مهرنوش پرتوی، گوینده رادیو: پادکست و پادکسترها راه زیادی در پیش دارند

امتیاز دهید post

در حالی که از دوران نوجوانی خود چندان فاصله نگرفته بود با برنامه نوجوانان در سال 72 وارد رادیو شد و در سنین نوجوانی شعرهایش را نیز در مجلات چاپ می‌کرد. «مهرنوش پرتوی» مجری و گوینده رادیو تهران که سال‌هاست از رادیو خداحافظی کرده، حالا در شنوتو پادکست خودش را دارد و از جمله صداوسیمایی‌هایی است که به رادیو‌های اینترنتی روی آورده.

با او به گفتگو نشستیم تا هم علت این تصمیم را بدانیم و هم با وضعیت برنامه‌سازی در رادیوهای اینترنتی از زبان یک تولیدکننده بیشتر آشنا شویم. صدایش گرم و شنیدنیست و گفتگو با او علی‌رغم کوتاهی، به معنای تام گوشنواز بود. با اینکه رادیو را ترک کرده ولی بغض پنهانی نسبت به رهایی خانه‌ اصلی‌اش در تن صدایش پیداست و کماکان معتقد است که آینده صوت در دست رادیو است، نه اینترنت.

آرش پارساپور، دیجیاتو: چه شد که رادیو را رها کردید؟

مهرنوش پرتوی، گوینده رادیو: برای ادامه تحصیلات قصد سفر به خارج کشور را داشتم و چهارسالی از کشور بیرون بودم و در ترکیه زندگی می‌کردم. الان که یک سالی از بازگشتم می‌گذرد ولی میلی به اجرا و تولید در رادیو ندارم. چرا که رادیو آن فضا و اتمسفر گذشته را ندارد. دلم برای رادیو تنگ می‌شود ولی به هر قیمتی هم نمی‌توان در رادیو کار کرد.

یعنی چه هر قیمتی؟

ببینید هنر یک چیز رهاییست در حالی که در رادیو باید حواستان به واو به واو حرفهایتان باشد مبادا به چپ یا راست بربخورد. برنامه باید در چارچوب خاص و تعریف شده از قبل مسئولان رادیو باشد و این مساله با تعریف اصل هنر تضاد دارد. الان رادیو آن رادیویی نیست که باید باشد.

آینده از آن رادیوست یا پادکست؟

پادکست و رادیو فاصله زیادی با هم دارند و هیچ‌گاه پادکست به پای رادیو نخواهد رسید. البته رادیو با قوانین دست‌وپاگیر خود در این روزها برنامه‌سازها را از خود می‌راند و مدام خط قرمز چیدن برای بچه‌های رادیو، نمی‌توان در آن فعالیت کرد. ولی رادیو برای همه مردم است و در تمامی شهرها و روستاها قابل دسترس است، این برتری رادیو به نظر من حالا حالاها در ایران از بین نمی‌رود و پادکست متعلق به قشرهای خاصی است که کمی تا قسمتی با تکنولوژی سروکار دارند و بخش محدودی را جذب خواهند کرد.

عدم وجود رادیوهای خصوصی در ایران چه پیامدی دارد؟

رادیوهای خصوصی در دنیا جایگاه بسیار خوبی دارند و گاهی از رادیوهای دولتی هم جلو می‌زنند. نبود چنین رادیویی‌هایی در ایران باعث شده که پادکست سازی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد در حالی که به نظر من رادیوی خصوصی اگر اجازه رشد و توسعه‌اش داده شود، بی‌شک آینده بسیار خوبی خواهد داشت. مردم این روزها به رادیوهای دولتی هم دیگر کمتر اعتماد دارند.

همین عدم اعتمادی که می‌گویید ممکن نیست مردم را به پادکست‌ها که فعلا تنها چیز شبیه به رادیوهای محلی در کشور هستند، نزدیک کند؟

آینده پادکست های اینترنتی

چرا قطعا بی‌تاثیر نیست و کار در پادکست‌ها برای تولیدکنندگان هم راحت‌تر است چرا که قوانین دست‌وپاگیر کمتری دارد. ریسک سرمایه‌گذاری روی رادیوهای خصوصی هم زیاد است و پادکست‌سازی که کمتر هزینه دارد را فعالان این حوزه ترجیح می‌دهند. این البته به ضعف اقتصاد خصوصی هم در کشور برمی‌گردد که بحث مفصلیست و احتمالا در این گفتگو نمی‌گنجد.

شما در شنوتو پادکست صوتی دارید، از کار در اینجا بگویید.

به واسطه آشنایی قدیمی من با مدیرعامل شنوتو تصمیم گرفتم در این پلتفرم هم کار کنم. اما هنوز پادکست‌سازی هم در ایران بسیار جای کار دارد و با اینکه این مجموعه سعی دارد تا این موضوع را ارتقا ببخشد ولی موانع زیادی سد راه هست و نمی‌توان یک شبه معجزه کرد. مدیای پادکست صوتی فعلا مخاطب خود را پیدا کرده اما حقیقتا به آینده روشن آن چندان امیدوار نیستم.

چرا پادکسترهای خانم کمتر از مردان هستند؟

جامعه ما جامعه مرد سالاریست و باور خانم‌ها از نظر مردان یک مقدار سخت است. ضمنا ممیزی‌هایی روی صدا و لحن خانم‌ها در صدا و سیما وجود دارد که شاید وجودشان باورتان نشود، البته خوشبختانه این قبیل مسائل در پادکست‌ها جایگاهی ندارد ولی خب در کل این محدودیت‌ها جامعه هنری را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. مدیا یعنی جذب مخاطب و خانم‌ها محوریت جذابیت بالاتری نسبت به مردان دارند ولی نمی‌توانند از این عنصر جذابیت استفاده کنند. خود من بارها و بارها به خاطر قهقه زدن در رادیو توبیخ شدم.

آینده پادکست های اینترنتی

نظر شما درباره سلطه صداوسیما بر صوت فراگیر چیست؟ آیا به نظرتان شدنیست؟

اگر صدا و سیما به حوزه صوت‌های اینترنتی هم نفوذ کند صد در صد باید فاتحه این موضوع را هم خواند. این ادعاها و حرف‌ها به نظر من مثل یک تاسی هست که صدا و سیما در وسط می‌اندازد تا صرفا یک تنش در بین فعالان مدیا ایجاد کند و این جو را ایجاد می‌کند تا ببیند بازخوردها چه می‌شود وگرنه نهایی شدن آن بعید است.

The post مهرنوش پرتوی، گوینده رادیو: پادکست و پادکسترها راه زیادی در پیش دارند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط