راهنمای خرید BYD F3؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

امتیاز دهید post

سال‌های سال بود که اقشار ضعیف‌تر جامعه مانند کارمندان و سایرین، مجبور به انتخاب خودرو از میان چندین مدل سدان تولید شده توسط کارخانجات داخلی بودند. سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس و تندر90، چهار خودروی سدانی هستند که اکثر افراد جامعه به دلیل عدم تنوع خودروهای موجود در دامنه قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان، مجبور به خرید یکی از آنها بودند.

با ورود سدانهای چینی به محدوده تحت سیطره خودروهای قدیمی داخلی، به تدریج سلایق مردم تغییر کرده و دیگر صرفا به سوار شدن بر هر چهارچرخی که لوکس‌ترین آپشن آن محدود به کولرش می‌شد، رضایت نمی‌دهند.

انصافا چینی‌ها در زمینه تولید خودرو، روز به روز پیشرفت گسترده‌ای را تجربه کرده‌اند، تا اینکه امروزه می‌توان با قاطعیت گفت کیفیت محصولات آنها به مراتب بیشتر از گذشته شده و بسیاری از خودروهای قدیمی داخلی را که سالهاست بر روی خط تولید حضور دارند، به راحتی شکست می‌دهند.

شاید بتوان دناپلاس را به عنوان تلاشی از سوی ایران خودرو برای رویارویی در برابر هجوم گسترده محصولات چینی به بازار خودروی کشورمان، در نظر گرفت که البته این تلاش ایران خودرو، هر چند کمی دیر به وقوع پیوسته اما در جای خود شایسته تقدیر است و این شرکت بایستی به تولید محصولات جدید با برند داخلی و از رده خارج کردن محصولات قدیمی ادامه دهد.

یکی از محصولات چینی که به تازگی وارد بازار شده و می‌تواند به عنوان رقیبی برای تولیدات نسبتا ارزان قیمت داخلی محسوب گردد، سدان جمع و جور BYD F3 است.

خودروی BYD F3 نخستین مرتبه در سال 2005 چشم به جهان گشود و در نسل اولش از پلت‌فرم مشترک با تویوتا کرولا E120 استفاده کرد. پس از آن در سال 2012 نسل دوم F3 تحت عنوان BYD F3 پلاس در نمایشگاه خودروی پکن به نمایش در آمد.

این خودرو در سال 2014 مورد فیس لیفت قرار گرفت و طراحی بخش هایی از آن نظیر چراغ‌ها، آینه ها و… مورد بازنگری واقع شد. تولید این مدل ادامه یافت تا اینکه شرکت BYD در سال 2015 تصمیم به رونمایی از نسل سوم F3 گرفت که این بار از چهره مدرنتری بهره می‌برد و تولید آن از سال 2016 شروع شد.

راهنمای خرید BYD F3

شرکت خودروسازی کارمانیا که عاملیت فروش محصولات BYD را برعهده دارد، فروش جدیدترین نسل F3 را آغاز نموده است. با توجه به قیمت مناسب این خودرو، در صورت معرفی شایسته آن به بازار و نیز گسترش دایره خدمات پس از فروش محصولات BYD در سراسر کشور، می‌توان روزهای پررونقی را برای محصولات این شرکت متصور بود.

هرچند که خودروهای این کمپانی به ویژه مدل F3، هنوز چندان در بازار کشورمان شناخته شده نیستند و نتوانسته‌اند خود را به مردم بشناسانند اما با شروع عرضه این خودرو به بازار، قطعا توجه افراد بیشتری از جامعه به سوی BYD F3 جلب خواهد شد.

بنابراین ما تصمیم گرفتیم به معرفی این خودروی سدان بپردازیم تا با آن بیشتر آشنا شوید و اگر قصد خرید از سبد محصولات خودرویی نسبتا ارزان قیمت بازار را دارید، BYD F3 new را نیز در میان گزینه‌های مورد بررسی خود قرار دهید.

طراحی ظاهری و بدنه BYD F3

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتو

اگر شما هم کمی با محصولات تویوتا به ویژه مدل معروف کرولا آشنایی داشته باشید، می‌توانید شباهت میان BYD F3 و تویوتا کرولا قدیمی را در همان نگاه اول تشخیص دهید.

البته همانطور که ذکر نمودیم اصولا F3 آفرینش خود را وامدار تویوتا کرولاست و بایستی بدانید که این خودرو بر پلت فرم کپی شده نسل نهم کرولا استوار است. بنابراین شباهت ظاهری با محصولات تویوتا را می‌توان به عنوان ژن خوب این محصول در نظر گرفت.

در نمای روبرو شاهد نوعی طراحی اسپرت و هیجان انگیز هستیم. چراغ های جلو فرم خاصی دارند و به صورت کشیده طراحی شده‌اند. انتهای چراغهای جلو به سان خنجری است که در دل جلوپنجره با پس زمینه‌ای مشکی-مشبک فرو رفته است.

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتو

نماد BYD در قسمت میانی متمایل به بالای جلوپنجره نصب شده تا دو نوار کرومی پهن با طرحی شبیه به پرنده‌ی در حال پرواز، بتوانند در بخش زیرین آن خودنمایی کنند. خطوط حجمی مختلفی از این زاویه قابل رویت هستند. این خطوط جلوه زیباتری به درب موتور و سپر جلو بخشیده اند و حال و هوای اسپرت و جوان پسندتری را برای BYD F3 به ارمغان آورده‌اند.

قسمت پایین سپر جلو از پلاستیک مشکی رنگ تشکیل شده که در دو طرف به جایگاه مه‌شکن ها منتهی می‌شود و در قسمت وسط آن مجرای ورودی هوا تعبیه شده است.

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوجایگاه مه‌شکن ها اگرچه طراحی زیبایی دارد اما به دلیل استفاده از پلاستیک ارزان قیمت، حس نه چندان خوبی را به بیننده منتقل می‌نماید. به طور کلی نمای روبروی BYD F3 به نحوی طراحی شده که می‌تواند نظرات مشتریان ایرانی را به خود جلب نموده و رضایت نسبی ایشان را کسب نماید.

نمای جانبی F3 از بداعت و تاثیرگذاری نمای روبروی این خودرو برخوردار نیست و با توجه به پلتفرم قدیمی و نوع شمایل پنجره‌ها، بسیار ساده و عادی به نظر می‌رسد.

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتو

طراحان سعی نموده‌اند تا با ایجاد دو چین خوردگی، یکی در بالای درب‌ها که از انتهای چراغ عقب تا حوالی گلگیر جلو امتداد یافته و دیگری در ناحیه زیرین درب‌ها که دو گلگیر جلو و عقب را به هم متصل نموده، از سادگی این بخش بکاهند و نمای مدرن‌تری را به BYD F3 اعطا کنند اما به هر حال نمای جانبی F3 حرف چندانی برای گفتن نداشته و مشابه خودروهای سدان اوایل دهه 2000 میلادی به نظر می‌رسد.

نمای پشت به واسطه طراحی مدرن و حجمی سپر عقب به همراه شمایل خاص چراغ‌ها، تا حد زیادی از سادگی گریخته است و می تواند رضایت نسبی مشتریان را در پی داشته باشد.

چراغ‌های عقب که به صورت دو تکه طراحی شده‌اند (بخشی از آنها بر روی درب صندوق جای گرفته است) توسط یک نوار کرومی که بخش بالایی آنها را به یکدیگر متصل نموده، با هم در ارتباط هستند. این نوار کرومی به همراه فرم‌دهی خاص سپر عقب را می‌توان به عنوان حربه‌ شرکت سازنده، به منظور زیباتر جلوه دادن نمای عقبی F3 برای مشتریان جوان‌تر و متفاوت‌تر در نظر گرفت.

ضمنا ابعاد بدنه BYD F3 به شرح زیر است:
طول: 4617 میلی متر، عرض: 1716 میلی متر، ارتفاع: 1480 میلی متر، فاصله محورها: 2615 میلی متر

به طور کلی و با توجه به قیمت این خودرو، نمای ظاهری BYD F3 می‌تواند مشتریان خودروهای رده قیمت 60 تا 70 میلیون تومان را راضی نگه داشته و بارقه‌های امید را در دل ایشان زنده نگاه دارد.

طراحی داخلی و کابین BYD F3

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوداخل کابین F3 به تبعیت از نمای روبروی این خودرو، از ظاهری نسبتا مدرن بهره می‌برد. نوار کرومی اطراف کنسول میانی که به دور دریچه‌های تهویه کشیده شده و طرحی X مانند را در محل تلاقی آنها پدید آورده، خیلی زود توجه شما را به سوی خود جلب می‌نماید.

صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی به خوبی در این ناحیه قرار داده شده و جایگیری آن مناسب است. نحوه چیدمان دکمه‌های کنترلگر صفحه نمایش و دکمه‌های چرخان سیستم تهویه در کنسول میانی نیز جالب توجه و دلنشین است. همانطور که از اکثر خودروهای چینی حاضر در رنج قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان انتظار می‌رود، قسمت عمده داشبورد و پنل درب‌ها از جنس پلاستیک ارزان قیمت ساخته شده است و از این حیث نباید انتظارات زیادی از BYD F3 داشته باشید.

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوطراحی غربیلک فرمان به صورت دو رنگ بوده و برخی دکمه‌های کنترلگر بر روی آن جای داده شده‌اند که در کل نمای نسبتا مناسبی را در این خودرو به وجود آورده‌اند.

پنل کیلومتر شمار نیز به صورت دیجیتالی از دایره مدرج و بزرگ تشکیل شده که وضعیت سرعت خودرو و دوران پیشرانه را به اطلاع راننده می‌رسانند. صندلی‌های F3 که با روکشی شبه چرم پوشش داده شده‌اند، تقریبا راحت و قابل قبول هستند و کیفیت آنها نسبت به صندلی خودروهای داخلی مرغوب تر به نظر می‌رسد.

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوبه واسطه سایز مناسب پنجره‌ها، دید به بیرون کابین F3 در حد کافی ارزیابی می‌شود. فضای پای سرنشینان عقب با توجه به فاصله محورهای خودرو، مناسب بوده اما فضای سر ردیف عقب، به ویژه در هنگام ورود و خروج به خودرو برای افراد بلند قد محدودیت آفرین خواهد بود.

همچنین اگر اهل مسافرت هستید احتمالا نسبت به فضای 430 لیتری صندوق عقب حس خوشایندی خواهید داشت و آن را جز نقاط قوت BYD F3 خواهید یافت.

مشخصات فنی و قوای محرکه

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوپیشرانه‌ای که وظیفه خطیر تامین قوای محرکه BYD F3 را برعهده دارد، یک نمونه بنزینی چهار سیلندر خطی است که به فناوری زمانبندی متغیر (VVL) مجهز شده و قادر است تا در دور موتور 5800rpm توان خروجی معادل 107 اسب بخار را در اختیار راننده قرار دهد. حداکثر گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه معادل 145 نیوتن متر است که در دور موتور 4800rpm ظاهر می‌شود.

دستیابی به حداکثر گشتاور موتور در دورهای نسبتا بالا را می‌توان در ردیف نکات منفی این پیشرانه بر شمرد. البته چنین نقیصه ای در اکثر خودروهای داخلی مشابه نیز قابل مشاهده است. اگرچه در کشور چین دو گیربکس شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه و یا 5 سرعته دستی، برای این خودرو قابل سفارش است اما فعلا تنها نسخه دستی BYD F3 مهمان جاده‌های ایران خواهد بود.

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوسیستم فرمان F3 از نوع هیدرولیک (hps) با قابلیت تنظیم ارتفاع و جذب ضربه در تصادفات است. ترمزها از نوع دیسکی هستند و ترمز جلو از نوع خنک شونده است. همچنین سیستم تعلیق این خودرو در جلو به صورت مک فرسون و در عقب از نوع تعلیق ثابت با فنر پیچشی است.

حجم مخزن سوخت BYD F3 معادل 50 لیتر است که با توجه به وزن 1210 کیلوگرمی و مصرف سوخت 5.9 لیتربرصد کیلومتر (طبق ادعای شرکت سازنده) کافی به نظر می‌رسد.

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوحداکثر سرعت این خودرو معادل 170 کیلومتر بر ساعت عنوان شده که برای یک سدان خانوادگی ارزان قیمت مناسب به نظر می‌رسد. در ضمن سطح آلایندگی BYD F3 معادل استاندارد یورو5 است.

تجهیزات و امکانات

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتو

تجهیزات رفاهی و آپشن های BYD F3

  • دوربین دید جانبی زیر آینه سمت راست و دوربین دید عقب
  • سیستم ورود بدون کلید با دکمه روی درب های جلو و صندوق عقب
  • استارت دکمه‌ای
  • تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین در 4 جهت سیستم تهویه مطبوع برقی
  • چراغ های جلوی روشنایی در روز (Daylight)
  • روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو و چراغ بدرقه رینگ اسپرت آلیاژی با لاستیک سایز 195/60R15با تایر
  • زاپاس سایز اصلی با رینگ آهنی
  • سانروف دو حالته
  • صفحه نمایش چند منظوره (نمایش ساعت، هشدار کمربند و سنسور دنده عقب)
  • سیستم نمایش پیمایش و مصرف سوخت (Trip Computer)
  • چراغ های هالوژن جلو، چراغ LED عقب و چراغ مه شکن جلو و عقب
  • تنظیم ارتفاع چراغ های جلو
  • کنترل سیستم صوتی، پاسخگوئی به تماس ها و دوربین جانبی روی غربیلک فرمان
  • صندلی ها با روکش چرم
  • آئینه‌های جانبی برقی، تاشو با راهنما و چراغ خوش آمدگویی
  • شیشه های برقی
  • شیشه عقب دارای سیستم یخ زدا
  • قفل درب صندوق عقب برقی
  • چراغ مطالعه جلو و عقب LED
  • تزئینات کروم بدنه و داخل کابین
  • کنسول وسط با دو جالیوانی
  • خروجی 12 ولت سمت سرنشین جلو
  • آنتن کوسه‌ای
  • فعال شدن اتوماتیک دوربین جانبی در هنگام شروع حرکت از دنده عقب جهت افزایش دید»
  • سیستم صوتی با 4 بلندگو و 2 تیوتر، سیستم عامل اندروید
  • صفحه نمایش چند منظوره لمسی 8 اینچ
  • ورودی های USB، AUX، SD Card و بلوتوث
  • امکان ارتباط با تلفن همراه و پاسخگوئی تماس ها
  • امکان نصب نرم افزار GPS

تجهیزات ایمنی

  • 2 کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین)
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • 4 عدد سنسور پارک بر روی سپر عقب
  • قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت با صدای هشدار و کلید هوشمند (PIC)
  • کمربند ایمنی سه نقطه ای صندلی های جلو و عقب
  • هشدار بسته نبودن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو
  • قفل ایمنی کودک
  • صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس (Isofix)

تجربه رانندگی

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوبا ورود به کابین F3 و فشردن دکمه استارت، پیشرانه خودرو را روشن نمودیم. با اعمال چندین مرتبه فشار بر روی پدال گاز متوجه شدیم که این گاز دادن درجا کابین را به لرزه در نمی‌آورد.

همچنین نفوذ صدای موتور به داخل اتاق نیز در حد عادی است و چندان آزاردهنده به گوش نمی‌رسد. گیربکس عمل تعویض دنده‌ها را به نرمی انجام می‌دهد و خلاصی اضافه برخی از گیربکس های چینی در این خودرو مشاهده نمی‌شود.

در هنگام دنده معکوس کشیدن نیز جعبه دنده به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد و کمتر مقاومتی در این زمینه وجود خواهد داشت. عملکرد اهرم تعویض دنده به گونه‌ای است که احتیاجی به هدایت کامل آن تا انتهای جایگاهش نبوده و از یک مرحله به بعد، اهرم به صورت خودکار وارد جایگاهش خواهد شد.

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوهمچنین پدال کلاچ نیز دارای نرمی نسبتا مناسبی است. راحتی صندلی‌های جلو و عقب تقریبا مناسب است و میزان دید راننده نسبت به فضای بیرون، در حد کافی ارزیابی می‌شود.

عملکرد سیستم فرمان نیز قابل قبول بوده و واکنش‌های مناسبی از خود نشان می‌دهد. نرمی غربیلک فرمان در سطح مناسبی قرار دارد. در هنگام عبور سریع از پیچ‌ها و یا تغییر جهت یکباره خودرو، تکانه های عرضی در F3 به وجود می‌آید اما بخش عقب خودرو از کنترل خارج نمی شود.

جالب است که با رساندن دور موتور به محدوده قرمز رنگ (ردلاین)، پس از چند ثانیه، کامپیوتر خودرو به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به پیشرانه دور موتور را پایین می‌آورد. کیفیت سواری BYD F3 نیز نسبتا خوب و نرم است و کمترین صدای اضافه را از خود بروز می‌دهد.

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتوشتاب صفر تا صد این خودرو در سطح دریا در حدود 12 ثانیه برآورد می‌شود که برای یک سدان خانوادگی نسبتا ارزان قیمت چندان هم بد نیست. در مجموع می‌توان گفت که رانندگی با این خودرو نسبت به برخی محصولات مشابه چینی و داخلی حس بهتری را در ذهن پدید می‌آورد.

رقبا و محصولات مشابه

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتو

BYD F3 وارد میدانی مملو از همآورد در بازار کشورمان شده است. این خودرو بایستی خود را در برابر مدل‌هایی همچون جک j5، دنا، دنا پلاس، برلیانس H330، تندر90، پژو پارس اتوماتیک، جک j4 و بسترن B30 به بوته آزمایش بگذارد.

قیمت و شرایط فروش

راهنمای خرید BYD F3 دیجیاتو

قیمت خودروی BYD F3 در بازار به طور میانگین برابر 67 میلیون تومان است. در ضمن جدیدترین شرایط فروش بی وای دی اف3 را میتوانید در اینجا مشاهده نمایید.

مزایا و معایب

نکات مثبت
  • طراحی ظاهری نسبتا جذاب
  • فنربندی نرم و راحت
  • طراحی داخلی مدرن
  • امکانات مناسب
نکات منفی
  • کیفیت پایین متریال داخلی
  • عدم عرضه با نسخه اتوماتیک (در ابتدای تولید)
  • پیشرانه نه چندان پرقدرت

The post راهنمای خرید BYD F3؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط