محققان MIT معمای شکستن رشته های ماکارونی را حل کردند

امتیاز دهید post

شاید شکستن رشته های ماکارونی (اسپاگتی) به دو قسمت دقیقاً مساوی کار بسیار سختی به نظر برسد، موضوعی که مدت هاست ذهن بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول کرده. حتی ریچارد فاینمن (فیزیکدان مشهور) نیز روی موضوع شکستن اسپاگتی خشک تحقیق کرده است.

حالا پژوهشگران مؤسسه MIT پس از آزمایش و محاسبات فراوان، موفق به انجام این کار شده اند و معمای شکستن رشته های ماکارونی را حل کرده اند.

پیچش رشته های اسپاگتی پیش از شکستن می تواند منجر به تقسیم دقیق رشته ها شود

محققان MIT در مقاله ای که ژورنال PNAS به چاپ رسانده، اظهار داشته اند که پیچش رشته های اسپاگتی پیش از شکستن می تواند منجر به تقسیم دقیق رشته ها (به جای تکه تکه شدن) شود. در واقع زمانی که به صورت عادی رشته های ماکارونی را خم می کنیم، در کنار نیروی وارد شده به قسمت میانی رشته ها، موج دومی از نیرو به طرفین ارسال می شود که پژوهشگران این پدیده را «اثر گسست بازگشتی» نامیده اند.

اما مقاله اخیر ادعا می کند پیچش 270 درجه ای رشته ها قبل از اعمال نیرو برای شکستن، اثر گسست بازگشتی را خنثی کرده و از تکه تکه شدن ناخواسته اسپاگتی جلوگیری خواهد کرد.

ماکارونی

البته شاید در نگاه اول چنین پژوهشی چندان کاربردی یا جدی به نظر نرسد، اما نتایج آن در درک بهتر دنیای فیزیک مؤثر بوده و در زمینه هایی مانند مطالعه شکست سازه های چند لایه، مهندسی نانولوله ها و حتی ریزلوله های درون بدن انسان کاربرد خواهد داشت. «یورن دانکل» یکی از نویسندگان مقاله در این باره می گوید:

مطالعه تأثیر پیچش در دینامیک شکست اجسام دو بعدی و سه بعدی بسیار جالب و کاربردی است. پژوهش حاضر نیز توسط دو تن از دانشجویان مستعد و با پشتکار انجام شده که البته به احتمال زیاد تا مدت ها از هرگونه اسپاگتی بیزار خواهند بود.

داروی هوشمند MIT نقش نورافکن را برای اعمال جراحی داخلی ایفا می کند

The post محققان MIT معمای شکستن رشته های ماکارونی را حل کردند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط