به کمک پلتفرم همکاری در فروش دیجی‌کالا کسب درآمد کنید

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

عصر روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه «دیجی‌کالا» در مراسمی با حضور فعالان بازار آنلاین و نمایندگان کسب و کارهای اینترنتی به معرفی جدیدترین پلتفرم بازاریابی آنلاین خود پرداخت. در این مراسم که در محل هتل هما برگزار می‌شد، سیستم همکاری در فروش یا Affiliate Marketing دیجی‌کالا به صورت رسمی به همگان معرفی شد.

سیستم بازاریابی به شیوه همکاری در فروش، شیوه‌ای است که بزرگ‌ترین کسب و کارهای اینترنتی در جهان به سراغ آن رفته‌اند و این شیوه را به عنوان بخشی از فرآیند بازاریابی آنلاین خود در پیش گرفته‌اند. در این نوع از بازاریابی شخص سومی به جز فروشنده و خریدار به عنوان همکار در فروش وارد عمل می‌شود. این فرد می‌تواند جزو صاحبان وب‌سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی یا حتی صفحات پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی باشند که با تبلیغ یا معرفی کالاهای دیجی‌کالا، مخاطبان خود را به فروشگاه دیجی‌کالا فرستاده و در ازای فروش کالا، از دیجی کالا کمیسیون دریافت کنند.

حمید محمدی

در ابتدای این مراسم «حمید محمدی» مدیرعامل دیجی‌کالا به ارائه توضیحاتی در خصوص مسیری که دیجی‌کالا طی کرد تا به ایده استفاده از این شیوه از بازاریابی برسد، پرداخت. او با اشاره به این که دیجی‌کالا در سال‌های اخیر با اضافه کردن محصولات غیرالکترونیک، مد و فشن و مواد سوپرمارکتی به یک فروشگاه آنلاین که تمام نیازهای کاربرانش را برطرف می‌کند تبدیل شده افزود: با اضافه شدن دسته موادغذایی تند مصرف گروه‌های کالایی که یک فروشگاه آنلاین می‌تواند داشته باشد تکمیل می‌شود. در این مرحله باید تنوع محصولات هر دسته بیشتر و بیشتر شود تا کاربران به تمام چیزهایی که نیاز دارند در این فروشگاه آنلاین دست پیدا کنند.

راه‌حل دیجی‌کالا برای دستیابی به تنوع محصولی شامل صدها کالا استفاده از مدل مارکت پلیس بود که از سال مدیران این شرکت گذشته به شکل جدی روی آن تمرکز کرده بودند. به گفته محمدی با پیاده سازی طرح مارکت پلیس در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار فروشنده کالاهای خود را روی دیجی‌کالا به فروش می‌رسانند و به این ترتیب تعداد کالاهای سایت به نیم میلیون کالای متنوع رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال به عدد یک میلیون کالا برسد.

تیم مارکتینگ

در این مرحله این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این زنجیره ارزش را گسترش داد؟ بازاریابی برای این حجم از محصولات متنوع بسیار دشوار و حتی ناممکن است. دیجی‌کالا برای کامل کردن این حلقه به استفاده از الگوی Affiliate Marketing روی آورد. در این روش دیجی‌کالا برای بازاریابی و معرفی کالاهای موجود در این فروشگاه به سراغ تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های مختلف می‌رود. به گفته محمدی در حال حاضر جاهایی وجود دارد که برخی از کالاهای دیجی‌کالا را حتی بهتر از خود دیجی‌کالا می‌توانند بفروشند و دیجی‌کالا قصد دارد از این پتانسیل بهره ببرد.

این مدل بازاریابی که محمدی از آن با عنوان «برد-برد به معنای واقعی» یاد کرد سه بخش اصلی دارد:

  1. بخش مشتری: این بخش مهم‌ترین بخش برای دیجی‌کالا به شمار می‌رود. به گفته مدیران دیجی‌کالا مهم‌ترین هدف این شرکت در به کارگیری مدل بازاریابی همکاری در فروش، ارایه محتوای مرتبط‌تر و مناسب‌تر و در جای درست برای مشتریان است. در این شیوه مشتری هنگام استفاده از محتوای مورد نظر خود، کالاهای مرتبط با همان محتوا را نیز مشاهده می‌کند و تبلیغات نامرتبط آزار دهنده نمی‌بیند.
  2. بخش فروشنده: این روش برای فروشندگان نیز بسیار مفید است. در این شیوه تبلیغ ترافیک ورودی به صفحه محصولات فروشندگان کیفیت بهتری خواهد داشت و کانورژن ریت آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.
  3. بخش شرکای تجاری:‌ شرکای تجاری و کسانی که در مدل Affiliate Marketing در فروش دیجی‌کالا همکاری می‌کنند نیز علاوه بر دریافت کمیسیون به ازای خرید کاربرانی که به سوی دیجی‌کالا هدایت می‌کنند مزایای دیگری نیز کسب می‌کنند. مخاطبان این شرکای تجاری تبلیغات هماهنگ و مرتبط با محتوای ارائه شده می‌بینند و این خود افزایش نرخ کلیک روی تبلیغات را به همراه خواهد داشت. در این زمینه تولیدکنندگان محتوا هرچه خلاقانه‌تر عمل کنند درآمد بیشتر و مشتریان خوشحال‌تری خواهند داشت.

در ادامه این مراسم «حمیدرضا سعادتی» مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا در خصوص جایگاه سیستم کسب درآمد از طریق همکاری در فروش در فروشگاه‌های آنلاین توضیحاتی ارائه کرد. او با اشاره به این که در دو سال گذشته تیم مارکتینگ دیجی‌کالا موفق‌ترین الگوهای اجرای افیلیت مارکتینگ را در سراسر دنیا مورد بررسی قرار داده‌اند افزود: فروشگاه‌های آنلاین معتبری چون آمازون، لازادا، علی اکسپرس و سوق سال‌هاست که از این شیوه بازاریابی استفاده می‌کنند. دیجی‌کالا با بررسی تمام نقاط ضعف و قدرت این شرکت‌ها تلاش کرد تا به مناسب‌ترین الگو برای جامعه ایران دست پیدا کند و در نهایت تصمیم بر این شد که یک پلتفرم اختصاصی متناسب با شرایط خودمان از ابتدای طراحی و پیاده‌سازی شود.

حمیدرضا سعادتی

سعادتی در ادامه صحبت‌های خود آماری از اجرای پایلوت این پلتفرم از اسفند سال گذشته تا کنون ارائه کرد: در شهریور ماه ۹۴۲۷ نفر در سامانه Affiliate Marketing دیجی‌کالا ثبت نام کردند که این مقدار سه برابر تعداد کسانی است که در مرداد ثبت نام کرده بودند. در مجموع در شهریور ماه ۱۹۸۳۹ سفارش خرید به این شیوه ثبت شده و ۶۸۴۳۲ کالا به فروش رفته است.

در حال حاضر به چهار شیوه مختلف می‌توان در فروش با دیجی کالا همکاری کرد:

  1. پیشنهاد ویژه: تبلیغات بنری از جمله پایه‌ای‌ترین نوع تبلیغات به شمار می‌رود. در این روش می‌توان کد هر گروه کالایی که مایل بودید را روی سایت ود قرار دهید و به ازای کلیک‌هایی که منجر به خرید می‌شوند کمیسیون دریافت کنید.
  2. تبلیغات همسان: در این شیوه کالایی که به نمایش در می‌آید با بادی سایت شما همسان می‌شود. ویژگی این روش این است که می‌توان از آن‌ در تعداد زیادی پست استفاده کرد و مطمئن بود که بدون نیاز به مدیریت دائمی به خوبی به کار خود ادامه می‌دهد.
  3. ساخت لینک اختصاصی: این شیوه هم مناسب کسانی است که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. با ساخت لینک اختصاصی برای یک کالا و قراردادن این لینک به صورت کال تو اکشن در پست‌های خود می‌توانید در فروش این کالاها همکاری کنید.
  4. ساخت فروشگاه اینترنتی:‌ این روش هم مناسب کسانی است که قصد دارند بدون درگیر شدن با فراید فروش و تحویل کالا، کالاهای مرتبط با موضوع فعالیت خود را مستقیما روی وب‌سایت خود به فروش برسانند. در این حالت بدون درگیر شدن با تامین کالا می‌توانید کالاهای مورد نظرتان را روی سایت خود به فروش برسانید.

در سیستم همکاری در فروش دیجی‌کالا تسویه حساب‌ها به صورت ماهانه انجام می‌شود. هر خریدی که به صورت کامل انجام شده باشد و به دست مشتری رسیده باشد یک فروش موفق شناخته می‌شود و کمیسیون آن متناسب با گروه کالایی آن کالا در انتهای ماه به حساب شریک تجاری واریز می‌شود. ویژگی جالب این سیستم در این است که حتی اگر کاربری از طریق لینک‌های شما وارد سایت دیجی‌کالا شود اما به جای کالایی که شما معرفی کردید کالای دیگری خریداری کند، باز هم کمیسیون این خرید به حساب شما اضافه خواهد شد. همچنین اگر کاربری از طریق لینک‌های شما وارد سایت دیجی‌کالا شود و بدون خرید خارج شود اما تا ۱۵ روز بعد مجددا به سایت دیجی‌کالا برگردد و خرید خود را انجام دهد، باز هم کمیسیون این خرید به شما تعلق می‌گیرد.

پس از تشریح کامل سیستم همکاری در فروش دیجی‌کالا توسط آقای سعادتی، دو نمونه موفق از کسانی که از این سیستم استفاده کرده‌اند تجربیات خود را از این همکاری بیان کردند.

همکاری در فروش

در ابتدا آقای «واسقی» مدیر سایت «ایمالز» به بیان تجربه خود پرداخت. او در خصوص شیوه کار وبسایت خود اینگونه توضیح داد: ما به صورت آنلاین فروشنده‌های اینترنتی را معرفی می‌کنیم. قبلا هم در این زمینه همکاری‌هایی با دیجی‌کالا داشتیم. با به راه افتادن سیستم Affiliate Marketing دیجی‌کالا تصمیم گرفتیم شیوه درآمدی خود را تغییر دهیم و از طریق همکاری در فروش کسب درآمد کنیم. با این کار درآمد ما چند برابر شد و علاوه بر آن اسرات جانبی دیگری نیز به دست آوردیم. برای مثال در شیوه قبل هیچ آماری از میزان نرخ تبدیل کاربران به خریداران محصولات نداشتیم اما در این روش آمار دقیقی در این زمینه داریم.

کاربران خود را به دیجی کالا هدایت کنید تا از هر خرید موفق آنها کسب درآمد کنید. درصورتی که وب سایت، وبلاگ، اپلیکیشن یا حتی کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام داشته باشید، می‌توانید به راحتی از طریق برنامه همکاری در فروش دیجی‌کالا کسب درآمد کنید.

پس از ایمالز نوبت به «ساختمان آنلاین» رسید. «مهدی صدر» نیز در خصوص تجربه خود چنین گفت: هدف ما این بود که پلتفرمی برای انتشار محتوا باشیم و محتوای بسیار خوبی تولید کنیم. در این زمینه هم موفق عمل کردیم و توانستیم مخاطبا قابل توجهی جذب کنیم. با افزایش تعداد کاربران با درخواست‌های زیادی مواجه شدیم که از ما می‌پرسیدند که چگونه می‌توانند فلان محصول را تهیه کنند و انتظار داشتند که ما خودمان این محصول را برایشان ارسال کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک فروشگاه اینترنتی هم در سایت ایجاد کنیم. اما این فروشگاه به خاطر مشکلاتی که در تامین و توزیع داشتیم نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. در این مرحله تصمیم گرفتیم تا از سیستم افیلیت دیجی‌کالا استفاده کنیم. ما به کمک تبلیغ همسان و ایجاد فروشگاه آنلاین موفق شدیم فروش بسیار خوبی به دست آوریم. اکنون به جای گشتن و پیدا کردن تامین کننده، روی محتوا سایت تمرکز کرده‌ایم و نتیجه بسیار خوبی به دست آورده‌ایم.

در انتهای این جلسه حاضران سوالات و ابهامات خود را مطرح کردند و حمیدرضا سعادتی به این پرسش‌ها پاسخ داد.

برای ثبت نام در سامانه همکاری در فروش دیجی‌کالا می‌توانید به وبسایت www.affiliate.digikala.com مراجعه کنید.

The post به کمک پلتفرم همکاری در فروش دیجی‌کالا کسب درآمد کنید appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط