر90 کارکرده؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط