سقوط موقت ایستگاه فضایی چین؛ تیانگونگ 2 رو به نابودی است؟

امتیاز دهید post

ایستگاه فضایی دوم چینی ها، تیانگونگ 2 که در سپتامبر 2016 پرتاب شده بود سقوط به سمت زمین را تجربه کرده اما مقامات چینی ادعا می کنند همه چیز به خوبی پیش می رود.

بر اساس اعلام رسمی مقامات چینی این ایستگاه فضایی در طول مأموریت 2 ساله خود به اهداف مشخص شده دست پیدا کرده و اکنون تمامی بخش های آن در شرایط خوبی به سر می برند. اضافه شده که تیانگونگ 2 قرار است تا ماه جولای سال 2019 (اوایل تیر ماه 1398) به چرخش ادامه دهد و پس از آن به صورت کنترل شده از مدار خارج شود.

اما محققان ایالات متحده ادعا کرده اند این ایستگاه فضایی از 13 ژوئن (23 خرداد) به مدت 10 روز در حال از دست دادن ارتفاع بوده است. این محققان باور دارند که چین در پی آماده شدن برای نابودی ایستگاه در آینده ای نزدیک است. ایستگاه پیشین چینی ها، تیانگونگ 1 در ماه آوریل سال جاری به کاهش ارتفاع کنترل نشده وارد شد و در اقیانوس آرام سقوط کرد.

به طور دقیق تر گفته شده تیانگونگ 2 در حدود 95 کیلومتر کاهش ارتفاع را نسبت به زمین تجربه کرده و البته از آن زمان دوباره به ارتفاع مداری طبیعی خود بازگشته است. به نظر می رسد چینی ها در تلاش هستند اتفاق شرم آور از کنترل خارج شدن تیانگونگ 1 برای ایستگاه دوم تکرار نشود. تیانگونگ 1 در سال 2011 به فضا ارسال شد و به گفته چینی ها برای مدت 5 سال عملیاتی بود. البته هیچ گاه اعلام نشد که به چه علت ناگهان از کار افتاد.

در سال 2016 دو فضانورد به مدت یک ماه در تیانگونگ 2 ماندند و طولاتی ترین مأموریت سرنشین دار فضایی چینی ها را رقم زدند. این دو در این مدت، آزمایش های مرتبط با پزشکی، فیزیک و بیولوژی را انجام دادند.

تیانگونگ 2 طولی 10.4 متری و پهنای 4.2 متری دارد و جرم آن 8 هزار و 600 کیلوگرم است. پروژه تیانگونگ که به معنی «کاخ بهشتی» است در واقع قدمی اولیه برای ارسال ایستگاه فضایی دائمی این کشور در حدود سال 2022 به حساب می آید.

The post سقوط موقت ایستگاه فضایی چین؛ تیانگونگ 2 رو به نابودی است؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط