راهنمای خرید چری تیگو 5؛ بررسی مشخصات فنی، معایب، آپشن، قیمت و شرایط فروش

امتیاز دهید post

چری اتومبیل در سال 1997 به صورت یک شرکت دولتی در چین تاسیس شد و در سال 1999 میلادی فعالیت خودروسازی خود را با گرفتن مجوز استفاده از شاسی سئات Toledo از فولکس واگن، آغاز و از سال 2001 صادرات محصولاتش به خارج از چین را آغاز کرد. از سال 2003 به بعد چری بزرگترین صادر کننده خودرو در چین به شمار می رود و بیشترین رشد صنعتی را در بین رقبای هموطنش داشته است. البته در سال 2018 میلادی چری قریب به 50 درصد سهامش را به کمپانی CAOA در برزیل فروخت و اکنون حاصل ادغام این دو شرکت، CAOA CHERY نامیده می شود. علاوه بر تولید محصولات خود، چری مونتاژ محصولات خانواده جگوار-لندروور را نیز بر عهده دارد.

این کمپانی در سال 2004 با نام MVM به ایران آمد و تا الان به خوبی جای پایش را محکم کرده است. 3 محصولی که در ایران تحت خود برند چری به فروش می رسند آریزو 5، تیگو 7 و تیگو 5 هستند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. تیگو 5 تاکنون 2 بروزرسانی تجربه کرده است که اولی بدنه و دومی کابین را دستخوش تغییراتی مثبت کرده اند. از نظر فروش در بازار تشنه کراس اوور ایران، با مدیریت بسیار عالی مدیران خودرو، تیگو 5 توانسته از زمان عرضه اش، در سال 94، به فروش و جایگاه مناسبی در میان رقبا دست پیدا کند. در ادامه با بررسی دقیق تر این محصول چری همراه دیجیاتو باشید.

طراحی خارجی

می دانیم که چینی ها در تقلید در طراحی و تولید تبحر خاصی دارند. این خصلت را می توان در برخی از محصولات چری نیز مشاهده نمود چنانکه پیش از این شاهد کپی برداری در طراحی نسل اول چری X33 از نسل دوم تویوتا راو 4 بوده ایم. اما حال اوضاع تغییر کرده و چری در تلاش است تا سبک و سیاق خاص خود در طراحی محصولات بالارده اش پیاده کند. منظور این نیست که خودرویی مانند تیگو 5 حاصل نبوغ خالص طراحان چریست؛ با همان نگاه اول به بخش دماغه متوجه شباهت خودرو به محصولات پیشین رنجروور می شوید که یقینا نتیجه همکاری چری با این خودروساز انگلیسی است، اما شباهت با یکسان بودن فرق دارد.

به گفته طراحان تیگو 5، برای خلق این خودرو از ماهی و امواج سطحی آب الهام گیری شده، کافیست تا به سوراخ های مشبک جلو پنجره این خودرو دقت کنید تا متوجه شباهت آن ها با آناتومی بدن ماهی شوید. در طرفین جلو پنجره چراغ های ساده ای قرار دارند که در مدل فیس لیفت از گرافیکی زیبا بهره می برند.

نوار گرافیکی درون چراغ های جلو تا حدودی یادآور محصولات سئات است و با خط کرومی درون جلوپنجره در یک راستا قرار گرفته، به این صورت شاهد ترکیبی زیبا در این قسمت هستیم. در طرفین سپر جلو چراغ های مه شکن گرد قرار گرفته اند و در بالای آن ها نوار های LED جدید وجود دارند که ظاهری اسپرت تر به خودرو داده و حکم چراغ روشنایی روز یا Daylight را ایفا می کنند.

نمای جانبی تیگو 5 واقعا جذاب از آب درآمده است. بخش های پلاستیکی قسمت رکاب، که دور تا دور بدنه را فراگرفته اند، در کنار محافظت از رنگ خودرو در مسیرهای نسبتا دشوار در تشدید حس یک کراس اوور خیلی خوب عمل می کنند. از طرفی نوار کرومی قرار گرفته روی این بخش به جذابیت آن افزوده است. برآمدگی مناسب روی گلگیرها در کنار خط هدایت شونده امتداد یافته از درون چراغ های عقب، که در امتداد دستگیره درها تا گلگیر جلو ادامه یافته، حجم و جزئیات خوبی به بدنه خودرو داده اند. شیب ملایم سقف به سمت عقب و همچنین نوار کروم احاطه کننده شیشه های کناری بخش کناری این کراس اوور را چشم نوازتر کرده اند.

بخش عقب کمترین نمره از نظر طراحی را می گیرد. چراغ های عقب تیگو 5 با وجود برخورداری از گرافیکی مدرن در مدل فیس لیفت شده، هنوز بیش از حد بزرگ بوده و هماهنگی خاصی با سایر قسمت ها ندارند.

در مدل فیس لیفت نیز با اضافه شدن بخش کروم رنگ به زیر سپر عقب، سراگزوزهای قبلی اندکی کوچک شده، به داخل این بخش انتقال پیدا کرده اند و این مجموعه، نمای بخش عقب را تا حدود زیادی ارتقا بخشیده. از طرفی هنگامی که از پشت به این خودرو نگاه می کنید ممکن است متوجه یک ناهمگونی در فرم کلی بدنه شوید. مشکل اینجاست که بدنه تیگو 5 پهنای کمی دارد. این مسئله جدا از اینکه ایراید ظاهریست، احتمال واژگونی خودرو را در سرعت ها بالا بیشتر می کند.

طراحی کابین

اگر پیش از اولین مواجه با کابین تیگو 5، مدت زمان زیادی را درون کابین سانتافه نسل سوم سپری کرده باشید با محیطی آشنا مواجه می شوید. برای مثال شکل کلی فرمان و خطوط کار شده روی بخش بالایی داشبورد و حتی فرم دریچه های هوا همگی یادآور کابین سانتافه هستند. اما در مجموع کابین تیگو 5 برخلاف کابین کابین جک S5 یک تقلید کامل نیست. طراحان چری با آنچه ما اسمش را الگوبرداری می گذاریم کابینی خوب و ارگونومیک خلق کرده اند. فرمان خوش دست با روکش چرم و دوختی قرمز، که در سرتاسر کابین وجود داشته و کنتراستی جذاب ایجاد می کند، توسط نشانگر های خوش رنگ و لعاب پشتش تکمیل می شود.

داشبورد و اغلب بخش های کابین از پلاستیک خشک ساخته شده اند که با توجه به رده قیمتی این کراس اوور چنین انتظاری می رود. غیر از فرمان خودرو، در بخش های دیگر مثل دسته دنده، زیر آرنجی وسط و روی درها، دسته دنده و همچنین صندلی ها نیز پوشش چرم بکار رفته که کیفیت و ظاهر خوبی دارد.

کابین نسخه قبل از فیس لیفت

در بخش هایی از کابین نیز قطعات کروم و مشکی براق و مات استفاده شده که از سادگی کابین کم کرده اند. البته قطعات مشکی براق در بخش غربیلک فرمان تنها در نسخه های پس از فیس لیفت وجود دارند. طراحی دکمه های تهویه هوا و صفحه نمایشگر نیز به روز و خوب ارزیابی می شوند.

در اولین فیس لیفت روی تیگو 5 21 بخش از این خودرو تغيير داده شده اند. از جمله این تغییرات می توان به بزرگتر شدن صفحه نمایش از 7 به 8 اینچ اشاره کرد که به دوربین عقب دینامیک (در تیپ اکسلنت) مجهز است. علاوه بر این، گرم‌ کن صندلی، آینه های جمع شونده برقی، 2 ایربگ جانبی در مدل فول و نشانگر فشار باد تایر نیز به امکانات تیگو 5 اضافه شده اند. همچنین داخل کابین به نسبت تیگو 5 اولیه از نظر میزان ورود صدای موتور به داخل ایزوله تر شده و صدای پیشرانه با اینکه در رانندگی سریع با دور موتور بالای 4000 به داخل کابین نفوذ می‌ کند اما در رانندگی عادی شهری کابین خودرو آرام باقی می ماند.

از نکات برجسته کابین تیگو 5 می توان به صندلی های عقب آن اشاره کرد که فضای پا و بالای سر مناسبی در اختیار سرنشینان عقب قرار می دهد. طول خودرو 4506 و ارتفاع بین دو محور 2610 میلیمتر در نظر گرفته شده است اما فضای واقعی ردیف عقب بزرگتر از ابعاد خارجی خودرو حس می شود به طوری‌ که تا حدودی رضایت خریدار را جلب می کند. فضای صندوق بار تیگو 5 370 لیتر گنجایش دارد که رقم چندان زیادی برای چنین خودرویی نیست. این مقدار با خواباندن صندلی های عقب تا 1000 لیتر افزایش پیدا می کند.

مشخصات فنی

چری بدون تغییر نسبت به نمونه قبل از فیس لیفت، همچنان از پیشرانه 4 سیلندر به حجم دقیق 1971 سی سی، به قدرت 139 اسب بخار در دور موتور 5700 دور در دقیقه با 182 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4500 دور در دقیقه برای تیگو 5 استفاده می کند. این خودرو در برخی بازارها با پیشرانه 1.5 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژ نیز عرضه می شود. درست است که رقبای هموطن تیگو 5 مثل جک اس 5 اتومات و هایما اس 7 از پیشرانه های توربو بهره می برند و در حین راندن فرزتر از این خودرو حس می شوند، اما با توجه به کیفیت پایین سوخت در ایران، پیشرانه تنفس طبیعی تیگو 5 کم دردسرتر از دو خودروی نام برده شده دیگر خواهد بود.

تیگو 5 با این پیشرانه به زمانی بیشتر از 13 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد و نهایت سرعتش 165 کیلومتر در ساعت است. جعبه دنده CVT این خودرو نیز قابلیت تعویض دستی دارد که 7 ضریب مختلف را در اختیارتان قرار می دهد. تیگو 5 با این مجموعه گیربکس و پیشرانه مصرف سوختی در حدود 9.5 لیتر را برای دارنده رقم می زند. ضمن اینکه این کراس اوور تنها به صورت دیفرانسیل جلو به فروش می رسد.

ایمنی و امکانات رفاهی

تیگو 5 دارای 5 ستاره از موسسه C-NCAP است. آنطور که خود چری می گوید این خودرو در E-NCAP نیز تست شده و 5 ستاره دریافت کرده که البته پس جستجو در اینترنت نتایج خاصی که گواه بر این ادعا باشد دستگیرمان نشد. تیگو 5 جدید در دو تیپ لاکچری و اکسلنت در بازار عرضه شده است. عمده تفاوت این دو مدل بیشتر به تجهیزات ایمنی مانند تعداد ایربگ ها که در تیپ اکسلنت 4 عدد و در تیپ لاکچری 2 عدد بوده و همینطور سیستم های کمکی EBA، HHC، DTC، ASR، ESP برمی گردد اما از نظر فنی هر دو مدل یکسان هستند و تفاوتی ندارند. بد نیست بدانید که دو سیستم TCS و ASR سامانه های کنترل ترکشن تلقی می شوند و از سر خوردن چرخ ها ممانعت به عمل می آورند. HHC که در اغلب کراس اوور های جدید به چشم می خورد، پس از ترمزگیری در سربالایی ها از بازگشت خودرو به سمت پایین جلوگیری می کند.

از امکانات رفاهی این خودرو می توان به صندلی چرمی با قابلیت گرم شدن، تنظیمات برقی صندلی راننده در 6 جهت، سانروف برقی، کروز‌کنترل، مانیتور 8 اینچی لمسی با قابلیت اشتراک گذاری محتوا با دیوایس های هوشمند، دوربین دید عقب دینامیک در تیپ اکسلنت و استاتیک در تیپ لاکچری، سنسور عقب، فرمان چرمی با کنترل روی آن، سیستم کنترل فشار باد لاستیک، سیستم صوتی با 6 عدد بلندگو، کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه و نمایشگر درجه هوای محیط و سیستم ورود به خودرو و استارت بدون کلید از جمله تجهیزات ارائه شده در تیگو 5 هستند.

کابین تیگو 5 مدل 97

البته آخرین مدل تیگو 5 که با تیگو 5 مدل 97 شناخته می شود تغییراتی بیشتری در کابین دیده که به آن ها اشاره می کنیم. تنها تغییر ظاهری در بیرون این خودرو، اضافه شدن ۴ سنسور پارک بر روی سپر جلو است. اما در بخش کابین تریم داخلی تغییر کرده و به صورت ترکیب دو رنگ مارون و مشکی قابل سفارش خواهد بود. همچنین مانیتور خودرو به ۱۰ اینچی عمودی تغییر کرده و تنظیم سیستم تهویه از طریق آن انجام می شود. سنسور باران نیز به خودرو اضافه شده و نمایشگر اطلاعات خودرو در میان عقربه ها تغییر کرده است.

تجربه رانندگی

خودروهای کراس اوور اصولا به دلیل ارتفاع و وزن بیشتر، از هندلینگ و قابلیت های قابل توجهی در رانندگی اسپرت برخودار نیستند چرا که پیاده کردن تنظیمات مطلوب برای اینگونه خودروها سخت تر از نمونه های سواریست و مثلاً سیستم تعلیق نرم و قدرتمند خودروهای آفرود و شاسی بلند اصولا قابلیت های درخور توجهی را در رانندگی پر شتاب از خود نشان نمی دهد، مگر آنکه از سیستم های فنربندی متغیر استفاده شود که خوب هزینه بالایی دارد و از طرفی باعث افزایش قیمت خودرو مورد نظر می شود؛ تیگو 5 نیز از این قاعده پیروی می کند.

در نمونه های اولیه تیگو 5 وجود مکثی کوتاه هنگام شتابگیری اولیه محسوس بود که به‌ کندی گیربکس CVT آن مربوط بود و زمانی در حدود 16 تا 17 ثانیه را برای رسیدن به 100 کیلومتر در ساعت موجب می شد. اما در نمونه های جدید، گیربکس بهتر از قبل با موتور جفت شده و به این ترتیب مکث ابتدای حرکت تا حد زیادی نا‌محسوس و عدد شتابگیری به حدود 15 ثانیه کاهش یافته است. خودرو از روی دکمه کنار دسته دنده در 2 مد اکو و اسپرت قابل تنظیم است که تاثیرشان بیشتر در عکس العمل موتور به نسبت فشردن پدال گاز خلاصه می شود.

گیرکبس CVT این خودرو همانطور که پیش‌تر گفته شد قابلیت شبیه سازی گیربکس دستی 7 سرعته را نیز داراست. شاید تنها در زمان نیاز به دنده های سنگین و گذر از سرازیری نیاز به استفاده از حالت دستی حس شود چراکه دو حالت اسپرت و اکو مد به خوبی دور موتور را در اهداف تعریف شده حفظ می کنند. از نکات جالب حالت دستی گیربکس تیگو 5 خودسر نبودن آن است بطوریکه اگر دور موتور را تا محدوده قرمز پیش ببرید مجموعه دنده اقدام به تعویض ضریب نمی کند.

تیگو 5 قبل از فیس لیفت

هنگام رانندگی با خودرو به نظر می رسد تیگو 5 جدید، در مواجه با ناهمواری های سطح مسیر واکنش های نرمتری از خود نشان می دهد اگرچه مدل های اولیه نیز از سواری نرم و مناسبی برخوردار بودند. ترمز ها هم به لطف دیسکی بودن در هر دو محور و سامانه های کمکی در مدل اکسلنت به خوبی خودرو را مهار کرده و خیال راننده و سرنشینان را آسوده نگه می دارند.

با بهینه سازی های انجام شده از طرف چری همچنان در هنگام رانندگی پر شتاب با کندی ملموسی مواجه می شوید که ناشی از وزن 1.5 تنی این خودرو و خروجی پیشرانه ناکافیست. در پیچ های تند تیگو 5 تا حدودی کم فرمانی بروز می دهد اما سیستم ESP این نقض را تا حدی می پوشاند. فرمان الکتریکی در نظر گرفته شده برای این کراس اوور نیز حساس به سرعت بوده و با افزایش سرعت سفت تر شده و دقت بیشتری فراهم می کند. در مجموع تیگو 5 کیفیت سواری خوبی دارد و موردی آزاردهنده ای از خود نشان نمی دهد.

رقبا در بازار

چری تیگو 5 جدید هم اکنون در بازار کشورمان با رقبایی همچون جک S5 اتومات، BYD S6 و هایما S7 توربو روبروست. رنو داستر نیز از رقبای غیر چینی این خودرو به شمار می رود که به دلیل ظاهر نامناسبش از بخت و اقبال خوبی در بازار برخوردار نبوده است اما خودروی خوب و استخوان داریست. تیگو 5 از نظر کیفی از دو رقیب چینی دیگر بهتر است، ضمن اینکه شامل گارانتی 5 ساله یا 150000 کیلومتری نیز می شود؛ امکانات رفاهی خوبی دارد و از نظر ظاهری نیز مانند BYD S6 قدیمی حس نمی شود. پیشرانه تنفس طبیعی آن نیز عمر بیشتری به همراه دارد و به لطف اشتراک فنی با سایر مدل های مدیران خودرو قابلیت تعمیر پذیری خوبی دارد.

قیمت و شرایط فروش

آخرین شرایط فروش تیگو 5 اوایل شهریور اعلام شد که به صورت پیش فروش محصولات چری به صورت نقدی با تحویل 90 روزه بود. در بازار اما تیگو 5 تیپ luxury یا IL حدود 200 میلیون تومان و تیپ excellent یا IE حدود 210 میلیون تومان قیمت دارد. البته با جستجو در سایت های خرید و فروش می توان قیمت های مناسب تری یافت.

نکات مثبت و منفی

نکات مثبت
  • امکانات رفاهی خوب در مدل های جدید
  • سطح ایمنی مناسب در مدل های جدید
  • طراحی خوب در خارج و داخل خودرو
  • کیفیت مناسب کابین
  • گارانتی طولانی
نکات منفی
  • پهنای کم بدنه فرم کلی آن را خراب کرده
  • سفتی صندلی های عقبnفضای بار کم برای یک کراس اوور
  • شتابگیری نسبتا کند
  • وزن بالای خودرو

The post راهنمای خرید چری تیگو 5؛ بررسی مشخصات فنی، معایب، آپشن، قیمت و شرایط فروش appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط