رییس اتحادیه فناوران رایانه: دولت مراقب ایجاد رانت در بازار تلفن همراه باشد

امتیاز دهید post

همانطور که می دانید قرار است بالاخره گوشی های بازمانده در گمرک ذره ذره وارد مارکت موبایل کشور شود و از روز شنبه این اتفاق رخ داده است، برخی از کارشناسان اما نگران این هستند که عرضه این موبایل‌ها بدون برنامه ریزی صورت می‌گیرد و ممکن است در این بازاری که تقاضای موبایل به شدت در آن بالا رفته و جنس نیست، تاثیری بد به جای بگذارد. برخی از دولتمردان معتقدند که مسئولان موبایل‌ها را قیمت گذاری کنند و زودتر به بازار عرضه کنند.

«ابرهیم درستی» رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه باور دارد که برای تنظیم بازار صرفا ترخیص این کالاها کافی نیست:

«از مسئولان درخواست داریم که سریع‌تر گوشی‌ها را قیمت‌گذاری کنند. اکنون باید قیمت گوشی‌ها مشخص شود تا در بازار به فروش برسند و کمبود موجود در بازار از میان برود. بازار موبایل با کمبود کالا مواجه است و گوشی‌های ترخیص‌شده باید میان فروشندگان توزیع شود تا بازار تعدیل شود.»

او معتقد است که گوشی‌ها جرمی را مرتکب نشدند که وارد بازار نشوند و برخی تخلفات اعلام شده توسط واردکنندگان موبایل جزیی است:

«البته درخصوص کسانی که تخلفات سنگین داشته‌اند لازم است برخورد جدی صورت گیرد اما برخی تخلفات در این حوزه واقعا اندک بوده است. بازنگری درخصوص گوشی‌های موبایل قدری زمانبر شده است. به هر حال اکنون این موضوع خاتمه یافته و ترخیص موبایل‌ها آغاز شده است. امیدوار یم به انجام سایر اقدامات سرعت بیشتری بخشیده شود تا بازار موبایل از شرایط فعلی بیرون بیاید.»

از آنسو اما «مهدی میرمهدی» رییس اتحادیه فناوران رایانه به دیجیاتو می‌گوید که با اینکه موبایل‌ها در حال ترخیص از گمرک هستند اما قیمت‌ها چندان کاهش نیافته و معلوم نیست فروش آنها توسط چه کسی به خرده فروشان صورت می‌گیرد:

«صحبت از ترخيص پنج هزار گوشي همراه است اما اين تعداد در بازار ديده نمي‌شود اگر در بازار آمده بود، ‌مطمئنا تغيير قيمتی در بازار مشاهده می‌شد يا در رسانه‌ها اعلام می‌كردند كه فلان شركت‌ يا فلان وزارتخانه اقدام به فروش اين گوشی‌ها كرده است.

رانت در بازار تلفن همراه

او باور دارد که 5 هزار گوشی در مارکت فعلی موبایل ایران در عرض چند ساعت به فروش می‌رسد و اگر واقعا وارد بازار شدند، تا الان تکلیفشان مشخص شده است. میرمهدی همچنین از ناگفته‌ها و عدم شفافیت‌ها در این رابطه می‌گوید و آن را متناقض با اظهاراتی همچون شفافسازی در بدنه دولت توصیف می‌کند:

« مشخص نشده است اينكه آيا اين گوشی‌ها بر مبناي ارز 4200 تومانی به فروش خواهد رفت يا بر مبناي ارز آزاد. اگر بر مبنای نرخ ارز آزاد به فروش برسد كه تاثير چندانی بر بازار نمی‌گذارد و اهميتی ندارد اما بر مبنای نرخ دولتی مطمئنا بايد برنامه‌ريزی راجع به فروش اين كالا صورت بگيرد. فكر میكنم اگر اين برنامه‌ريزي صورت نگيرد رانت بزرگی خواهد بود.»

او تاکید می‌کند که هیچ موانعی بر سر راه این موبایل‌ها وجود نداشته و صرفا شرکت‌ها و افراد واردکننده با گمرک همکاری نکرده‌اند تا موبایل‌ها زودتر ترخیص شود:

«با گمرك صحبت‌ كرديم اعلام كردندكه هيچ موانعی براي ترخيص وجود ندارد، يا شركت بايد وكالت بدهد،‌ ترخيص صورت بگيرد يا مطمئنا مدعی العموم بايد اين اقدام را انجام‌دهد. با اين حال مجوز ترخيص صادر شده و هزينه گمرك و رجيستری آن پرداخت شده، اما در اين ميان اگر بعد از ترخيص برای ورود به بازار،‌تصميمات درستی گرفته نشود،‌ فساد و رانت بزرگی صورت می‌گيرد.»

رانت در بازار تلفن همراه

میرمهدی با اشاره به پیش فروش خودروهای سایپا که قرار بود 5 هزار عدد باشد و 6 میلیون تقاضا وجود داشت، از نگرانی خود بابت پیش آمدن وضعیتی مشابه برای بازار موبایل می‌گوید:

« بايد مسئولان برنامه‌ريزي كنند به چه شكلي اين گوشی‌ها به فروش برسد تا ميان مردم اختلاف ايجاد نشود، كساني كه مصرف كننده واقعي هستند خريداري كنند و به دست دلالان و سودجويان نرسد. هر دو وزارتخانه(صنعت و ارتباطات) بايد با اتحاديه‌ها به گفت‌وگو بپردازند تا به نتيجه‌ درستي برسند وگوشي‌ها به بهترين شكل به دست مصرف كننده برسد.»

رییس اتحادیه فناواران رایانه تهران باور دارد که تقاضا در ايران اكنون در همه حوزه‌ها و کالاها زياد است و عده‌اي هم ثبت‌نام می‌كنند تا كالا را خريداري كنند و بعد با قيمت بالاتری بفروشند و رانت صورت مي‌گيرد. او تاکید دارد گوشی‌هايی كه در بازار موجود است، گارانتی يا خدمات پس از فروش ندارند و به شكل مسافرتی وارد شده‌اند. به همين خاطر تقاضا برای موبايل‌هاي ترخيص شده به دليل اينكه گارانتی دارند، بيشتر است زيرا اين گوشی‌ها قانونی وارد شده و هزينه گمرك و رجيستری‌ برای آن‌ها پرداخته شده است.

رانت در بازار تلفن همراه

بسیاری از کارشناسان باور دارند اگر این موبایل‌ها در همان وهله اول و در روزهای آغازین تلاطم نرخ ارز وارد بازار موبایل شده بود، حالا با این وضعیت آشوب زده در این بازار روبرو نبودیم و دیرکرد در عرضه آنها و عدم شفافیت در نوع این عرضه، باعث می‌شود که دردی از بازار زخم خورده موبایل دوا نشود. آنها معتقدند که عرضه خرد این کالاها نیز بیشتر مشکل‌ساز است و 5 هزار موبایل در بازار فعلی جایگاهی ندارد. با این حال باید صبر کرد و دید که در نهایت روزهای آتی بازار موبایل و نرخ گوشی‌ها چگونه خواهد بود و تاثیر این واردات خودش را به چه شکل نشان می‌دهد.

The post رییس اتحادیه فناوران رایانه: دولت مراقب ایجاد رانت در بازار تلفن همراه باشد appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط