نگاهی به آنچه در بزرگترین رویداد محصولات عکاسی، فوتوکینا 2018 گذشت

امتیاز دهید post

امروز آخرین روز از رویداد فوتوکینا 2018 بود. در رویداد امسال دوربین های فول فریم بدون آینه شرکت های متعدد حکمرانی می کردند. در ادامه به مهمترین محصولاتی که در این رویداد معرفی شدند می پردازیم.

نگاهی به تاریخچه فوتوکینا

فوتوکینا بزرگترین نمایشگاه تجاری مرتبط با عکاسی است که در دنیا برگزار می شود. اولین بار در ماه مه سال 1950 بود که این رویداد به عنوان نمایشگاهی برای دوربین های آلمانی و یک نمایشگاه عکس بین المللی آغاز به کار کرد. در سال 1951 این رویداد بین المللی شد و 70 شرکت خارجی به 270 شرکت از آلمان پیوستند تا محصولات خود را نمایش دهند.

سال 1952 سومین نمایشگاه برگزار شد و در آن زمان آخرین باری بود که فوتوکینا به صورت سالانه اجرا می شد. پس از آن در سال های 54، 56، 58 و 60 به صورت دو سالانه برگزار شد. اما بعد از آن مدتی به تعویق افتاد تا اینکه در ماه مارس سال 1963 و اکتبر 1966 مجدد نمایشگاه به راه افتاد.

پس از آن مشابه با روال فعلی شاهد اجرای فوتوکینا در پاییز هر سال بودیم. در تمام این سال ها شاهد معرفی تجهیزات متعددی بوده ایم و معمولاً هر رویداد به حکمرانی بخشی خاص اختصاص داشته. در 1986 رسانه های حرفه ای معرفی شدند و سالن ها به چراغ های عکاسی و فیلم برداری خاص و مواردی از این قبیل اختصاص داشتند و حتی شاهد نمایش صندلی های سینمای جدید بودیم.

در برخی از رویدادها هم تجهیزات مرتبط با صدا معرفی شد. در 1958 ضبط کننده های نواری از راه رسیدند که قرار بود جای ضبط کننده های صدای قدیمی تر را بگیرند.

رویداد فوتوکینا 2018 در 26 تا 29 سپتامبر سال جاری میلادی (4 تا 7 مهر) در آلمان برگزار شد و این بار دوربین های فول فریم بودند که بر فوتوکینا حکمرانی می کردند. در ادامه به برترین محصولاتی می پردازیم که در این رویداد معرفی شدند.

بهترین های فوتوکینا 2018

در تنها 2 ماه تعداد برندهای مطرحی که دوربین های بدون آینه فول فریم عرضه می کردند از 2 به 5 شرکت افزایش یافت. در ابتدا عکاسان تنها بین سونی و نمونه های گران قیمت لایکا امکان انتخاب داشتند. اما حالا نیکون، کانن و پاناسونیک هم به این دو پیوسته اند.

علاوه بر این نمونه هایی از زایس و زنیت هم معرفی شده اند. نیکون در اوایل شهریور ماه دوربین های بدون آینه فول فریم Z6 و Z7 را معرفی کرد و کانن هم خبر از رونمایی بدون آینه فول فریم EOS R داد.

در ادامه به بهترین های معرفی شده در فوتوکینا 2018 خواهیم پرداخت:

1- دوربین فوجی GFX 50R

فوتوکینا 2018

دوربین جدید فوجی حسگری بزرگتر از فول فریم ها دارد و در رده مدیوم فرمت ها قرار می گیرد. GFX 50R حسگری 51.4 مگاپیکسلی و قیمتی 4500 دلاری دارد. با وجود حسگر بزرگ اما بدنه اش جمع و جور است. در مقایسه با مدل قبلی یعنی GFX 50S بدنه ای کوچکتر دارد ولی کمی از خوش دستی آن کم شده است. فوجی قصد دارد این دوربین را در اواخر ماه نوامبر سال جاری (اوایل آذر ماه) روانه بازار کند.

2- دوربین زایس ZX1

فوتوکینا 2018

دروبین زایس حسگری فول فریم با رزولوشن 37 مگاپیکسلی را با لنز 35 میلیمتری ثابت با گشودگی دهانه f/2.0 همراه کرده است. اما قابلیت جالبی که برای آن در نظر گرفته شده مجهز شدن به نسخه ای سبک از برنامه لایتروم CC از ادوبی است. قیمت آن مشخص نشده اما انتظار رقم بالایی را باید داشت، شاید چند هزار دلار.

3- لنز سیگما 600-60 میلی متری

فوتوکینا 2018

سیگما پیش از این هم لنز 600-150 میلی متری را در سبد محصولات خود داشت اما حالا شاهد افزایش بیشتر محدوده فاصله کانونی هستیم. لنز جدید زوم 10 برابری را ارائه می دهد و تقریباً می توان گفت فاصله کانونی استاندارد (50 میلی متر) تا سوپر تله فوتو را برای دوربین های فول فریم به ارمغان می آورد. ابعاد لنز 600-60 میلی متری با f/4.5-5.6 بزرگ است و وزن بالایی دارد ولی کار با آن به نظر جالب و هیجان انگیز می رسد.

4- لنز سامیانگ 10 میلی متری با زاویه دید فوق عریض

این لنز که البته در نمونه پیش تولید به نمایش گذاشته شد فاصله کانونی 10 میلی متری را برای دوربین های DSLR فول فریم کانن و نیکون به همراه می آورد. نکته مهم این است که در این فاصله کانونی لنزها دید چشم ماهی را ارائه می دهند و به عبارتی اعوجاج تصویر ثبت شده توسط آنها بسیار بالا است. با این حال لنز 10 میلی متری سامیانگ این گونه نیست و در رده لنزهای واید به حساب می آید.

5- لنز کانن RF 28-70 میلی متری با f2.0

فوتوکینا 2018

کانن از دوربین فول فریم بدون آینه EOS R رونمایی کرده بود اما یکی از لنزهای جالب سازگار با ماونت RF برای این دوربین، 70-28 میلی متری با گشودگی دیافراگم f2.0 بود. نکته مهم این لنز هم همین میزان گشودگی دیافراگم است. این لنز اندازه بزرگی دارد و قیمت 3 هزار دلاری آن هم بسیار بالا است ولی قطعاً جذابیت بالایی برای عکاسان دارد.

6- لنز XF33mm F1 R فوجی

فوتوکینا 2018

میزان گشودگی دیافراگم f1.0 بالاترین (به عبارتی پایین ترین عدد f) در بین لنزهای تولید شده برای دوربین های بدون آینه است. لنز فوجی برای ماونت لنز X طراحی شده و فاصله کانونی 33 میلی متری دارد. در کنار این محصول لنز زنیتار 35mm f/1.0 هم در فوتوکینا 2018 معرفی شده بود.

7- همکاری لایکا، پاناسونیک و سیگما برای توسعه ماونت مشترک

فوتوکینا 2018

این 3 شرکت خبر از همکاری مشترک برای توسعه ماونت L دادند. به عبارت دیگر محصولات آتی این کمپانی ها که بر اساس نوع اتصال لنز L تولید می شوند قرار است با یکدیگر سازگار باشند. به این ترتیب کاربرانی که محصولی از یکی از این 3 برند را در اختیار دارند (دوربین یا لنز) می توانند از تجهیزات سازگار دو برند دیگر استفاده کنند.

8- دوربین های فول فریم بدون آینه پاناسونیک S1 و S1R

فوتوکینا 2018

پاناسونیک هم به دنیای فول فریم های بدون آینه وارد شد. دو محصول جدید این شرکت با ماونت L سازگار هستند و می توانند از لنزهای تولید شده توسط سیگما، لایکا و البته پاناسونیک بهره ببرند.

دوربین S1R از حسگری 47 مگاپیکسلی بهره می برد در حالی که مدل S1 به حسگری 24 مگاپیکسلی مجهز شده است. هر دو آنها دارای لرزشگیر تصویر داخلی هستند و به گفته پاناسونیک مدل اول با هدف عکاسان حرفه ای طراحی شده در حالی که S1 ویژه فیلم برداران است.

9- دوربین مدیوم فرمت لایکا S3

فوتوکینا 2018

لایکا S3 با رزولوشن 64 مگاپیکسلی مشابه با محصولات تازه معرفی شده پاناسونیک با ماونت L سازگار است. همچنین قابلیت ثبت ویدیوهای 4K با بهره از تمامی اندازه حسگر (بدون کراپ شدن) برای S3 در نظر گرفته شده است.

سایر خبرهای مهم فوتوکینا 2018

کمپانی سیگما که لنزهای متعددی را برای سایر سازنده های دوربین ها تولید می کند خبر از دوربین بدون آینه فول فریمی داد که قرار است در سال 2019 از راه برسد. با این حال نام این دوربین هنوز اعلام نشده است. محصول مرموز سیگما قرار است با لنزهای ماونت L سازگار باشد و در عین حال مبدل هایی برای استفاده از لنزهای سری EF کانن برای این ماونت نیز ارائه شود.

فوتوکینا 2018

سونی هم خبر از 12 لنز جدید داده که قرار است در 2019 از راه برسند. این لنزها از ماونت E پشتیبانی خواهند کرد و به عبارتی با دوربین های بدون آینه این شرکت سازگار خواهند بود. به این ترتیب سبد لنزهای سونی در سال آتی میلادی در مجموع 60 لنز را شامل خواهد شد.

The post نگاهی به آنچه در بزرگترین رویداد محصولات عکاسی، فوتوکینا 2018 گذشت appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط