تحول بنیادین دیجیتال در نظام آموزشی؛ آنچه جهرمی می‌گوید چه زمان تحقق پذیر است؟

امتیاز دهید post

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات دیروز در آستانه بازگشایی مدارس تصویری در اینستاگرام منتشر کرد و در آن ضمن اشاره به دوران مدرسه و خاطرات کودکی، به نظام آموزشی کشور و لزوم رویکردی دیجیتال در این حوزه پرداخت. به گفته جهرمی با تغییر زمان و پیشرفت روزافزون فناوری، نظام آموزشی ناگریز با تحول بنیادین دیجیتالی درآمیخته خواهد شد و از این سیستم بهره خواهد گرفت.

جهرمی که پیش‌تر مقابله با تحویل دیجیتال را به آب در هاون کوبیدن تشریح کرده بود و ضرورت پیوستن هرچه سریعتر کشور به قطار پرسرعت تحولات دیجیتال را خواستار شده بود، با انتشار تصویری از فرزندش گفت که دیر یا زود، نظام آموزشی ما باید از تحول بنیادین دیجیتال بهره بگیرد.

اما امروز چقدر شاهد این تحول دیجیتالی در نظام آموزشی بوده‌ایم و آنچه وزیر ارتباطات مطرح می‌کند چقدر به ما نزدیک است و آیا این تحول در اختیار «همه» خواهد بود؟ «جواد بیاتی» کارشناس سواد فضای مجازی و سواد رسانه‌ای در گفتگو با دیجیاتو باور دارد که تحقق این موضوع در ایران نزدیک نیست:

«هنوز نوزاد دولت الکترونیک در ایران شکل نگرفته که بخواهیم منتظر آموزش الکترونیک باشیم. وزیر جوان بهتر از هرکسی می‌داند که تغییر در سیستم آموزشی کشور باید همگانی باشد ولی امروزه بین مدارس غیر انتفاعی و دولتی فرسنگ‌ها فاصله افتاده. بسیاری از مدارس غیرانتفاعی سیستمی که جهرمی از آن دم می‌زند را همین الان هم تا حدی در مرحله اجرایی دارند، ولی هزینه‌های گزاف این سیستم‌ها باعث عدم رشد آنها در بین عموم مدارس شده و هم اینکه به موضوع عدل اجتماعی نیز خدشه آورده است.»

تحول بنیادین دیجیتال

این کارشناس باور دارد که سیستم مدارس فعلی در برابر هوشمندسازی از خود مقاومت نشان می‌دهند و این مقاومت را نه ترس از شفافسازی، بلکه عدم سواد رایانه‌ای کافی برای قشر بزرگی از فعالان این حوزه معرفی می‌کند:

«متاسفانه قشر زیادی از فعالان آموزش و پرورش با این فضاها چندان آشنایی ندارند و در برابر یادگیری هم مقاومت می‌کنند. عده زیادی‌ هم با اینکه نسبت به این فضاها آگاهی‌های لازم را دارند ولی تصور می‌کنند که وارد کردن و دخالت آنها در سیستم آموزشی، مشکل ساز خواهد شد و فناوری و آموزش را منفک از هم می‌دانند.»

تحول بنیادین دیجیتال

بیاتی معتقد است که حداقل چندین سال باید صبر کرد تا ورود نیروهای جدید به سیستم آموزشی کشور و خروج نیروهای قدیمی‌تر از این سیستم را داشته باشیم و بتوانیم سیستمی یکپارچه را صرفا به فعالان حوزه القا کنیم. او این مورد را گام اول می‌داند و اعتقاد دارد که بعد از حل شدن این موضوع، تازه باید پی‌ریزی‌های لازم را برای تحقق آموزش و ادغام آن با تحولات بنیادین دیجیتال انجام داد:

«زیرساخت‌های این موضوع در مدارس دولتی و سیستم اصلی آموزش و پرورش وجود ندارد یا در ابتدایی‌ترین حالت خود قرار دارد. اما این زیرساخت‌های فنی یک بحث جداست و زیرساخت‌های فرهنگی که از آن صحبت شد، یک مبحث جدا. چرخ زیرساخت فنی تا زمان حل نشدن زیرساخت فرهنگی حرکت نمی‌کند و باید این موارد را با طمانینه و گام به گام به پیش برد تا بتوان سیستم آموزشی را با دنیای دیجیتالی به صورت سراسری در کشور متحول ساخت.»

The post تحول بنیادین دیجیتال در نظام آموزشی؛ آنچه جهرمی می‌گوید چه زمان تحقق پذیر است؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط