چرا هیچکس در مراسم اپل بیش از ده دقیقه صحبت نکرد؟

امتیاز دهید post

همه ما میدانیم که ذهن انسان از شنیدن سخنرانی‌های طولانی سریعاً خسته می‌شود. این مسئله موجب شده که بسیاری از اوقات تماشاگران مراسم معرفی محصولات و گجت‌های مختلف به سرعت حوصله‌شان سر برود یا حتی حواسشان پرت شود. به همین دلیل است که شرکت اپل سعی کرده بر پایه این مسئله، مدت سخنرانی‌های معرفی محصولاتش را کمتر از ده دقیقه نگاه دارد.

با بررسی اصول اولیه‌ی علم عصب شناسی مغز متوجه می‌شویم که در بهترین حالت ذهن انسان تنها ده دقیقه می‌تواند روند گفتار یکسان را تحمل کرده و به آن علاقه‌مند گردد. به همین دلیل باید موقعیت‌هایی برای سکوت یا تغییر ریتم یا تعویض سخنگو ایجاد شود تا توجه تماشاگران به مطلب ارائه شده جلب گردد.

به طور ساده دانشمندان علوم اعصاب باور دارند در ذهن انسان‌ها یک تایمر قرار گرفته که پس از ده دقیقه فعال می‌شود و حواس کاربر را پرت می‌کند. البته این در صورتی است که کاربران به مطلب ارائه شده علاقه داشته باشند و آن مطلب به طور مناسبی برایشان توضیح داده شود.

زیست شناس مولکولی دانشگاه پزشکی واشنگتن «جان مدینا» درباره این مسئله می‌گوید:

«مغز انسان بر اساس زمان بندی سختگیرانه‌ای که دارد درباره‌ی میزان توجه فرد به مطالب تصمیم گیری می‌کند. البته مواردی همچون سطح آشنایی، علاقه، کنجکاوی و ژن افراد نیز بر این مسئله تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، اینکه راهی برای جلب توجه اشخاص پیدا کنیم، امری ضروری به نظر میرسد. از این رو باید بهترین راه و روش را برای تحریک ذهن تماشاگر پیدا کرد تا بتوان حداقل برای مدت ده دقیقه آنها را سرگرم نگاه داشت.»

به گفته‌ی او و دیگر عصب شناسان، هر ده دقیقه یکبار باید تغییری در نحوه‌ی ارائه مطالب یا حداقل زنگ تفریحی برای مخاطب ایجاد شود تا ذهن آنها خسته نگردد. این تغییر می‌تواند پخش ویدیو، تعریف کردن داستان یا روایت یک تجربه‌ی خاص باشد. البته تغییر سخنران یا محبث موردنظر نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

برای مثال در رویداد معرفی آیفون‌های سال ۲۰۱۸ و اپل واچ سری 4، هر ده دقیقه یکبار سخنران یا محصول و محبث ارائه شده تغییر کرده است.

اپل به چه شکل قانون سخنرانی ده دقیقه‌ای را رعایت کرد

رویداد ۲۱ شهریور ماه تقریباً دو ساعت طول کشید و مخاطبین هر بار تنها ده دقیقه صحبت‌های سخنرانان را شنیدند و در این میان ویدیو کلیپ‌های مختلفی برایشان پخش شد. اگر در نحوه‌ی اجرای این مراسم دقت کنیم، متوجه می‌شویم که صحبت‌های هیچ فردی بیش از ده دقیقه طول نکشیده است؛

  • در ابتدا «تیم کوک» مدیرعامل اپل به روی صحنه آمد و طی ۵ دقیقه گزارشاتی در مورد آمار فروش محصولات سال قبل کمپانی کوپرتینویی ارائه داد که به دو بخش کلی تقسیم می‌شد. پس از آن سراغ معرفی آیفون‌های سال ۲۰۱۸ و اپل واچ سری 4 رفت.
  • پس این پنج دقیقه، کوک معاون عملیاتی اپل یعنی جف ویلیامز را معرفی نمود تا او مسئولیت معرفی سری جدید اپل واچ را بر عهده بگیرد.
  • دو دقیقه بعد ویدیو کلیپی از طراحی اپل واچ سری 4 پخش شد که تایمر ذهن تماشاگران را ریست کرد.
  • پس از آن بار دیگر ویلیامز به روی صحنه آمد و به مدت ۱۲ دقیقه درباره‌ی ساعت هوشمند جدید کمپانی کوپرتینویی سخنرانی کرد. البته باید درنظر داشت که طی این مدت او ۱۲ بار مجبور شد به علت تشویق تماشاگران صحبت‌هایش را قطع کند. شاید به همین علت باشد که ۲ دقیقه به زمان صحبت‌های او اضافه شده و او قرار بوده تنها ۱۰ دقیقه بدون وقفه صحبت کند.
  • پس از آن نوبت به ایوور بنجامین رسید تا ۱۲۰ ثانیه درباره‌ی ویژگی‌های سلامتی جدید بکار رفته در پوشیدنی‌های اپل صحبت کند.
  • پس از صحبت‌های ۴ دقیقه‌ای دیگری که ویلیامز ارائه نمود، دوباره ویدیوی جدیدی پخش شد و صحبت‌های طراح ارشد اپل یعنی جونی ایو شنیده شد.
  • این ویدیو نیز ۲ دقیقه به طول انجامید و ویلیامز با ارائه دادن سخنان پایانی خود، فرصت را مهیا نمود که مدیر عامل اپل بار دیگر به روی صحنه بیاید.

طی ۳۰ دقیقه‌ی ابتدایی مراسم، تماشاگران ۳ ویدیو گوناگون مشاهده کردند و به صحبت‌های ۴ نفر مختلف گوش کردند.

۹۰ دقیقه‌ی باقیمانده نیز به همین ترتیب سپری شد و هر شخص تنها ده مرتبه سخنرانی نمود؛

مدیر بازاریابی کمپانی کوپرتینویی «فیل شیلر» مسئولیت معرفی آیفون‌ها را برعهده گرفت و دقیقاً ده دقیقه بعد نوبت به سرپرست مارکتینگ محصولات اپل Kaianne Drance رسید تا توضیحاتی درباره‌ی گرافیک ارتقا یافته در اپلیکشن های جدید ارائه دهد.

البته باید توجه داشت که او طی ۱۵ دقیقه سخنرانی خود را با ۳ توسعه‌ دهنده‌ی دیگر نوبت را به اشتراک گذاشت و در این مدت ۹ نفر مختلف به روی صحنه آمدند.

اینکه اولین شرکت تریلیون دلاری دنیا قانون ده دقیقه‌ای صحبت کردن را رعایت می کند، نشان می دهد که این مسئله از الزامات هر سخنرانی مفید و مثمرثمری است. حتی اگر یک کمپانی مجبور باشد از یک سخنران یا مجری استفاده کند بهتر است همانند اپل سراغ ویدیو‌های مختلف برود تا بتواند ذهن مخاطبین را هر ده دقیقه یکبار ریست کند.

The post چرا هیچکس در مراسم اپل بیش از ده دقیقه صحبت نکرد؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط