خداحافظی با شورای رقابت؛ بسترسازی برای افزایش قابل توجه قیمت کارخانه ها

امتیاز دهید post

بازار خودرو کشور این روزها شرایط خاصی را تجربه می‌ کند. هرچند مدت زمان زيادى از شروع تحریم دوباره خودروسازی ایران نمى گذرد. با این حال بازار خودرو از همان هفته های ابتدایی سال با دریافت سیگنال های منفی از منابع مختلف، ساز گرانی را کوک کرد و نمودار قیمت خودروهای داخلی روندی صعودی به خود گرفت. اوضاع به شکلی پیش رفت که در حال حاضر کف قیمت خودرو در بازار به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده است.محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت اعلام كرد: از این پس شورای رقابت تنها چارچوب قیمت گذاری خودرو های داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌ کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
هزینه تولید خودرو از دو ناحیه ارز و مواد اولیه، شارژ مى شود، محدودیت تخصیص ارز به خودروسازان و قطعه سازان و ماندن قطعات و مواد اولیه در گمرک، هزینه تولید را بیش از پیش بالا برده است.
وى در اين باره اعلام كرد: خودروسازان بنابر میزان ارزبری محصولاتشان که از ۱۲۰۰ دلار پراید تا چند هزار دلار برای برخی خودروها تخمین زده ‌اند، خواستار افزایش قیمت محصولاتشان بنابر میزان ارزبری مثلا از ۱۷ تا ۳۰درصد و بیشتر شده‌ اند که این درصد در هر خودرو و بنابر میزان ارزبری متفاوت است.شورای رقابت که از اواخر سال ۹۱ به‌ عنوان مرجع قیمت گذاری خودرو های داخلی انتخاب شد، ابتدا مسوولیت تعیین قیمت تمام محصولات خودروسازی کشور را به عهده داشت. با این حال، شورا به‌ تدریج از گستره فعالیت خود کاست و از پروسه قیمت‌ گذاری برخی خودروهای داخلی خارج شد.

وى در انتها توضیح داد: با تشکیل شورای هماهنگی سران سه قوه و به ‌دلیل شرایط اقتصادی کشور، موقتا ناگزیر به مشاهده دور زدن شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو هستیم. در این خاص فعلی کشور خیلی از مصوبات قانونی دور زده شده و حتی تشکیل شورای هماهنگی سران سه قوه نیز با دور زدن قانون بوده است.

The post خداحافظی با شورای رقابت؛ بسترسازی برای افزایش قابل توجه قیمت کارخانه ها appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط