چطور بازی‌ها را ارزان‌تر تهیه کنیم؟

امتیاز دهید post

همین حالا که این مطلب را می‌نویسم، فیفا 19 با قیمت حدودی 1 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد. در واقع در طی یکی دو ماه اخیر خرید بازی از کاری سخت و گران قیمت به امری غیر ممکن تبدیل شده است. اگر حتی قید خرید فیفا 19 و آخرین انحصاری سونی یعنی اسپایدرمن را هم بزنیم، کمتر از یک ماه دیگر نوبت به انتشار کال آو دیوتی، یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌های داخل کشور می‌رسد. پس از آن Red Dead Redemption 2، بتفیلد 5 و این لیست همچنان ادامه دارد.

در بهترین حالت احتمال دارد که بالا رفتن تاریخی و وحشتناک نرخ دلار را از قبل پیش بینی کرده و برخی از عناوین مهم و بزرگ را با قیمت سابق پیش خرید کرده اید. اما در هر صورت بدیهی است که ساخت و انتشار بازی‌های جدید و بهتر تنها به همین چند ماه محدود نمی‌شود. پس چاره چیست؟ البته منظورم از چاره، راه حل‌های دیگری جز کنار گذاشتن کامل گیمینگ است.

در این یادداشت می‌خواهیم با تفکیک هر پلتفرم به توضیح روش‌های مختلفی بپردازیم که می‌تواند از هزینه‌های خرید بازی بکاهد. البته پیش از اینکه وارد جزییات شویم، باید اشاره کنم که این مطلب به هیچ عنوان جنبه آموزشی نداشته و برخی از روش‌های ذکر شده در مطلب از لحاظ اخلاقی مورد تایید ما نیستند. هدف از نگارش این یادداشت تنها اطلاع رسانی در شرایط دشوار فعلی است.

کامپیوتر یا پیسی

اگر همین حالا لپ تاپ یا کامپیوتری با سخت افزار قدرتمند در اختیار دارید، شرایط برای شما به مراتب بهتر از دیگران است. در غیر این صورت خرید لپ تاپ یا بستن سیستم خود هزینه ای سرسام آور به دنبال دارد که در حال حاضر از توانایی اکثریت جامعه خارج است. در ادامه به بررسی انتخاب‌ها و روش‌هایی می‌پردازیم که تا حدودی تجربه بازی‌های مولتی پلتفرم و انحصاری پی‎سی را راحت‌تر می‌سازد.

خرید بازی از استیم

اگر پیش از این تا به حال نام استیم (Steam) را نشنیده اید، باید بگوییم که استیم بزرگترین فروشگاه دیجیتالی بازی‌های پی سی است که تقریبا هر عنوان بزرگی، البته به غیر از بازی‌های الکترونیک آرتز و بلیزارد، در آن پیدا می‌شود. البته این مارکت بزرگ همچنین بستر مناسبی برای عرضه بازی‌های مستقل نیز به حساب می‌آید که مشابه آن‌ها را نمی‌توان در سیل عناوین پرهزینه هر سال پیدا کرد.

اما استیم چه مزایایی دارد و چرا خرید بازی‌ها را تا حدودی برای ما آسان‌تر می‌کند؟ اول از همه، از آنجایی که خرید بازی به صورت دیجیتالی و با گیفت کارد صورت می‌گیرد، در بیشتر موارد شما تنها همان هزینه بازی به نرخ روز دلار را پرداخت می‌کنید و دیگر خبری از سودجویی‌های فروشندگان داخلی و افزایش قیمت نیست.

اما مهم‌تر از آن اگر استیم برای یک ویژگی معروف باشد، آن ویژگی تخفیف‌های فراوان است. تقریبا به هر بهانه ای چون شروع فصل تابستان یا فرا رسیدن جمعه سیاه، بازی‌های زیادی روی استیم تخفیف می‌خورند که این تخفیف‌ها حتی برای عناوین قدیمی‌تر در مواردی به 80 درصد نیز می‌رسد. بنابراین در چنین شرایط اقتصادی نیز همچنان خرید یک بازی کاملا اورجینال با قیمت حدودی 50 هزار تومان چندان غیر منطقی نیست.

برای راه اندازی استیم می‌توانید کلاینت آن را از سایت رسمی آن (گزینه سبز رنگ در بالای صفحه) دانلود کرده و فقط با داشتن یک ایمیل ثبت نام کنید. البته برای استفاده از برخی قابلیت‌های این شبکه چون اضافه کردن دوستان، حتما باید ابتدا یک بازی خریداری کنید.

تغییر دادن ریجن استیم به روسیه، هند یا برزیل

ویژگی جالب دیگر استیم، قیمت گذاری‌های منطقه ای آن است. به بیان بهتر، استیم در کشورهای مختلف بسته به شرایط اقتصادی و عوامل دیگر، بازی‌ها را با قیمت‌های متفاوتی برای فروش می‌گذارد. برای مثال از آنجایی که دانلود غیر قانونی بازی‌ها در کشوری چون روسیه رواج زیادی دارد، استیم عناوین خود را در این کشور معمولا با قیمتی کمتر عرضه می‌کند تا گیمرها را به خرید بازی اورجینال و قانونی‌ترغیب کند.

تغییر دادن ریجن استیم به یکی از سه کشور اشاره شده می تواند هزینه های خرید بازی را تا حدی کاهش دهد.

شرایط مشابهی برای دو کشور دیگر هند و برزیل نیز به دلایل اقتصادی برقرار است. بنابراین یکی از روش‌های خوبی که می‌تواند هزینه‌های ناشی از خرید بازی را کاهش دهد، تغییر دادن ریجن یا آی پی استیم به روسیه است. اینکه کدام یک از این سه کشور قیمت‌های کمتری دارند، در بیشتر موارد برای هر عنوان متفاوت است و این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که برخی از بازی‌ها دارای قفل منطقه ای هستند. به عبارت دیگر، این عناوین تنها از زبان همان منطقه برای مثال روسی پشتیبانی می‌کند و برای تجربه آن‌ها باید از سرویس‌های تغییر دهنده آی پی استفاده کنید.

همچنین برخی از بازی‌های بزرگ و پر طرفدار در ابتدا همان برچسب قیمت 60 دلاری را در همه مناطق دارند و بعد از گذشت مدتی قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد. به هر شکل این روش یکی از بهترین و قانونی‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند در مواردی قیمت عناوین جدید را تا 30 دلار کاهش دهد. برای تغییر دادن ریجن استیم به یکی از این کشورها تنها کافیست که با سرویس تغییر آی پی کشور مورد نظر از استیم خرید کرده و آدرس پروفایل خود را تغییر دهید.

استفاده از سرویس اوریجین اکسز (Origin Access)

فیفا و بتلفیلد هر دو از محبوب‌ترین سری‌های بازی در کشور ما هستند و فارغ از آن الکترونیک آرتز خود ناشر بزرگی است که سالانه عناوین جذاب زیادی را عرضه می‌کند. بنابراین اگر به طور خاص از طرفداران ویژه بازی‌های این کمپانی هستید، سرویس اوریجین اکسس می‌تواند راه حل بسیار مناسبی برای شما باشد.

درست مانند سرویس گیم پس که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم، با خرید اشتراک این سرویس می‌توانید به طور رایگان به بیشتر عناوین منتشر شده روی فروشگاه اوریجین روی پلتفرم کامپیوتر دسترسی پیدا کنید. نوع ویژه و گران‌تری از این سرویس به نام پریمیر نیز وجود دارد که با دریافت هزینه حدودا 15 یورو در ماه تمامی بازی‌های جدید را در اختیارتان قرار می‌دهد و همچنین می‌توانید زودتر از دیگران آن‌ها را تجربه کنید.

برای مثال همین الان با خرید اشتراک این سرویس می‎توانید به تجربه فیفا 19 بپردازید و تا حدود یک ماه دیگر نسخه جدید سری پرطرفدار بتلفیلد نیز به لیست عناوین اوریجین اکسز اضافه می‎شود، البته اگر اشتراک پریمیر را خریداری کرده باشید.

تفاوت های میان دو حالت عادی و پریمیر از لحاظ زمان دسترسی به بازی ها، تعداد آن ها و میزان تخفیف.

لیست کامل ویژگی های این سرویس و بازی‎های آن در دو حالت پایه و پریمیر را می توانید در سایت رسمی آن مشاهده کنید که البته برای دسترسی به آن حتما باید از ابزارهای تغییر دهنده آی پی استفاده کنید.

دانلود بازی‌های کپی و هک شده

هک شدن بازی‌ها و دانلود کردن آن‌ها یکی از دلایل مهمی بود که تا چند سال پیش بسیاری از بازی سازان بزرگ سرمایه خود را از این پلتفرم بزرگ به بیرون کشیدند و اتفاقا محبوبیت دوباره و امروزی پی سی گیمینگ تا حد زیادی مدیون استیم است. اما به هر حال با وجود قفل‌های امنیتی قوی‌تر، همچنان بازی‌های کامپیوتر در نهایت بعد از چند ماه هک می‌شوند و لینک‌های دانلود آن سر از اینترنت در می‌آورد.

البته دانلود بازی‌ها به صورت غیر قانونی سال‌هاست که در کشور ما رواج دارد و با توجه به شرایط اقتصادی بدون شک این روند ادامه هم پیدا خواهد کرد اما به هر شکل این روش از دریافت بازی‌ها نقض واضح قانون کپی رایت به حساب می‌آید.

پلی استیشن 4

حتی با افزایش قیمت‌های اخیر نیز همچنان خرید یک کنسول 3 الی 4 میلیون تومانی گزینه بسیار بهتری از اسمبل کردن کامپیوتری 10 الی 15 میلیونی است. از طرفی دیگر پلی استیشن 4 در کشورمان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و سال‌هاست یکی از آن‌ها در خانه یا محل کار بسیاری جا خوش کرده است.

اما افزایش قیمت‌های اخیر دارندگان این کنسول را نیز بیش از هر گروه دیگری فلج کرده. ولی هنوز امیدتان را از دست ندهید چون برای خرید بازی‌های پلی استیشن 4 نیز راهکارهای جایگزینی وجود دارد.

قیمت روز کارت های هدیه پلی استیشن 4 در یکی از فروشگاه های ایرانی

خرید دیجیتالی بازی‌ها

درست مانند کامپیوترهای شخصی، خرید بازی‌ها به صورت دیجیتالی در مواردی می‌تواند با قیمتی کمتر تمام شود. در حال حاضر گیفت کارت‌های 60 دلاری پلی استیشن به طور میانگین با قیمتی بین 980 الی 1 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسند، البته اگر پس از پایان این مطلب قیمت دلار تغییری نکرده باشد. بله حق با شماست، این قیمت‌ها نیز بسیار بالا هستند اما باز هم می‌توانند حداقل در مورد بازی‌های تازه منتشر شده اختلاف قیمتی 100 هزار تومانی ایجاد کنند.

پس از خرید کارت هدیه باید به بخش Redeem Codes کنسول رفته و کد دریافتی را در قسمت مشخص شده وارد کنید. پس از آن اکانت شما به همان مقدار شارژ شده و از این پول می‌توانید برای خرید بازی‌ها در فروشگاه پلی استیشن استفاده کنید. اکثر بازی‌های پلی استیشن 4 حجم زیادی دارند، پس شاید بهتر باشد دیتای بازی‌ها را از فروشگاه‌ها و یا دوستان خود دریافت کنید. همچنین نرم افزاری به نام PSX وجود دارد که با کمک آن می‌توانید فایل‌های بازی را از کامپیوتر به کنسول انتقال دهید تا دیگر مجبور نباشید سرعت دانلود پایین پلی استیشن را تحمل کنید.

در این قسمت با وارد کردن کد اکانت شما شارژ می شود.

مزیت دیگر خرید بازی‌ها به روش دیجیتالی این است که می‌توانید آن را با نفر دومی نیز به اشتراک بگذارید و حتی پلی استیشن به شما این اجازه را می‌دهد تا با داشتن یک نسخه هر دو نفر شما همزمان بازی کنید. فروشنده‌های بازی نیز از همین روش با نام ساختگی «اکانت ظرفیتی» استفاده می‌کنند که در ادامه مفصل‌تر در مورد آن توضیح می‌دهم.

کرایه بازی‌ها

اجاره یا کرایه بازی‌های پلی استیشن 4 یکی از کم هزینه‌ترین و منطقی‌ترین راه حل‌های ممکن در شرایط امروزی است. سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی در سراسر ایران وجود دارند که عناوین محبوب را با هزینه روزانه یا ماهانه کرایه می‌دهند. البته ساز و کار این فروشگاه‌ها با نوسانات ارزی کمی تا حدودی تغییر یافته، برای مثال در صحبت تلفنی که با یکی از آن‌ها داشتم؛ متوجه شدم که هزینه کرایه بازی از 5 الی 7 هزار سابق به 35 هزار تومان افزایش یافته است، آن هم به ازای هر روز. همچنین فروشنده همچنین اشاره کرد که دیگر بازی‌های جدید را برای کرایه در سایت قرار نمی‌دهند.

فروشگاه دیگری نیز در شرق تهران پیدا کردم که بازی‎های جدید را به صورت هفته‎ای و با قیمت حدودی 50 الی 70 هزار تومان کرایه می‎داد اما تمامی این فروشگاه‎ها برای کرایه بازی‎هایشان از شما برای گرو گذاشتن مدرک معتبر و یا هزینه خود بازی را به عنوان بیعانه طلب می‎کنند.

اکثر فروشگاه های کرایه بازی، عناوین جدیدتر را نداشته و نرخ کرایه آن ها نیز افزایش پیدا کرده (برای بزرگ شدن عکس کلیک کنید).

البته این شرایط به طرز جالبی از شهر به شهر و سایت به سایت فرق می‌کند. در گشت و گذاری که در اینترنت داشتم به سایت فروشگاهی در مشهد برخوردم که بازی‌های روز را با قیمت منصفانه روزی 5 هزار تومان اجاره می‌دهد و حتی به گفته فروشنده تا چند روز آینده عنوان جدید اسپایدرمن نیز به سایت اضافه می‌شود. او توضیح می‌دهد که آن‌ها پروفایل هر بازی را در سایت ایجاد کرده و پس از رسیدن درخواست‌ها به تعدادی معقول، بازی را خریداری می‌کنند.

در چنین شرایطی بعید نیست که از تقاضای گیمرها برای خرید بازی نو کاسته شده و با روی آوردن آن‌ها به روش‌های جایگزین دیگر، فروشگاه‌ها و سایت‌های بزرگ فروش بازی به کرایه و اجاره محصولات خود روی بیاورند.

بازی‌های ظرفیتی

احتمالا برای شما نیز پیش آمده که با گشت و گذار در تلگرام با کانال‌هایی رو به رو شده اید که بازی‌های روز را با عنوانی به نام «ظرفیتی» به فروش می‌رسانند و ادعا می‌کنند که این روش کاملا قانونی است. قیمت این بازی‌های ظرفیتی به مراتب بسیار کمتر از خرید نسخه فیزیکی بوده و حتی قیمت آن برای ظرفیت 1 گاهی به زیر 100 هزار تومان نیز می‌رسد. اما داستان پشت این اکانت‌های ظرفیتی چیست؟

بنا به توضیحات سایت پلی استیشن، این امکان وجود دارد که بازی‌های دیجیتالی روی اکانت دومی نیز به اشتراک گذاشته شوند تا به این شکل اگر خانواده ای دو کنسول پلی استیشن 4 دارد، مجبور به خرید دو نسخه شوند. برای این کار، نفر دوم روی کنسول خود وارد اکانت شخص اول شده و بازی مورد نظر را به کنسول اضافه و دانلود می‌کند، پس از آن دیگر می‌تواند با اکانت خود بازی کند. اما محدودیت این روش آن است که نفر اول حتما باید آنلاین باشد تا بازی توسط سونی بررسی و تایید شود.

فروش بازی های «ظرفیتی» با استفاده از قابلیت به اشتراک گذاری پلی استیشن 4 (برای بزرگ شدن عکس کلیک کنید).

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که فروشنده‌ها چگونه بازی را به سه نفر می‌فروشند؟ در توضیحات این ظرفیت‌ها آمده شخصی که ظرفیت اول را بخرد، به هیچ وجه نباید آنلاین شده و در غیر این صورت بازی قفل خواهد شد. در واقع شما با خریدن ظرفیت اول بازی را در اکانت خودتان فعال می‌کنید اما از آنجایی که هیچ وقت آنلاین نمی‌شوید، سونی متوجه فعال شدن آن نمی‌شود. اما ظرفیت دوم و سوم در واقع استفاده از همان قابلیت به اشتراک گذاری بازی‌های دیجیتالی است.

به عبارتی فروشنده بازی مورد نظر را روی اکانت خود خریداری کرده و سپس نام کاربری و پسورد اکانت را در اختیار یکی از خریداران گذاشته تا آن شخص بازی را به کنسول خود اضافه کند. این همان حالتی است که فروشنده‌ها آن را ظرفیت دوم می‌نامند و مشتری می‌تواند هم آفلاین و هم آنلاین روی اکانت خود بازی کند. از طرفی دیگر او همچنین خود اکانت را به خریدار دیگری می‌فروشد که آن شخص دیگر مجبور است همواره آنلاین بوده و نمی‌تواند از اکانت خود استفاده کند یا به عبارتی حالتی که ظرفیت سوم نامیده می‌شود.

اکثر فروشنده‌ها پس از خرید بازی آموزش کاملی در اختیارتان قرار می‌دهند اما اگر تصمیم دارید خود بازی‌های دیجیتالی را با دوست و آشنا شریک شوید؛ انجام آن کار سختی نیست. نام کاربری و رمز عبور خود را به فرد دیگر بدهید تا وارد اکانت شما شده و بازی‌ها را به کنسول اضافه و دانلود کند. سپس دوست شما باید مانند تصویر زیر با رفتن به تنظیمات کنسول و بخش Account Management، گزینه Active as your primary console را انتخاب کند. حالا دیگر او می‌تواند از اکانت شما خارج شده و با اکانت خودش وارد شود.

البته توجه کنید که در این حالت شما برای بازی کردن باید همیشه آنلاین باشید و همچنین این روش تنها برای بازی‌های دیجیتالی امکان پذیر است.

در کل خرید بازی به صورت ظرفیتی که البته نامی ساختگی توسط خود فروشنده‌ها است، به غیر از ظرفیت اول قانونی بوده و اکثر فروشگاه‌ها نیز دو ظرفیت دوم و سوم را تضمین و گارانتی می‌کنند. با این روش قیمت عناوین روز تا 300 الی 350 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. البته همان طور که بالاتر هم اشاره کردم هزینه ظرفیت اول در مواردی به زیر 100 هزار تومان می‌رسد اما این ظرفیت نوعی دور زدن قوانین شرکت سونی بوده و خطرات خاص خود را به همراه دارد.

خرید اشتراکی به همراه افراد دیگر

فکر نمی‌کنم این روش توضیح زیادی نیاز داشته باشد و احتمالاً یکی از ساده‌ترین راه حل‌هایی است که به ذهن هر فردی می‌رسد. اگر در دوستان و آشنایان خود افرادی را می‌شناسید که آن‌ها نیز چون شما گیمر هستند، خرید اشتراکی بازی‌ها و فروختن آن‌ها بعد از اتمام، راه حل آسان و بدون دردسری است که بسته به تعداد افراد می‌تواند هزینه خرید جدیدترین بازی‌ها را تا 200 هزار تومان و کمتر پایین آورد.

هک نرم افزاری (فریمور اکسپلویت)

هک شدن کنسول‌ها و یا اصطلاح فارسی «کپی خور کردن» یکی از آن بحث‌هایی است که ذهن بسیاری را درگیر خود کرده و اکثریت اطلاع زیادی از چند و چون آن ندارند، بنابراین اجازه دهید یک بار برای همیشه این موضوع را روشن کنیم. هک کردن کنسول‌ها برای اجرای بازی می‌تواند به هر دو صورت نرم افزاری یا سخت افزاری صورت بگیرد.

تمامی کنسول‌های نسل‌های گذشته از پلی استیشن 1 گرفته تا ایکس باکس 360 همگی هک سخت افزاری شده بودند و به همین علت بود که در آن دوران طلایی بدون هیچ دغدغه ای همه بازی‌ها را با قیمت‌هایی چون 5 هزار تومان و کمتر می‌خریدیم. اما هنوز در حالی که 5 سال از شروع نسل هشتم می‌گذرد، هیچ کدام از دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان هک سخت افزاری نشده اند.

ولی کار روی هک نرم افزاری پلی استیشن 4 از مدت‌ها پیش شروع شده و چند ماهی است که می‌توان بسیاری از بازی را از همین طریق روی کنسول اجرا کرد. اما مشکل اصلی این است از آنجایی که سیستم عامل یا فریمور کنسول هک یا به بیان فنی‌تر اکسپلویت می‌شود، با وصل شدن به اینترنت و آپدیت کنسول به نسخه‌های بالاتر اسکپلویت از بین می‌رود.

در حال حاضر نیز آخرین نسخه فریمور هک شده مربوط به ورژن 5.05 می‌شود که چندین نسخه پایین‌تر از فریمور جدید است. بنابراین اگر در چند ماه اخیر کنسول خود را آپدیت کرده باشید، دیگر امکان داونگرید کردن آن به این نسخه و هک کردن آن وجود ندارد و باید مدتی منتظر بمانید تا ورژن‌های بالاتر نیز اکسپلویت شوند. از طرفی دیگر به همین دلیل امکان آپدیت بازی‌ها نیز وجود ندارد و همچنین لیست عناوینی که می‌توان با این روش بازی کرد، محدود است.

البته از آنجایی فریمور 6 به تازگی برای پلی استیشن 4 منتشر شده، احتمال بالایی وجود دارد که به زودی اکسپلویت فریمورهای قبلی یعنی 5.5 توسط هکرها منتشر شود.

شک نکنید که فروشنده‌ها و مغازه داران فراوانی هستند که در ازای مبلغی این هک نرم افزاری را برای شما انجام دهند. به طور دقیق‌تر، در تماس با یکی از همین فروشندگان متوجه شدیم که چنین کاری حدودا 150 هزار تومان تمام می‌شود. اما اگر تصمیم دارید خودتان هک کنید، سایت Wololo تمامی اطلاعات مورد نیاز و بیشتر را در خود جا داده است.

اکانت‌های هکی یا دزدی

برخی از روش‌هایی که در این مطلب به معرفی آن‌ها پرداختیم، غیرقانونی بوده و در مواردی نقض قانون کپی رایت به حساب می آید. اما خرید اکانت‌های هکی شاید غیرمنصفانه‌ترین روشی باشد که بتوان برای دور زدن مشکلات اقتصادی فعلی به کار برد. همانطور که پیش‌تر در مقاله ای جداگانه توضیح دادم، این اکانت‌ها در واقع متعلق به افرادی واقعی در سراسر دنیا هستند که اکانت آن‌ها بدون اطلاعشان هک شده و شما دزدی از آن استفاده می‌کنید.

در واقع شما در حال استفاده از بازی‌هایی هستید که فرد دیگری آن‌ها را خریداری کرده و علت اینکه فروشنده‌ها می‌گویند نباید به هیچ وجه آنلاین شوید، این است که با آنلاین شدن شما، شخص مورد نظر متوجه هک شدن اکانتش شده و با تعویض رمز عبور اختیار اکانت را دوباره از شما بازپس می‌گیرد. چنین روشی در حال حاضر مورد استفاده برخی کاربران قرار می‌گیرد اما دیجیاتو این راه حل را قویا تقبیح می‌کند.

ایکس باکس وان

روش‌های خرید بازی‌های ایکس باکس وان با هزینه ای کمتر تقریبا مشابه همان راهکارهای معرفی شده در بالا است اما متاسفانه به دلیل محبوبیت کمتر این کنسول در ایران، بازی‌های آن به مراتب سخت‌تر از پلی استیشن 4 پیدا می‌شوند اما از طرفی ایکس باکس وان مزیت بزرگ دیگری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

استفاده از سرویس ایکس باکس گیم پَس (Game Pass)

فروش اشتراک یک ماهه گیم پس در یکی از سایت های ایرانی.

راستش را بخواهید فروش ضعیف‌تر ایکس باکس وان حتی در مقیاس جهانی، مایکروسافت را تا حد زیادی مجبور به ارائه خدمات جذاب و متنوعی کرده است که مشابه آن را در هیچ کدام از دو کنسول دیگر نمی‌توانید پیدا کنید. یکی از این خدمات، سرویس اقتصادی و به صرفه گیم پس است. شما با خرید اشتراک ماهیانه یا سالیانه این سرویس به صورت رایگان به همه عناوین پشتیبانی شده از گیم پس، دسترسی پیدا می‌کنید.

نکته جذاب‌تر این است که هزینه اشتراک این سرویس هر از چند گاهی با تخفیف‌های عجیبی رو به رو می‌شود، برای مثال تا همین چند وقت پیش و در طول مراسم گیمزکام می‌توانستید اشتراک یک ماهه گیم پس را تنها با صرف هزینه 2 دلار خریداری کنید. در حال حاضر 225 بازی برای این سرویس موجود است و به مرور به تعداد آن اضافه می‌شود. لیست کامل این عناوین را در اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

سرویس EA Access

این سرویس نیز عملکرد مشابهی با اوریجین اکسز دارد و تنها به بازی‎های کمپانی الکترونیک آرتز و البته در این حالت به کنسول ایکس باکس وان محدود می‎شود. هزینه این اشتراک به ازای هر ماه در حال حاضر 5 دلار و به ازای یک سال 30 دلار است.

با خرید اشتراک این سرویس به مجموعه از بازی‏‎های قدیمی و جدید EA چون سری مس افکت، Need For Speed Payback و بتلفیلد 1 دسترسی پیدا می‎کنید. برای دیدن لیست کامل عناوینی که از این سرویس پشتیبانی می‎کنند، می‎توانید سری به فروشگاه مایکروسافت و یا سایت خود الکترونیک آرتز بزنید.

خرید دیجیتالی و کرایه بازی‌ها

فکر می‌کنم دیگر به اندازه کافی با خرید دیجیتالی بازی‌ها و مزایای آن آشنا شده باشید. در واقع فرقی ندارد پلتفرمی که با آن بازی می‌کنید، کامپیوتر، پلی استیشن 4 و یا ایکس باکس باشد، خرید دیجیتالی و استفاده از کارت‌های هدیه برای بازی‌های جدید تا حدودی ارزان‌تر تمام می‌شود. البته نسخه فیزیکی برخی از بازی‌های قدیمی یا کمتر شناخته شده در ایران با کاهش قیمت‌هایی شدید رو به رو می‌شوند که دیگر پرداخت 60 دلار و خرید دیجیتالی آن‌ها هیچ صرفه اقتصادی ندارد.

خوشبختانه سایت‌ها و فروشگاه‌های متعددی عناوین کنسول مایکروسافت را نیز کرایه می‌دهند اما شاید پیدا کردن آن‌ها به آسانی کنسول رقیب نباشد چرا که بازی‌های ایکس باکس وان نسبتا کمی سخت‌تر پیدا می‌شوند.

به طور مشابه ایکس باکس وان نیز این امکان را به شما می‌دهد تا بازی‌های دیجیتالی خود را با فرد دیگری شریک شوید. البته مایکروسافت این مکانیزم را با نام دیگر Home and Away می‌شناسد و برای انجام دادن هر دو شخص باید اکانت یکدیگر را به عنوان اکانت خانه یا همان Home ثبت کنند و به این شکل به تمام بازی‌های یکدیگر دسترسی پیدا خواهید کرد.

در این قسمت می توانید کنسول خود را به عنوان Home انتخاب کنید.

برای این کار باید ابتدا با یکدیگر وارد شوید. بعد از آن دکمه ایکس باکس روی کنترلر را فشار داده و به بخش سیستم، ستینگ و سپس Personalization بروید. در آخر به بخش My Home Xbox رفته و گزینه Make This my Home Xbox را انتخاب کنید.

کنسول کپی خور؟

یکی دو سالی است که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی ادعا می‌کنند که ایکس باکس وان هک شده و کنسول‌های کپی خور را با قیمتی بیشتر برای فروش گذاشته اند. اما آیا واقعا کنسول نسل هشتمی مایکروسافت کپی خور یا هک شده؟ متاسفانه یا خوشبختانه، خیر. ماجرای این کنسول‌های برای مثال «کپی خور» همان اکانت‌های هکی است که روی کنسول تنظیم شده و فروشنده‌ها نیز بار دیگر به همین دلیل اخطار می‌دهند که نباید کنسول را به اینترنت متصل کنید.

اما اینکه چرا این کنسول‌ها با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند، احتمالا به همان علتی است که موبایل فروشان علاالدین می‌خواهند در ازای پول بیشتر روی گوشی جدید شما آنتی ویروس نصب کنند یا برخی از صاحبان مغازه‌های پشت شهرداری می‌گویند که اگر پلی استیشن جدید شما توسط آن‌ها آپدیت نشود، بازی‌ها درست اجرا نخواهند شد.

نینتندو سوییچ

نینتندو و کنسول‌هایش همیشه مورد کم لطفی جامعه گیمر ایرانی قرار گرفته، از عناوین بسیار جذاب و دوست داشتنی سوییچ گرفته که بسیاری حتی راضی به تجربه آن برای اولین بار نیستند تا حالا که این کنسول هیبریدی تقریبا بهترین گزینه اقتصادی به حساب می‌آید و احتمالا هیچکس از آن خبر ندارد.

قیمت بازی‌های سوییچ در ایران معمولا حتی تا 100 الی 200 هزار تومانی گران‌تر از بازی‌های دو کنسول دیگر است، حتی برای بازی‌های یکسانی که روی هر سه پلتفرم یک قیمت دارند. گیفت کارت‌های نینتندو نیز معمولا قیمت بیشتری نسبت به نرخ واقعی دلار داشته و بنابراین خرید دیجیتالی نیز چندان توجیهی ندارد اما خود کنسول چند ماهیست که به طور کامل هک شده.

قیمت روز برخی از بازی های نینتندو سوییچ.

فرآیند هک کردن سوییچ کمتر از 15 دقیقه وقت می‌برد و اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید، یکی از تاپیک‌های فروم Gbatemp آموزش کامل آن را می‌دهد. در غیر این صورت احتمالا باید همان حدود 100 الی 150 هزار تومان هزینه کنید تا شخص دیگری کنسول را برای شما هک کند.

در واقع تنها و احتمالا آخرین هزینه ای که باید صرف کنید، خرید یک کارت حافظه است تا بتوانید بازی‌های سوییچ دانلود شده را به آن منتقل کنید. شاید حالا که نینتندو سوییچ هک شده، در وضعیت اقتصادی نه چندان مساعد امروزی انگیزه ای برای گیمرهای ایرانی ایجاد شده تا با دنیای شرق و جادوی نینتندو کمی بیشتر آشنا شوند.

کدام روش را توصیه می‌کنیم؟

اگر با خواندن تمامی این راهکارها این سوال‌ها در ذهنتان پیش آمده که کدام روش بهتر است، کدام کم خطر بوده یا آنکه ما چه روشی را توصیه می‌کنیم، متاسفانه برای این سوال‌ها جوابی نداریم. هدف از نگارش این مطلب نگاهی مختصر و مفید به تمامی روش‌هایی است که بازی‌های ویدیویی در کشورمان را به سرگرمی کم هزینه‌تری تبدیل می‌کنند اما همانطور که چندین بار اشاره شد، بسیاری از این راهکارها در تقریبا همه کشورها غیر قانونی بوده و مهم‌تر از آن خیر اخلاقی به حساب می‌آید.

اما بدیهی است که نمی‌توان از جامعه گیمر ایرانی انتظار داشت در چنین شرایطی چنین هزینه‌های سرسام آوری را صرف سرگرمی کنند، انتخاب هر کدام از این روش‌ها به خود شما بستگی دارد. اگر اهمیت چندانی به کپی رایت نمی‌دهید و با نقض آن کنار می‌آیید، دستتان برای تجربه بازی‌های روز به مراتب بیشتر باز است اما در هر صورت با دلار 15هزار تومانی نیز می‌توان با کرایه بازی‌ها یا خرید اشتراکی آن‌ها تا مقدار زیادی از هزینه‌ها کاست.

The post چطور بازی‌ها را ارزان‌تر تهیه کنیم؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط