۳ بهانه شرکت‌ها برای حذف جک هدفون

امتیاز دهید post

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

حالا که مشخص شده وان‌پلاس ۶T فاقد جک هدفون است، کاربران بار دیگر از بهره‌گیری از هدفون‌های سیمی محروم شده‌اند. البته وان‌پلاس در کنار پرچم‌دار خود یک دانگل هم عرضه می‌کند اما شرکت‌هایی مانند اپل دیگر چنین کاری را هم انجام نمی‌دهند. اما چرا کمپانی‌ها اصرار به حذف این مشخصه دارند و برای این کار چه دلایلی را مطرح می‌کنند؟ در این مطلب به ۳ تا از بهانه‌ها و دلایل شرکت‌ها برای حذف این مشخصه نگاهی می‌اندازیم.

حذف جک هدفون استفاده از باتری بزرگ‌تر را امکان‌پذیر می‌کند

این دلیل به نظر منطقی می‌رسد. زیرا اگر جک هدفون فضای زیادی را از بدنه اشغال می‌کند، با حذف آن شرکت‌ها می‌توانند باتری‌های بزرگ‌تری را در بدنه تعبیه کنند. علاوه بر این روزبه‌روز به تعداد هدفون‌های بی‌سیم افزوده می‌شود و کاربران اصلاً حذف این مشخصه را احساس نخواهند کرد؛ آیا این گزاره درست است؟ در جواب باید بگوییم که هرچند این یک دلیل منطقی برای حذف این مشخصه است، اما حقیقت ندارد.

جک هدفون

به‌عنوان مثال نگاهی به HTC U11 بیندازید. این گوشی فاقد جک هدفون است و از باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. اما نسل قبلی آن یعنی HTC 10 واجد جک هدفون بود و انرژی آن را یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌کرد. هرچند ما ریاضیدان نیستیم، اما با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که عدد ۳۰۰۰ مساوی است با ۳۰۰۰.

این موضوع محدود به HTC نیست. در این زمینه می‌توانیم آیفون ۶ را با آیفون ۸ مقایسه کنیم. گوشی اول از جک هدفون بهره می‌برد اما در مورد گوشی دوم چنین مشخصه‌ای را نمی‌بینیم. با وجود این تفاوت، آیفون ۶ مجهز به باتری ۱۸۱۰ میلی‌آمپر ساعتی بود ولی آیفون ۸ از باتری ۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. این یعنی اپل برای بهره‌گیری از ۲۱ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت بیشتر ناچار به حذف جک هدفون بوده است؟

حذف این مشخصه گوشی‌ها را سبک‌تر و باریک‌تر می‌کند

جک هدفون

شرکت‌ها همواره در تلاش هستند که وزن و ضخامت گجت‌های خود را کاهش دهند. اما در چند سال گذشته، معمولا حذف جک هدفون منجر به باریک‌تر و سبک‌تر شدن گوشی‌ها نشده است. به‌عنوان مثال، گوشی ال‌جی V30 از جک هدفون، باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، حافظه قابل افزایش و دوربین دوگانه بهره می‌برد و وزن آن فقط ۱۵۸ گرم است. از طرفی دیگر، HTC U11 فاقد جک هدفون و دوربین دوگانه است و در ضمن از باتری کوچک‌تری بهره می‌برد، با این حال وزن آن ۱۶۹ گرم است. همانطور که می‌بینید، استفاده یا عدم استفاده از جک هدفون تأثیر محسوسی بر وزن گوشی ندارد و در مورد این موضوع، اهمیت بخش‌های دیگر بسیار بیشتر است.

اگر بخواهیم بررسی دقیق‌تری از گوشی‌های یک برند داشته باشیم، بهتر است نگاهی به آیفون ۸ و آیفون ۶ بیندازیم که هردو آن‌ها مجهز به نمایشگر ۴.۷ اینچی و دوربین واحد هستند. با این وجود، آیفون ۶ با داشتن وزن ۱۲۹ گرمی سبک‌تر از آیفون ۸ است که ۱۴۸ گرم وزن دارد.

آینده از آن گجت‌های بی‌سیم است

جک هدفون

هرچند اینترنت اشیاء با سرعت فزاینده‌ای رو به رشد است اما این موضوع به معنای آینده‌ی کاملاً بی‌سیم نیست و حداقل فعلاً شاهد چنین موضوعی نیستیم. یکی از بنیان‌گذاران وان‌پلاس در مصاحبه با TechRadar در مورد حذف جک هدفون از گوشی جدید خود گفته: «به نظر ما حالا زمان مناسبی برای حذف این مشخصه است.» سؤالی که مطرح می‌شود این است که آن‌ها چگونه به این نتیجه رسیده‌اند؟

او در بخش دیگری از مصاحبه گفته که حدود ۵۹ درصد از کاربران وان‌پلاس از هدفون‌های بی‌سیم استفاده می‌کنند. هرچند چنین درصدی بسیار بزرگ است، اما این یعنی اقلیت عظیمی از این کاربران همچنان از هدفون‌های سیمی بهره می‌برند و این تازه فقط مربوط به کاربران این برند است. اگر در مورد دیگر برندها هم این موضوع را بررسی کنیم، می‌بینیم که تعداد نه‌چندان کمی از کاربران همچنان از هدفون‌های سیمی استفاده می‌کنند.

سخن آخر

جک هدفون

شاید اگر کمپانی‌ها به وعده‌های خود عمل می‌کردند و گوشی‌هایی همراه با باتری‌های بزرگ‌تر، ابعاد کوچک‌تر و وزن‌های سبک‌تر عرضه می‌کردند، راحت‌تر می‌توانستیم با فقدان این مشخصه کنار بیاییم. اما حقیقت این است که کمپانی‌ها بدون ارائه‌ی ویژگی‌های بهتر، فقط یک مشخصه پرمصرف را حذف می‌کنند. در این میان برخی شرکت‌ها حتی یک دانگل را هم در جعبه‌ی چنین گوشی‌هایی قرار نمی‌دهند.

البته وقتی که یک کاربر مثلاً هزار دلار برای خرید یک گوشی خرج می‌کند، مطمئناً بدون اینکه خم به ابروی خود بیاورد، دانگل جداگانه را هم خریداری می‌کند. این چند دلار بیشتر شاید برای کاربران مهم نباشد، اما آیا همین مبلغ اندک سود فراوانی را برای شرکت‌ها به ارمغان نمی‌آورد؟

بیشتر بخوانید: حذف جک هدفون؛ به سود یا ضرر کاربر؟

منبع: Android Authority

The post ۳ بهانه شرکت‌ها برای حذف جک هدفون appeared first on دیجی‌کالا مگ.

مطالب مرتبط