ماده ای رقیق که میتواند جای آنتن موبایل را بگیرد

امتیاز دهید post

حالا که تلفن های همراه در اغلب حوزه های تکنولوژیک به سطح مطلوبی از پیشرفت دست پیدا کرده اند، باریک تر نمودن بدنه آنها را میتوان هدف بزرگ بعدی برای شرکت های سازنده این دستگاه ها دانست و این هدف در صورتی که مراحل تست آزمایشگاهی یک ماده جدید به شدت باریک با موفقیت پشت سر گذاشته شود رنگ واقعیت به خود می گیرد. این ماده که از فلزی دو بعدی ساخته شده قرار است به جایگزینی برای آنتن موبایل بدل شود و با کمک آن قرار دادن این قطعه در موبایل ها به سادگی اسپری کردن پوششی رنگی روی این دستگاه ها شود.

موفقیت تست های آزمایشگاهی روی این محصول در واقع باب جدیدی را برای ساخت گجت های بسیار باریک باز می کند که از اسمارت فون ها گرفته تا روترها و پارچه های هوشمند و دستگاه های اینترنت اشیاء را شامل می شود.

این ماده که MXene نام دارد توسط جمعی از محققان دانشگاه درکسل ساخته شده و میتواند نقشی شبیه به آنتن های موبایل را بر عهده بگیرد.

کاربید تیتانیوم MXene قابلیت حل شدن در آب را دارد و میتوان با کمک آن جوهر یا رنگ ساخت. رسانایی فوق العاده این ماده حتی در مواردی که در قالب یک پوشش نازک مورد استفاده قرار می گیرد امکان ارسال امواج رادیویی را محقق می کند.

این ماده امکان نصب آنتن روی طیف وسیعی از اشیاء و سطوح را فراهم می کند بی آنکه بر وزن آنها بیافزاید یا نیازمند مدارکشی و سطح خاصی از یکپارچگی در بدنه باشد. اما آنطور که تیم سازنده این ماده گفته امکان اسپری کردن آنتن روی سطوح منعطف و یا ساخت آنتن های شفاف بدان معنا خواهد بود که می توان موقعیت های مختلفی را به شبکه ها متصل کرد.

همین حالا که این مطلب را میخوانید مصارف تازه و همچنین راه های نوینی برای جمع آوری داده وجود دارند که حتی در تصورتان نیز نمی گنجند. همانطور که در بالا اشاره کردیم این تکنولوژی امکان یکپارچه سازی آنتن ها با اشیاء و وسایل روزمره را فراهم می کند که اتصالشان به شبکه نقشی کلیدی در تحقق ایده اینترنت اشیاء دارد.

و اما بررسی های اولیه حاکی از آن است که این ماده میتواند عملکرد و بُردی مشابه آنتن های فعلی داشته باشد. آنتن های فعلی از فلزاتی نظیر طلا، نقره، مس و آلومینیوم ساخته می شوند که قطرشان به مراتب بیشتر از آنتن های MXene است.

در انتها اشاره کنیم که محققان درکسل نخستین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی خانواده مواد MXene را کشف کردند و از آن زمان تاکنون مشغول بررسی و درک خواص آنها بوده اند و موارد مصرف احتمالی شان را شناسایی می کردند.

خانواده MXene را همچنین می توان با مواد دو بعدی نظیر گرافین مقایسه کرد که در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب جایزه نوبل شد و بررسی هایی هم برای امکان استفاده از آن به عنوان آنتن قابل پرینت صورت گرفت.

The post ماده ای رقیق که میتواند جای آنتن موبایل را بگیرد appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط