در گفتگو با دیجیاتو: توضیح بیمه مرکزی درباره بیمه سرقت موبایل

امتیاز دهید post

بیمه موبایل اخیرا مشتریان بسیاری پیدا کرده است. با افزایش شدید قیمت کالاهای دیجیتالی، تمایل به بیمه کردن این دسته از کالاها هم بیشتر شده است.

«علی رشیدی» رئیس اداره نظارت بر بیمه‌های درمان، حادثه و مسئولیت بیمه مرکزی در گفتگو با دیجیاتو درباره بیمه‌های موبایل توضیح داد که دریافت این نوع از بیمه، معمولا از طریق قرارداد میان واردکنندگان اصلی و شرکت‌های بیمه انجام می‌شود و پس از آن فروشندگان، بیمه موبایل را به صورت اختیاری در کنار گارانتی به مشتریان عرضه می‌کنند تا در صورت تمایل خریداری کنند.

بیمه تلفن همراه یک ساله است و تقریبا هزینه آن ۶ تا ۷ درصد ارزش واقعی دستگاه است. به گفته رشیدی حق بیمه موبایل وابسته به قیمت آن است و طبیعتا گوشی‌هایی که ارزش بیشتری دارند باید حق بیمه بیشتری برای آنها پرداخت شود.

با افزایش قیمت موبایل در چند ماه اخیر، تمایل به بیمه کردن آن در میان شهروندان بیشتر شده است اما اینطور که رشیدی می‌گوید دریافت بیمه‌نامه برای گوشی‌های آکبند متداول‌تر است:

«شاید برخی افراد بعد از خرید و استفاده از تلفن همراه بخواهند آن را بیمه کنند اما چنین کاری بعد از باز شدن آکبند گوشی بسیار سخت‌تر است چراکه باید سلامت دستگاه برای شرکت بیمه‌گر محرض شده باشد. معمولا گوشی در هنگام خرید زمانی‌که آکبند است بیمه می‌شود و هر سال تمدید می‌شود.»

بیمه موبایل به جز شکستگی و سوختگی، شامل سرقت هم می‌شود. با این حال پرداخت بیمه برای گوشی‌های سرقت شده خیلی هم ساده نیست و باید قابل اثبات باشد.

رئیس اداره نظارت بر بیمه‌های درمان، حادثه و مسئولیت بیمه مرکزی در همین رابطه توضیح می‌دهد: «اگر گوشی دارای عیب ذاتی باشد تعمیر و پرداخت خسارت آن با گارانتی‌ست. اما اگر دستگاه دزدیده شود به شرط شکست حرز یا به جای ماندن آثار سرقت و اثبات آن پرداخت می‌شود.»

بیمه موبایل

این نوع بیمه در حدود ۱۵ سال است که ارائه می‌شود اما سرعت رشد قیمت تلفن همراه در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده و این سوال را به وجود می‌آورد که در صورت افزایش قیمت، بعد از خرید بیمه و پرداخت خسارت بر اساس ارزش قبلی خواهد بود یا راهی برای به روز شدن خسارت وجود دارد؟

به گفته رشیدی غالبا پرداخت خسارت بر اساس همان ارزشی‌ست که گوشی بیمه شده است اما بیمه‌گذاران می‌توانند در صورت تمایل الحاقیه افزایش قیمت را خریداری کنند. این افزایش قیمت تا سقف ۲۵ درصد است و خریدار وابسته به تعرفه شرکت بیم‌گر باید هزینه مازاد بپردازد.

The post در گفتگو با دیجیاتو: توضیح بیمه مرکزی درباره بیمه سرقت موبایل appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط