کابل شبکه چیست [رپورتاژ آگهی]

امتیاز دهید post

از مهم ترین اجزای شبکه کامپیوتری، کابل شبکه است. در ادامه قصد داریم انواع کابل شبکه را بررسی کنیم و اشاره کنیم که به چه صورت کار میکند.

فروشگاه برق مازندران نامی شناخته شده در فروش تجهیزات شبکه در بازار تهران میباشد. همچنین نمایندگی اصلی برندهای معتبر نظیر کابل شبکه لگراند, کابل شبکه بلدن, نگزس میباشد. اینک با راه اندازی سایت فروش آنلاین مازکابل (mazcable.com), اقدام به عرضه مستقیم کابل شبکه, دوربين مداربسته, پچ پنل, كيستون شبكه و دیگر تجهیزات شبکه نموده است.

کابل شبکه

به منظورارسال داده ای از کامپیوتر به کامپیوتر دیگرتحت شبکه، داده ی گفته شده بایستی برخی مراحل سخت افزاری را بگذراند، برای نمونه کد گذاری شود، دسته بندی شود، مقصدش مشخص شود و در انتها به داده ای قابل انتقال تبدیل شود و از طریق کابل در شبکه منتقل بشود. در حقیقت کابل شبکه رابط میان دستگاه ها در شبکه هست که فقط توانایی انتقال صفر و یک (جریان و ولتاژ الکتریکی) را دارد.

کابل شبکه این توانایی را دارد که به شکل کابل کواکسیال Coaxial، فیبر نوری و همینطور زوج به هم تابیده باشد. از فیبر نوری به خاطر اینکه در حال حاضر قیمت بالایی دارد و اکثرا برای مقاصد نظامی و گسترده مورد کاربری واقع میشود، کابل کواکسیال هم که به خاطرعدم انعطاف و محدودیت اندازه و… مورد استفاده قرار نمیگیرد. در حال حاضر برای مصارف خانگی از کابل شبکه زوج به هم تابیده استفاده میشود. منظور ما همین کابل LAN رایج هست که داخل مغازه ها و خونه هامورد استفاده قرار می گیرد. علت اینکه در ادامه به بررسی کابل شبکه به هم تابیده پرداختیم هم همین موضوع هست. اگر قصدمان این باشد که توضیحی ساده برای کابل شبکه به هم تابیده ارائه کنیم، میتوان گفت که کابلیست که در داخل آن 8 تا سیم وجود دارد و به وسیله ی سوکتی که در ادامه به بررسی آن هم می پردازیم، به کابل شبکه دستگاه ها وصل میشود تا اطلاعات بین دوتا دستگاه جابه جا شود.

Ethernet Cable یا LAN Cable معادل کابل شبکه در زبان انگلیسی هست، Twisted Pair هم معادل کابل زوج به هم تابیده شده است.

کابل شبکه شبیه به کابل تلفن است با این تفاوت که کابل تلفن 2 یا 4 تا سیم دارد ولی کابل شبکه دارای 8 رشته سیم میباشد.از نظر ظاهری سوکت کابل شبکه مثل سوکت کابل تلفن هست، تنها فرق اینجاست که باید 8 تا سیم را داخل خودش جا بدهد، شایان ذکر است که نیازی نیست که 8 تا سیم باشد چون که تا پهنای باند 100 مگابیت در ثانیه را میشود با 4 تا سیم (دو تا زوج سیم) ارسال و دریافت کرد.سوکت کابل شبکه rj45 نام دارد. RJ مخخف واژه ی Registered Jack است.

دو سر کابل شبکه بایستی RJ45 باشه.کابل LAN به وسیله ی همین سوکت RJ45 به کارت شبکه دستگاه های مختلف وصل میشود و یه پورت LAN وجود دارد که دراصل ورودی همین کارت شبکه میباشد.

داخل کابل شبکه یا کابل LAN

8 تا سیم با رنگ های مختلف کابل شبکه را تشکیل می دهند. 4 تا رنگ اصلی و 4 تا رنگ فرعی آن را تشکیل می دهد. سبز، آبی، نارنجی،قهوه ای و 4 رنگ فرعی نیز ترکیب رنگ های اصلی با سفید هستند.سفید آبی، سفید سبز، سفید نارنجی، سفید قهوه ای ازاین رنگ ها هستند. ترکیب رنگ های اصلی و فرعی با هم زوج را تشکیل میدن.برای نمونه رنگ سفید و سبز باهم و رنگ سبز زوج پیچیده ای را تشکیل می دهد. در اینجا رنگ اصلی سبز است که برای سیگنال های مثبت و رنگ سفید سبز برای ارسال سیگنال منفی در نظر گرفته شده است.

دربالا تصویری را مشاهده می کنید که برای طراحی اش کلیه ی شرایط را برای به حداقل رساندن نویز در نظر گرفته شده است. اغلب در دسته بندی Cat6 به بعد کابل ها به این شکل طراحی می شوند. دلیل دو به دو به هم پیچیده شدن سیم ها خنثی کردن نویزهای الکترومغناطیسی است.در ادامه نحوه ی انجام کار را توضیح خواهیم داد.در برخی از کابل ها روکشی کلی روی همه ی کابل ها میکشند و در برخی از کابل های دیگر سیم ها را دو به دو روکش ( شیلد) می زنند. روکش کلی برای مقاوم سازی سیگنال در مقابل نویز خارجی به کار میرود و روکش دو به دو هم برای این به کار برده میشود که سیم ها حتی در مقابل نویز خارجی خودشون مقاوم باشند.

سیم های رشته ای در بعضی از کابل های شبکه ای به کار میرود و در بعضی از سیم های مفتولی که هریک کاربرد خودشون را دارند به کار میرود. البته در بعضی از کابل های شبکه پلاستیکی وسط سیم قرار میدهند که آن هم برای کاهش اثر نویز میباشد.

انواع کابل شبکه یا کابل LAN

کابل شبکه کواکسیال، کابل شبکه زوج به هم تابیده و کابل شبکه فیبر نوری از 3 دسته کابل های شبکه اصلی هستند. در اینجا قصد داریم کابل شبکه زوج به هم تابیده را معرفی کنیم که در حال حاضر رایج ترین کابل میباشد.

کابل های شبکه در دو نوع شیلد دار و بدون شیلد دسته بندی می شوند. شیلد برای جلوگیری از نویزهای داخلی و خارجی طراحی میشود، در حقیقت کابل شبکه در حالت کلی به دو دسته ی STP و UTP دسته بندی میشود. UTP مخفف واژه ی Unshielded Twisted Pair به معنی زوج به هم تابیده ی بدون شیلد میباشد. هم چنین STPمخفف واژه ی Shielded Twisted Pair به معنی زوج به هم تابیده ی شیلد دار است.

شیلدها توانایی این را دارند که دور همه ی سیم ها پیچیده بشوند، یا دور 4 رشته سیم باشند یا اینکه دور زوج سیم ها باشد. لازم به یادآوریست که در بعضی از کابل ها هم دورتمام سیم ها و هم دو به دو شیلد می زنند. چه ایرادی دارد!! کار از محکم کاری عیب نمیکند.

کاربرد کابل های شبکه شیلد دار در جاهایی است که از محیط منزل خارج باشد و در جاهایی که احتمال نویز زیاد هست می باشد. برای نمونه در مسافت های طولانی و مواقعی که قرار است کابل شبکه از کنار کابل برق بگذرد. اما کابل های شبکه بدون شیلد همین کابل های شبکه ای هستند که از مودم تا کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد.

دسته بندی کابل شبکه

مواردی که کابل های شبکه را به دسته بندی های مختلف تقسیم بندی می کنند عبارتست از: سرعت و پهنای باند، خصوصیات الکترونیکی. ممکنه در مواقعی با کلمه cat هم برخورد کنید که کوتاه شده ی واژه ی category هست.برای نمونه کابل شبکه cat6 منظور کابل شبکه دسته پنجم میباشد.

اولین دسته از سیم های به هم تابیده سیم های تلفن هستند که در رده ی cat1 قرار می گیرد. سیم های تلفن تنها برای ارسال سیگنال صوتی مکالمه به کار میرود و دیتا را رد نمی کند. ولی از دسته ی 2 به بعد دیتا هم رد میشود. در ادامه این موارد در جدول زیر آمده است.

نحوه نامگذاری به این شکل میباشد که هر حرف کوچک مخفف کلمه کاملی است. برای نمونه cat5 به معنی این هستش که کابل شبکه5 در مقابل نویز بهتر میشود و یا در دسته بندی cat6،cat6a به معنی این هست که سرعت کلاک پالس از 250 هزار مگا هرتز به 500 مگاهرتز افزایش یافته است.a مخفف واژه ی Augmented به معنی افزایش دهنده هم هست.برای نمونه کنار دسته بندی در صورتی که e بیاد نشان دهنده ی این است که مخفف واژه ی Enhanced به معنی بهبود یافته به کار رفته است.

چگونگی انتقال دیتا توسط کابل شبکه

دو نوع انتقال داریم انتقال 4 سیمه و انتقال 8 سیمه، در انتقال 4 سیمه 2 سیم برای ارسال و 2 سیم هم برای دریافت دیتا به کار میرود. این حالت برای ساپورت پهنای باند تا 100 مگابی مناسبه در حالی که برای پهنای باند 1000 مگابیت بر ثانیه باید از 8 سیم استفاده کنیم. 4 تا سیم برای ارسال و 4 تا سیم هم برای دریافت دیتا به کار میرود.

سیم های 1،2،3،6 در کابل شبکه cat5 به کار میروند. یعنی از 4 تا سیم استفاده میشود.1 و 2 برای دریافت و 3 و 6 برای ارسال هستند. بقیه سیم ها بدون استفاده هستند. حتی اگه به مودم خودتان هم نگاه کنید می بینید که 4 رشته سیم دارد که برای بهتر به مقصد رسیدن دیتا به کار میرود. یکی از آنها سیگنال مثبت را دریافت میکند و دیگری سیگنال منفی. یعنی در حالت دریافت یه –RX داریم یه +RX داریم و در حالت ارسال یه +TX و یه –TX داریم. 4 تا سیم توانایی انتقال تا 100 مگابیت در ثانیه را دارد. برای 1000 مگابیت باید از 8 سیم استفاده کنیم. 8 تا سیم بصورت دو طرفه کار می کنند ولی در حالت 4 سیمه هرگز به این صورت نیست دو تا برای ارسال و دوتا برای دریافت میباشد.

توصیه های کابل شبکه

  • رنگ سیم های داخلی معنی خاصی ندارد.
  • وسیله ای که با آن کابل شبکه را زیر سوکت RJ45 سوکت می کنند آچار شبکه است که به آن LAN Cable Crimper میگویند.
  • سوکت ها برای کابل های شبکه ای و مفتولی متفاوت است پس حتما دقت داشته باشید.
  • در حال حاضر تفاوتی ندارد که در تجهیزات شبکه از کابل مستقیم استفاده می کنید یا کابل کراس. این کابل ها در هر صورت به نحوی طراحی میشوند که خودشان خطوط دریافت و انتقال را تشخیص بدهند.
  • فقط کابل شبکه Cat7 کافی نیست؛ به بیان دیگر اگر کابل cat7 را داشته باشید آن زمان بالاترین سرعت را دارید. بایستی بقیه تجهیزات شبکه شما هم آن را ساپورت کند.

سرعت شبکه تابع کمترین سرعت انتقال در کابل شبکه است و این یک قانون به شمار می رود. به این معنا که اگه دستگاهی در شبکه سرعتش کم باشد، شبکه از آن سرعت تبعیت کرده و سرعت کلی شبکه هم کم میشود. مثالی که زده شد در ارتباط با مورد بالایی میباشد.

تقریبا 200 سال پیش گراهام بل اختراع کرد که پیچیدن سیم می تواند نویز رت را کاهش بدهد و او زمانی این موضوع را فهمید که قصد داشت سیم های تلفن را از کنار کابل برق رد کند. در واقع او متوجه شد که در اینصورت نویز کمتر خواهد شد و برد مسافت هم بیشتر میشود. همه ی این موارد باعث تاسف و خجالت است. یه نفر 200 سال پیش تمام این کارها را انجام میداد و ما هنوز نحوه استفاده از کابل شبکه را نمی دانیم .

برندهای کابل شبکه

کابل شبکه دارای چند برند بسیار خوش نام میباشد از جمله كابل شبكه لگراند (Legrand), كابل شبكه نگزنس (nexans) , كابل شبكه بلدن (belden), كابل شبكه برند ركس میتوان نام برد که سهم اصلی در فروش جهانی کابل شبکه را به خود اختصاص داده اند. شما میتوانید تمامی این برند های معتبر کابل شبکه را از نمایندگی اصلی آن در ایران, با مراجعه به سایت مازکابل (فروشگاه برق مازندران) تهیه بفرمایید.

The post کابل شبکه چیست [رپورتاژ آگهی] appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط