این کشتی ۵۲ میلیون دلاری روزانه ۵ تن پلاستیک اقیانوس را بازیافت خواهد کرد

امتیاز دهید post

به تازگی از طراحی یک قایق تفریحی به ارزش ۵۲ میلیون دلار (۴۰ میلیون پوند) در شهر ساوتهمپتون انگلستان رونمایی شده که می‌تواند پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها را جمع آوری کند. این قایق که «نجات دهنده‌ی اقیانوس» (Ocean Saviour) نام دارد، قادر است روزانه ۵ تن پلاستیک اقیانوس را جمع آوری کرده و با تبدیل آنها به سوخت تجدیدپذیر، انرژی مورد نیاز برای حرکتش را تامین کند.

مکانیزم بکار رفته در این کشتی بدین شکل است که پلاستیک ابتدا خرد می‌شود، سپس آسیاب شده و داخل یک دستگاه مخصوص فشرده می‌گردد. بدین صورت قسمتی از پلاستیک اقیانوس از بین میرود بدون آنکه آلودگی دیگری به محیط زیست اضافه گردد.

در هر دو طرف این قایق که به یک کمباین بر بستر مزرعه‌ی پلاستیک اقیانوس تشبیه شده، دو بازو ۷۰ متری تعبیه شده که وظیفه جمع آوری قطعات سطح آب و انتقال آنها به نوار نقاله را بر عهده دارند.

پلاستیک های خرد شده توسط این قایق در مرحله‌ی آخر به سوخت تجدیدپذیر تبدیل می‌شوند و برای تامین انرژی همین قایق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مسئله بدین معنی است که قایق یاد شده می‌تواند تا مدت‌ها بدون سوخت گیری و با استفاده از پلاستیک بازیافتی به طی کردن مسیر ادامه دهد.

محققان باور دارند که قایق «نجات دهنده‌ی اقیانوس» تلاش قابل قبولی برای حفظ محیط زیست به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد ساخته شدن طرح‌های مشابهی برای پاکسازی اقیانوس‌ها باشیم.

پلاستیک موجود در سطح اقیانوس‌ها مسئله‌ی مهمی به شمار می‌رود چرا که کارشناسان باور دارند از سال ۱۹۵۰ میلادی تا به حال ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک تولید شده و ۶.۳ میلیارد تن از این مقدار پلاستیک دور ریخته می‌شود. جالب اینجاست که ۷۹ درصد از این زباله‌های پلاستیکی مستقیماً به محیط زیست وارد می‌گردند.

محققان پس از بررسی‌های فراوان تخمین می‌زنند که روزانه ۸ میلیون قطعه پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود. بدین شکل با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۵۰ میلیون تن پلاستیک در دریاها ریخته شده‌اند، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰ وزن پلاستیک‌ موجود در آب اقیانوس‌ها از وزن ماهی‌ها بیشتر شود.

تماشا کنید: به بهانه روز جهانی اقیانوس‌ ها، مروری بر تلخ ترین حقایق در مورد زمین

The post این کشتی ۵۲ میلیون دلاری روزانه ۵ تن پلاستیک اقیانوس را بازیافت خواهد کرد appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط