دوقلوهای غیر همسان؛ حکایت چگونگی استفاده از پلت فرم مشترک بین تویوتا و ب ام و

امتیاز دهید post

شش سال پیش در 29 ژوئن 2012 بود که ب ام و و تویوتا از آغاز همکاری خود در زمینه های مختلف خبر دادند. توسعه سیستم های پیل سوختی، الکتریکی سازی پیشرانه ها، تحقیق و توسعه و تکنولوژی های مرتبط با مواد سبک وزن برخی از حوزه های این همکاری بودند.

اما در این بین توافق دو خودروساز معروف در راستای تولید یک اتومبیل اسپرت بیش از بقیه موارد جلب توجه کرد. بر اساس این توافق مهندسینی از ب ام و و تویوتا همکاری های نزدیکی را با هم شروع کرده و بر روی پروژه ای مشترک مشغول به کار شدند.

این پروژه برای ژرمن ها به نسل ششم Z4 انجامید، نتیجه آن برای ژاپنی ها هم در قالب نسل جدید سوپرا نمود پیدا خواهد کرد. به واسطه این پروژه مشترک، بسیاری عقیده دارند که ب ام و Z4 و تویوتا سوپرا از خصوصیات فنی مشابهی برخوردار خواهند بود.

آقای ماسایوکی کای (Masayuki Kai) یکی از مهندسین ارشد تویوتا که بر روند توسعه سوپرا نظارت می کند، به تازگی در مصاحبه با CNET به نکات جالبی درباره این خودرو و پروژه مشترک با ب ام و اشاره کرده است.

طبق اظهارات آقای کای، تیم تحت هدایت وی تا سال 2014 با مهندسین ب ام و در ارتباط بوده، ولی پس از آن همکاری های نزدیکشان خاتمه یافته است. وی در این باره گفته:

ما بر روی مواردی کلی مثل محل نشیمنگاه راننده، فاصله محوری، عرض، جایگاه باک و مکان ستون A در اواسط سال 2014 توافق کردیم. بعد از آن تیم های ما کاملا از هم جدا شده و هیچ ارتباطی با هم نداشته اند.

پروتوتایپ تویوتا سوپرا که توانسته به لحاظ فنی بازخوردهای بسیار مثبتی از چند نشریه معتبر دریافت کند

پیشتر در اکتبر 2017 نیز ب ام و از عبارت "کاملا بی همتا" برای توصیف Z4 در مقایسه با تویوتا سوپرا استفاده کرده بود. باواریایی ها این عبارت را نه تنها از لحاظ طراحی ظاهری، بلکه از لحاظ خصوصیات فنی و هندلینگ نیز به کار برده بودند.

تفاوت بین این دو خودرو به حدی زیاد است که آقای کای تعداد قطعات مشترک را علی رغم بهره گیری از پلتفرمی یکسان، به طور دقیق نمی داند. بد نیست اشاره کنیم موتور و گیربکس تویوتا سوپرا توسط ب ام و تامین می شود، اما ژاپنی ها کار تنظیم خصوصیات، رفتارها و واکنش های کوپه جدید خود را بدون کمک ژرمن ها انجام داده اند.

toyota-supra-prototype (1)

قبل از همکاری با ب ام و، تویوتا و سوبارو به اتفاق هم دوقلوهای 86 و BRZ را توسعه داده بودند. با شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر احیای مدل اسپرت سلیکا (MR2)، به نظر می رسد این خودروساز ژاپنی باز هم به دنبال ائتلاف با یک شرکت دیگر باشد.

ناگفته نماند تویوتا در کنار مدل های اسپرت یاد شده، مشغول توسعه یک ابر خودرو بر پایه مفهومی GR Super Sport است. پس از معرفی، این سوپر اتومبیل هیبریدی تقریبا 1000 به عنوان پرچمدار محصولات تویوتا محسوب خواهد شد.

The post دوقلوهای غیر همسان؛ حکایت چگونگی استفاده از پلت فرم مشترک بین تویوتا و ب ام و appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط