بررسی دیجیاتو: لپ تاپ هواوی میت بوک ایکس پرو

امتیاز دهید post

هرچقدر شرکت بزرگی باشید، باز هم وقتی با اولین محصول به لیست بهترین ها وارد شوید کار بسیار بزرگی انجام داده اید. مثلاً اپل را تصور کنید که با همان اولین آیفون خود نگاه ها را به سوی خود جلب کرد و تحسین زیادی به دست آورد. حالا نوبت هوآوی است که هرچند دیر به دنیای لپ تاپ وارد می شود، اما تقریباً هرچه کاربران می خواهند را فراهم کرده و دل منتقدین را به دست آورده است. هوآوی سال گذشته از میت بوک ایکس به عنوان اولین لپ تاپ خود پرده برداشته بود و حالا در میت بوک ایکس پرو ضمن به روز رسانی سخت افزار دستگاه، برخی از ایرادات نسل قبلی را هم بر طرف کرده است.

البته شباهت عین به عین میت بوک به مک بوک چیزی نیست که قابل نادیده گرفتن باشد، اما شرکت چینی آنقدر در بخش های دیگر عالی عمل کرده که حتی ظاهر کپی برداری شده هم، چیزی از ارزش های دستگاه کم نمی کند. از شما دعوت می کنیم در بررسی میت بوک ایکس پرو با ویژگی های لپ تاپ جدید هوآوی آشنا شوید.

طراحی، نمایشگر و صفحه کلید

برای پیدا کردن تفاوت های طراحی میت بوک ایکس پرو هواوی با مک بوک اپل به «ذره بین» احتیاج داریم، اما با این وجود، بازخورد منتقدین و خریداران نسبت به دستگاه مثبت بوده است. شاید اگر هواوی صرفاً ظاهر رقیب را کپی کرده بود کسی از این موضوع استقبال نمی کرد، اما میت بوک ایکس پرو واقعاً محصول زیبا و خوش ساختی است و حتی نسبت به مک بوک پرو چند مزیت هم دارد.

اولین مزیت دستگاه وقتی درب لپ تاپ ها را باز کنید نمایان می شود، نمایشگری که ۹۱ درصد از سطح بدنه را پوشش داده و از هر طرف فقط ۴.۴ میلی متر حاشیه دارد. این صفحه نمایش کم حاشیه بیشتر از اینکه یادآور مک بوک باشد، XPS های Dell را به ذهن می آورد که چند سالی است با صفحه نمایش کم حاشیه در دنیای ویندوز دلبری می کنند.

غوطه ور در محتوا

اما غیر از حاشیه های صفحه نمایش هواوی که بسیار باریک تر هستند، بقیه ویژگی های نمایشگر میت بوک ایکس پرو به لپ تاپ های اپل نزدیک است. این صفحه نمایش لمسی ۱۳/۹ اینچی با رزولوشن 3K در هر اینچ ۲۶۰ پیکسل دارد که ۳۳ پیکسل بیشتر از مک بوک به حساب می آید. حداکثر روشنایی صفحه نمایش به ۴۵۰ نیت می رسد که کمی از مک بوک های اخیر پایین تر است. این موضوع در کنار بازتاب زیاد از سطح نمایشگر، کار با دستگاه را در فضاهای خارجی که نور خورشید زیاد باشد دشوار می کند، اما خوانایی صفحه نمایش برای محیط های داخلی حتی پرنور نیز کافی است.

کنتراست صفحه نمایش ۱۵۰۰ به ۱ در نظر گرفته شده و از ۱۰۰ درصد استاندارد رنگهای sRGB پشتیبانی می کند که این دو خصوصیت نیز به مک بوک نزدیک هستند. این صفحه نمایش کم حاشیه واقعاً شما را در محتوا غوطه ور می کند و نظر از کیفیت تصویر، نمره قبولی را می گیرد.

فقط باید توجه داشته باشید که این صفحه نمایش مثل سرفس های مایکروسافت و پیکسل بوک های گوگل، با نسبت ۳ به ۲ ساخته شده است. این نسبت تصویر یعنی نمایشگر میت بوک ایکس پرو در مقایسه با صفحه نمایش های معمول که ۱۶ به ۹ هستند یا مک بوک های ۱۶ به ۱۰ ، کمی مربعی تر است.

این حالت برای وب گردی یا کار با مجموعه آفیس مناسب است چون فضای بیشتری در اختیار شما قرار می دهد، اما موقع تماشای ویدیو دو نوار مشکی رنگ بالا و پایین تصویر ظاهر می شوند.

مورد عجیب دوربین

هواوی برای اینکه حاشیه صفحه نمایش را کم کند، وب کم میت بوک ایکس پرو را در صفحه کلید دستگاه تعبیه کرده است. این دوربین داخل دکمه ای بین F6 و F7 تعبیه شده است. وقتی دکمه را فشار دهید بیرون می زند و دوربین ظاهر می شود. این روش صفحه نمایش را زیبا تر می کند و امنیت کاربر را افزایش می دهد، اما واقعاً قابل استفاده نیست.

به دلیل محل عجیب وبکم، وقتی لپ تاپ را روی میز قرار دهید موقع مکالمه ی تصویری مخاطب چانه ی شما را می بینید. از آن بدتر وقتی است که لپ تاپ را روی پا قرار دهیم. در این صورت مخاطب مجبور است تا پایان مکالمه تصویری ابعاد شکم شما را تماشا کند.

یک مشکل دیگر هم این است که وبکم مکانیکی احتمال بیشتری دارد خراب شود. البته با توجه به اینکه این روزها وبکم زیاد استفاده نمی شود، هیچکدام اینها قاعدتاً نباید برای شما مشکل ساز شود، مگر اینکه واقعاً قصد داشته باشید حسابی از میت بوک ایکس پرو برای مکالمه تصویری استفاده کنید.

سَبُک بال

اما برگردیم سراغ بدنه فلزی و با کیفیت دستگاه که از آلومینیوم مورد استفاده در صنعت هوانوردی ساخته شده است. وزن میت بوک ۱۳/۹ اینچی ۱/۳ کیلوگرم است و از این نظر با مک بوک های کوچکتر ۱۳/۳ اینچی برابری می کند. ضخامت دستگاه نیز ۱۴/۶ میلی متر است و کمی باریک تر از مک بوک های ۱۳ اینچی و ۱۴/۹ میلی متری به حساب می آید.

اما این اعداد و ارقام و ظرافت های طراحی نباید شما را گول بزند. بدنه فلزی میت بوک در برابر فشار مقاوم است و به نظر می رسد لولاهای نمایشگر سالها بدون مشکل کار کنند.

بر خلاف مک بوک های اخیر که فقط USB-C دارند، کنار بدنه میت بوک یک درگاه USB-A به چشم می خورد که بسیار پر کاربرد است. در سمت دیگر نیز جک ۳.۵ میلی متری هدفون و ۲ درگاه USB-C به چشم می خورند که یکی از برای شارژ کردن کاربرد دارد و دیگری از فناوری Thunderbolt 3 برای پخش ویدیو پشتیبانی می کند.

این درگاه تاندربولت ضمناً از نوع ۴ مسیره در نظر گرفته شده که سریع ترین نوع است، هرچند این موضوع فقط برای کاربران بسیار حرفه ای مهم است و در استفاده روزمره شما تفاوتی ایجاد نمی کند.

داستان بگو

یکی دیگر از مزیت های میت بوک ایکس پرو نسبت به مک بوک های اخیر کیبورد دستگاه است. لپ تاپ هواوی اندکی از مک بوک ۱۳ اینچی باریک تر است و بر خلاف مک بوک، داخل بدنه فن هم دارد. اما با این وجود ارتفاع حرکت کلیدها به ۱/۱ میلی متر می رسد که از ارتفاع ۰/۷ میلی متری دکمه های جدید پروانه ای در مک های اخیر مناسب تر است و موقع تایپ بازخورد خوبی به انگشت کاربر منتقل می کند.

اگر از لپ تاپ برای نوشتن استفاده می کنید، کیبورد میت بوک ایکس پرو بازخورد مناسبی دارد و با فاصله مناسبی که بین کلیدها وجود دارد یک گزینه مناسب به حساب می آید. این کیبورد ضمناً در مقابل پاشیدن مقدار اندکی مایعات مقاومت می کند. البته تجربه تایپ به خوبی رقیبی مثل یوگا ۹۲۰ لنوو نیست، اما قطعاً بالاتر از مک بوک ۱۳ اینچی یا HP Spectre 13 قرار می گیرد.

عمده ترین مشکل کیبورد این است که مدتی طول می کشد به حضور یک دکمه ی اضافی بین F6 و F7 عادت کنید.

لمس کن

میت بوک هواوی هم مثل مک بوک های اخیر ترک پد بسیار بزرگی با ابعاد ۱۲۰ در ۷۸ میلی متر دارد. روی سطح ترک پد لایه نازکی از شیشه گوریلا گلس قرار دارد که به حرکت روان انگشتان کمک می کند و یک لایه محافظ هم وجود دارد که جذب اثر انگشت را کاهش می دهد.

همیشه ترک پد سرفس های مایکروسافت از بهترین های دنیای ویندوز هستند و هواوی هم در این محصول از درایورهای مایکروسافت استفاده می کند. ترک پد هواوی به لطف این درایورها از ژست های مالتی تاچ ویندوز ۱۰ پشتیبانی می کند.

از نظر دقت هرچند ترک پد هواوی به مک بوک های اپل نمی رسد، اما در دنیای ویندوز قطعاً یکی از گزینه های خوب است و نمره قبولی را دریافت می کند، خصوصاً که نسبت به بیشتر رقبای ویندوزی فضای بزرگتری در اختیار شما قرار می دهد.

میت بوک ایکس پرو

دکمه ی پاور دستگاه می رسیم که حسگر اثر انگشت دقیق و سریعی در خود دارد و کاربر را از وارد کردن گذرواژه های خود بی نیاز می کند. حتی وقتی صفحه نمایش خاموش باشد برای ورود به محیط ویندوز کافی است انگشت خود را یک ثانیه روی حسگر قرار دهید.

بر بلندای صدا

نسل اول میت بوک هرچند از فناوری دولبی اتموس پشتیبانی می کرد اما فقط ۲ اسپیکر داشت که حالا در نسل دوم به ۴ اسپیکر افزایش یافته است؛ شامل ۲ اسپیکر و ۲ ساب ووفر که مثل مک بوک در دو طرف کیبورد قرار دارند. با این تغییر حالا بلندی صدای لپ تاپ هواوی در حدی است که وقتی صدا را تا آخرین درجه بلند می کند باعث لرزش بدنه می شود.

هرچند قدرت بیس می توانست بیشتر باشد، اما کیفیت پخش صدا در مجموع قابل قبول است و برای تماشای فیلم یا پخش موسیقی لازم نیست به دنبال اسپیکر جداگانه باشید. خوشبختانه به لطف وجود جک ۳.۵ میلی متری روی بدنه، اگر بخواهید، اتصال دستگاه به اسپیکرهای خارجی به راحتی انجام می شود.

سخت افزار و عملکرد

میت بوک ایکس پرو در ۲ نسخه عرضه می شود. مدل اول که با قیمت ۱۲۰۰ دلار عرضه می شود چنین مشخصاتی دارد: پردازنده i5 نسل هشتم، حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی، ۸ گیگابایت حافظه رم و کارت گرافیک مجتمع UHD Graphics 620 ساخت اینتل. اما مدل دوم که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت قوی تر است و با قیمت ۱۵۰۰ دلار عرضه می شود.

مشخصات سخت افزاری مدل قوی تر به شرح زیر است:

  • پردازنده اینتل نسل هشتم Core i7-8550U
  • قدرت پردازنده ۱/۸ گیگاهرتز
  • حافظه رم ۱۶ گیگابایت
  • حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت از نوع SSD
  • کارت حافظه انویدیا جی فورس MX150

پردازنده 8550U از جدیدترین نسل پردازنده های اینتل می آید و با فناوری ۱۴ نانومتری ساخته شده است. این پردازنده ۴ هسته ای نسبت به نسل قبلی خود که 7500U نام داشت مصرف انرژی کمتری دارد و در تئوری می تواند به سرعت ۴ گیگاهرتز دست پیدا کند، هرچند در تست های ما حداکثر قدرت از ۳/۴ گیگاهرتز فراتر نرفت.

برای بررسی بیشتر از Geekbench 4 استفاده کردیم و میت بوک ایکس پرو در حالت تک هسته ای به امتیاز ۴۳۵۴ دست یافت که لپ تاپ هواویی را پایینتر از HP Spectre 13 و بالاتر از مک بوک پرو ۱۳ اینچی (بدون تاچ بار و مجهز به پردازنده i5) قرار می دهد.

در صورت فعال بودن همه ی هسته ها باز هم با نتیجه مشابهی به دست می آوریم با این تفاوت که لپ تاپ لنوو با یک پله صعود جای میت بوک ایکس پرو را می گیرد.

خبری از بازی نیست

هرچند کارت گرافیک Nvidia Geforce MX150 که در میت بوک ایکس پرو به کار رفته یک مدل پایین رده به حساب می آید، اما بیشتر لپ تاپ های پرطرفداری که در این سطح قیمت هستند همین را هم ندارند. لپ تاپ هایی مثل HP Spectre یا Thinkpad X1 Carbon که در بنچمارک های قبلی بالاتر از میت بوک اکس پرو قرار داشتند به جای کارت گرافیک اختصاصی، از چیپ گرافیکی HD graphics 620 اینتل استفاده می کنند که حتی نصف MX150 هم قدرت ندارد. این کارت گرافیک نسل جدیدی برای 940MX به حساب می آید و ۳۰ درصد قوی تر شده است.

البته باید توجه داشته باشیم که MX150 با دو توان طراحی گرمایی مختلف طراحی شده است. در محصول باریکی مثل میت بوک اکس پرو با مدل هزار مگاهرتزی مواجه هستیم که 1D10 نام دارد، در حالی که نسخه قوی تر 1D12 نامیده می شود و توان پردازش گرافیکی در آن به ۱۵۰۰ مگاهرتز می رسد.

این کارت گرافیک در بنچمارک 3DMark Fire Strike امتیاز ۲۴۳۷ را کسب می کند که نشان می دهد همانطور که انتظار داشتیم اندکی نسبت به محصولات مجهز به نسخه 1D12 پایین تر به حساب می آید و دو برابر محصولات مجهز به چیپ مجتمع HD 620 قوی تر است.

میت بوک اکس پرو با این کارت گرافیک می تواند بازی های نسبتاً جدید و نه چندان سبک مثل Battlefield 1 یا Civilization VI را با تنظیمات گرافیکی متوسط اجرا کند، اما این محصول واقعاً برای بازی کردن ساخته نشده است، خصوصاً که نسبت تصویر ۳ به ۲ باعث می شود بیشتر اوقات بازی ها به شکل تمام صفحه اجرا نشوند.

قهرمان تندخوانی

اما جایی که واقعاً میت بوک اکس پرو می درخشد سرعت حافظه SSD داخلی ۵۱۲ گیگابایتی دستگاه است. بر اساس بنچمارک AS SSD لپ تاپ هواوی با سرعت حدود ۲۶۰۰ مگابایت در ثانیه اطلاعات را از روی حافظه داخلی می خواند و با سرعت حدود ۱۴۰۰ مگابایت می نویسد.

هواوی در این نسل هم مثل سال گذشته از درایو SSD ساخت Lite-On استفاده کرده است، هرچند برخی مدل های میت بوک اکس پرو نیز با حافظه داخلی PM961 ساخت سامسونگ عرضه می شوند.

میت بوک ایکس پرو

در هر حال باید گفت میت بوک اکس پرو با این رقم ها از نظر سرعت حافظه یکی از گزینه های خوب بازار است و فقط مک بوک های اخیر می توانند از این نظر نسبت به هواوی عملکرد بسیار بهتری داشته باشند.

قابلیت تعمیر و شخصی سازی

پنل زیر بدنه بعد از باز کردن ۸ پیچ T6 Hex جدا می شود، اما چیزی برای تعویض وجود ندارد. نیمی از فضای این بخش به لوله های حرارتی اختصاص دارد و نیم دیگر برای باتری در نظر گرفته شده است. حتی برای دسترسی به حافظه SSD هم لازم است لوله های حرارتی را از جای خود خارج کنید.

حرارت و نویز

با وجود اینکه هواوی در این نسل سیستم خنک کننده داخلی لپ تاپ را بهبود داده است، اما باز هم دمای بدنه نسبت به نسل قبلی کمی بالاتر می رود. وقتی پردازش سنگینی انجام نمی شود، زیر بدنه ۳۰ درجه سانتی گراد حرارت دارد. موقع بازی کردن حرارت سطح بالایی بدنه تا ۴۸ درجه بالا می رود که بین ۵ تا ۱۰ درجه از نسل قبلی بیشتر است.

این دما از محصولی مثل XPS 13 که کارت گرافیک اختصاصی ندارد بیشتر است، اما پایین تر از ThinkPad X1 Carbon قرار می گیرد که دمای بدنه ی آن موقع بازی کردن به راحتی تا بالای ۵۰ درجه افزایش پیدا می کند. خوشبختانه حتی زیر فشار سنگین هم سطح ترک پد و جایی که دستان خود را قرار می دهید آنقدری گرم نمی شوند که آزار دهنده باشند.

میت بوک ایکس پرو

صدای فن هم تا موقعی که پردازش سنگین نباشد به گوش نمی رسد، اما موقع بازی کردن تا ۴۵ دسیبل افزایش پیدا می کند که رقم کاملاً معقولی است و کاربر را آزار نمی دهد.

شارژ کافی برای یک روز

معمولاً در یک محصول ظریف و سبک اولین چیزی که قربانی می شود عمر باتری است، اما خوشبختانه هواوی میت بوک اکس پرو را به یک باتری با ظرفیت ۵۷ وات ساعت مجهز کرده است که ۱۷ وات ساعت بیشتر از نسل قبلی به حساب می آید.

به گفته هواوی یک شارژ کامل باتری برای ۱۲ ساعت پخش ممتد ویدیو کفایت می کند. اما پخش ویدیو به توان پردازش چندانی احتیاج ندارد و طبعاً در دنیای واقعی این زمان کمتر می شود. مثلاً اگر بنچمارک Basemark که توان پردازش زیادی مصرف می کند را روی میت بوک اجرا کنید بعد از حدود ۴/۵ ساعت شارژ باتری به اتمام می رسد.

میت بوک ایکس پرو

بر همین اساس می توان گفت اگر از لپ تاپ خود برای ترکیبی از کاربردها مثل پخش ویدیو، پردازش سنگین، وب گردی و موارد معمول استفاده می کنید، دستگاه به راحتی می تواند یک روز کاری ۸ ساعته را با شما همراهی کند، اما هرچه استفاده شما سنگین تر باشد این رقم کمتر می شود.

داخل جعبه میت بوک یک شارژر ۶۵ واتی قرار دارد که با درگاه USB-C به لپ تاپ متصل می شود و در کمتر از ۲ ساعت شارژ باتری را کامل می کند. جالب اینکه به دلیل استفاده از درگاه USB-C می توانید از این شارژر برای تلفن های هوشمند خود نیز استفاده کنید. شارژر هواوی از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می کند و به طور خودکار مقدار جریان مورد نیاز ابزار شما را تشخیص می دهد.

جمع بندی

میت بوک ایکس پرو

میت بوک ایکس پرو یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید در بازه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار انتخاب کنید. هرچند ظاهر این محصول به مک بوک شباهت زیادی دارد، اما در عوض کیفیت ساخت محصول بسیار بالاست و حتی چندتایی مزیت کاربردی هم نسبت به لپ تاپ های اپل به چشم می خورند.

مهم ترین مزیت صفحه نمایش لمسی و کم حاشیه دستگاه است که ۹۱ درصد از سطح بدنه را به خود اختصاص داده و شما را به معنای واقعی کلمه در محتوا غرق می کند. کیبورد دستگاه نسبت به مک بوک های اخیر تجربه تایپ مناسب تری دارد و کیفیت تاچ پد بزرگ لپ تاپ هواوی هرچند به مک بوک نمی رسد، اما برای دنیای ویندوز عالی است.

میت بوک ایکس پرو

میت بوک ایکس پرو با وجود وزن سبک و ابعاد کوچک خود عمر باتری مناسبی دارد که برای یک روز کاری ۸ ساعته به خوبی کفایت می کند. ضمناً اگر نسخه گران قیمت تر را تهیه کنید، یک کارت گرافیک اختصاصی هم دارد که برای اجرا کردن بازی و عملکردهای گرافیکی نه چندان سنگین کارایی دارد.

میت بوک اکس پرو تقریباً هرچیزی که در یک لپ تاپ با این قیمت دنبالش باشید را در اختیار شما قرار می دهد، تنها مشکل اینجاست که متاسفانه شرکت هواوی در حال حاضر برنامه ای برای عرضه این محصول در بازار ایران ندارد.

نکات مثبت
  • کیفیت ساخت عالی
  • صفحه نمایش چشمگیر
  • کیبورد و ترک پد با کیفیت
  • قدرت پردازش مناسب
  • عمر باتری خوب
  • دارای درگاه USB-A
  • مجهز به کارت گرافیک اختصاصی
نکات منفی
  • محل غیر کاربردی وبکم
  • فاقد درگاه کارت حافظه
  • عدم امکان تعویض قطعات داخلی توسط کاربر
  • استفاده از نسخه ضعیف تر کارت گرافیک MX150
  • شباهت ظاهری بیش از اندازه به مک بوک
  • عدم عرضه در ایران

The post بررسی دیجیاتو: لپ تاپ هواوی میت بوک ایکس پرو appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط