تعداد سیارات فراخورشیدی دارای آب بیش از تصورات قبلی است

امتیاز دهید post

بر اساس یافته های جدید تعداد سیارات فراخورشیدی دارای آب بیشتر از آن است که پیش از این تصور می شد اما شرایط بسیاری از آنها چندان هم خوشایند نیست.

آب از ترکیبات مهم برای تشکیل حیات فرازمینی است و تقریباً برای ایجاد هر نوع زیستی که می شناسیم نیاز به این ترکیب است. سیاراتی که دارای آب، خصوصاً از نوع مایع باشند، می توانند در لیست گزینه های دارای احتمال حیات از سوی محققان قرار بگیرند.

35 درصد از سیاره های فراخورشیدی با اندازه ای 2 تا 4 برابر زمین احتمالاً دارای آب هستند. اطلاعاتی که از تلسکوپ فضایی کپلر و فضاپیمای گایا به دست آمده نشان می دهند که تا نیمی از جرم بسیاری از سیاره ها را آب تشکیل داده. این در حالی است که تنها 0.02 درصد از جرم زمین به آب اختصاص دارد.

به تازگی محققانی از دانشگاه هاروارد نشانه هایی یافته اند که بر اساس آنها در سیارات بیشتری نسبت به آنچه پیش از این تصور می شد، آب وجود دارد. پژوهشگران دریافته اند که بسیاری از حدود 4000 سیاره تأیید شده یا کاندید حیات، شعاع 1.5 تا 2.5 برابر زمین دارند.

محققان به بررسی ارتباط شعاع و جرم سیاره ها پرداختند و مدلی را توسعه دادند که این رابطه را تشریح می کند. بر این اساس مشخص شد سیارات فرا خورشیدی که شعاعی در حدود 1.5 برابر زمین دارند احتمالاً صخره ای هستند و به طور معمول جرمی 5 برابر زمین دارند اما آنهایی که شعاعی 2.5 برابری با جرمی در حدود 10 برابر کره خاکی ما دارند احتمالاً دنیایی از آب را در خود جای داده اند.

با این حال ممکن است این سیارات چندان هم محیط خوشایند مشابه با زمین نداشته باشند و دما در سطح آنها بین 200 تا 500 درجه سانتیگراد باشد. سطح این سیاره ها پوشیده از بخار آب است و البته آب مایع در زیر آن قرار گرفته. حتی ممکن است در لایه های زیرین و پیش از رسیدن به هسته سخت سیاره، آب به شکل یخ موجود باشد.

انتظار می رود ماهواره TESS موارد بیشتری از سیاره های مشابه با زمین را بیابد و در نهایت تلسکوپ فضایی جیمز وب جزئیاتی از جو برخی از این سیاره ها را مشخص کند.

تماشا کنید: ویدیوی ۲۸ سالگی تلسکوپ هابل از سحابی مرداب

The post تعداد سیارات فراخورشیدی دارای آب بیش از تصورات قبلی است appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط