اعلام برنامه ARM برای دو سال آیند؛ پردازنده های 5 نانومتری در 2020 از راه می رسند

امتیاز دهید post

شرکت Arm به تازگی نقشه راه دو سال آینده خود را اعلام کرده است.

آرم شرکتی است که پردازنده ها را طراحی می کند و حق امتیاز استفاده از آنها را به سایر شرکت ها می فروشد. تقریباً تمامی سازندگان گوشی های هوشمند از پردازنده های طراحی شده توسط این شرکت به نام کورتکس بهره می برند.

در حال حاضر قوی ترین پردازنده طراحی شده توسط این شرکت کورتکس A76 است که از معماری 7 نانومتری بهره می برد. اما هنوز گوشی هوشمندی با چیپستی مبتنی بر این پردازنده عرضه نشده است. احتمالاً در آینده میت 20 هواوی در بین اولین هایی خواهد بود که به کورتکس A76 مجهز می شود.

آرم اعلام کرده که در سال جاری میلادی نسل بعدی A76 را معرفی می کند؛ پردازنده ای که در حال حاضر با اسم رمز «دِیموس» شناخته می شود. انتظار می رود شرکت های مشتری آرم از جمله کوالکام در 2018 طراحی معماری مورد نظر را دریافت کنند و به این ترتیب چند ماه پس از آن (در 2019) شاهد عرضه چیپست هایی با پردازنده های جدید باشیم.

کورتکس

بنا بر گزارش آرم دیموس بر اساس معماری 7 نانومتری طراحی شده. پس از آن شاهد پردازنده های با اسم رمز «هرکولِس» برای تابستان 2019 خواهیم بود که مشابه با کورتکس A76 دو مدل خواهند داشت: بر اساس معماری های 5 و 7 نانومتری. نمونه 5 نانومتری در حال حاضر برای نیمه های سال 2020 برنامه ریزی شده است.

اما اینها برای کاربران عادی چه معنی دارد؟ در واقع باید گفت که در سال های آتی باید انتظار قدرتمند شدن و مهمتر از آن بسیار بهینه تر شدن مصرف چیپست ها باشیم. چیپست های کوچکتر نیاز به انرژی الکتریکی کمتری دارند و گرمای کمتری تولید می کنند. به این ترتیب امکان کارکرد با فرکانس های بالاتر را دارند. بنا بر اعلام آرم کورتکس A76 می تواند به فرکانس 3 گیگاهرتز دست پیدا کند.

در نهایت باید اشاره کرد که برنامه زمانی آرم بسیار خوشبینانه به نظر می رسد. طراحی چیپ های کوچکتر و کوچکتر یک سوی داستان است و تولید انبوه آنها معضلی دیگر. پیچیدگی فرایند تولید با افزایش حجم تولید به میزان زیادی افزایش می یابد. حتی با معماری 10 نانومتری نیز بسیاری از کارخانه های تولید نیمه هادی ها در تولید کافی با مشکلاتی دست به گریبان هستند. ساخت 5 نانومتری بستگی به روش های جدید دارد که البته برای تولید انبوه هم هنوز آزمایش نشده اند.

تماشا کنید: بررسی ویدیویی گلکسی نوت 9 توسط دیجیاتو

The post اعلام برنامه ARM برای دو سال آیند؛ پردازنده های 5 نانومتری در 2020 از راه می رسند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط