نماینده مجلس: هوشمندسازی مدارس، با اصل عدالت آموزشی در تضاد است

امتیاز دهید post

«کارن خانلری» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به برنامه‌های دولت برای هوشمند سازی مدارس مخالفت ضمنی خود را با این موضوع بیان کرده و گفته که تا این مساله در همه استان‌ها و شهرهای کشور اجرایی نشود، طرحی ناعادلانه در عدالت تحصیلی بین دانش آموزان سراسر کشور خواهد بود.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی دولت، اقدامات موثری در زمینه توسعه مدارس هوشمند ایران را انجام داده است و سعی کرده تا ضمن حفظ ماهیت ذاتی خود از فناوری‌های نوین نیز برای ایفای بهتر وظایف آموزشی معلمان خود استفاده کند. راه‌اندازی بخشی به نام هوشمندسازی مدارس یکی از اقدامات این وزارتخانه بوده تا بتواند مطابق قانون برنامه ششم توسعه با همکاری وزارت ارتباطات تا پایان سال 1400 این طرح را به سرانجام برساند.

کارن خانلری در گفتگوی خود با ایلنا هوشمند سازی مدارس را در اقداماتی چون استفاده از بُردهای هوشمند به جای تخته سیاه، قرار دادن تجهیزات کامپیوتری در کارگاه‌ها و حتی تدریس از راه دور معرفی می‌کند ولی معتقد است که این تشکیلات باید در تمامی مدارس کشور پیاده سازی شود و نه فقط کلانشهرها یا یک سری مدارس خاص در مرکز پایتخت:

« مادامی که دستاوردهای علمی و فن‌آوری در خدمت عموم یک جامعه قرار نگیرد، مفید فایده نخواهد بود. در حوزه هوشمندسازی مدارس هم همین امر صادق است؛ یعنی اگر بتوانیم برای همه استان‌ها چنین امکانی را فراهم سازیم خوب است اما اگر قرار باشد تنها برای برخی شهرها و بعضی مدارس چنین حرکتی انجام دهیم، در پیشرفت کشور چندان اثرگذار نیست.»

او ضمن تاکید به مساله عدالت آموزشی و اشاره به مناطق محروم کشور اظهار دارد که نقاط بسیاری در ایران هنوز از حداقل امکانات آموزشی هم بهره‌مند نیستند چه مانده به هوشمند شدن مدارسشان:

« بحث مدارس هوشمند در کنکور، دانشگاه و سابقه تحصیلی دانش آموزان نیز تاثیر می‌گذارد؛ چراکه بچه‌ها در شرایط یکسان آموزش نمی‌بینند اما در آزمون واحد با شرایط یکسان شرکت می‌کنند. بنابراین مدارس هوشمند نه تنها در مرحله آموزش؛ بلکه در سال‌های پس از مدرسه نیز مخل عدالت آموزشی است.»

هوشمند سازی مدارس

طبق مندرجات برنامه ششم توسعه در بخش بند ICT ، باید تا پایان کار دولت دوازدهم امکان دسترسی الکترونیکی به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی های رایانه‌ای آموزشی، استعداد سنجی و آموزش مهارت‌های حرفه‌ای برای دانش آموزان فراهم شود و این موضوع اخیرا جزو اولویت‌های تصویب شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است.

کارشناسان پیش‌تر در گفتگو با دیجیاتو عنوان کرده بودند که 83 درصد از يادگيري از طريق بينايی و 17 درصد مابقی از طريق شنوايی انجام می‌شود. بنابراين اگر محتواي آموزشی درستی به وسیله فناوری ساخته شود و به دانش آموزان داده شود، قطعا با پیشرفت تحصیلی، تسهیل آموزش به کودکان و نوجوانان و کاهش برخی هزینه های تعلیم مواجه خواهیم بود. با این وجود به نظر می‌رسد که اظهارات خانلری هم قابل تامل است و شاید تا زمانی که نتوان این موضوع را به صورت سراسری در کشور پیاده‌سازی کرد، اجرایی کردن آن با شبهاتی همراه باشد.

The post نماینده مجلس: هوشمندسازی مدارس، با اصل عدالت آموزشی در تضاد است appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط