پلیس فتا: ۱۲ میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند

امتیاز دهید post

سردار «کمال هادیان‌فر» در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات پلیس فتای ناجا برگزار شده بود به ارائه مباحثی در مورد این سازمان و اقدامات پلیس فتا و آمارهایی از فضای مجازی و مردم کشورمان پرداخت. رئیس پلیس فتای ناجا در خلال سخنان خود تاکید کرد که امروزه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر از VPN و فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند و این آمار را نگران کننده اعلام کرد. او در بخشی از سخنرانی خود به دو انتقاد از نبود ناظر برای سایت‌های همسریابی انتقاد کرد و همچنین اعلام کرد که پلیس فتا در رصد پسر اینستاگرامی فراری به ترکیه را نیز در برنامه خود دارد.

هادیان‌فر با نگاهی به کارنامه هشت ساله پلیس فتا اعلام کرد که بیش از 133 هزار پرونده رسیدگی به ناجا محول شده که از این تعداد 11 هزار و 765 مورد با موفقیت حل و فصل شده است. او همچنین به دستگیری نزدیک به 75 هزار نفر توسط پلیس فتا اشاره کرد و قدرت کشف پلیس فتا را از ابتدای تاسیس خود تا به امروز 83 درصد ذکر کرد. آمارهایی از ایرانیان در فضای اینترنت ارائه کرد و خبر داد که بیش از 5 میلیون کاربر فضای مجازی در سال 92 داشتیم که امروزه با رشدی ده برابری به 50 میلیون رسیده است:

«ما شاهد آن هستیم که اینترنت نسل چهار در بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک نیز توسعه یافته است. این نشان می‌دهد که زیرساخت‌های ما در حال توسعه است، اما متاسفانه به همین میزانی که توسعه رخ داده به موضوع تامین امنیت کاربران توجه نشده است.»

آمار استفاده کنندگان فیلترشکن در ایران

او با اشاره به رشد 900 درصدی جرایم رایانه‌ای نسبت به سال 92 تاکید کرد که پلیس در حال حاضر با شبکه‌های اجتماعی درگیر است تا امکان نظارت درست را بر آنها داشته باشد: «متاسفانه برخلاف آنکه در اینستاگرام گزارش‌های مختلفی از وضعیت امنیتی و جرائم به آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشورها ارائه داده است، به دلیل مسائلی چون تحریم‌ها و … چنین خدماتی به ایران داده نمی‌شود.»

رئیس پلیس فتای ناجا در بخش دیگری از سخنان خود به آمار پلیس فتا در شش ماهه امسال اشاره کرد و گفت: «در شش ماهه امسال ۲۶ هزارو ۹۶۲ پرونده در پلیس فتا تشکیل شده که نشان می‌دهد این پرونده‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته‌اند.» او 70 درصد این پرونده‌ها را کشف شده اعلام کرد و انگیزه‌های جرم را در فضای مجازی این موارد عنوان کرد:

  • کسب منافع مالی از طریق برداشت غیر مجاز
  • انتقام‌جویی و حسادت در قالب تسویه‌ حساب‌های شخصی
  • جرائم ضداخلاقی

آمار استفاده کنندگان فیلترشکن در ایران

هادیان‌فر جرائم صد اخلاقی شش ماهه نخست امسال را 13 هزار و 635 مورد عنوان کرد و رشدی 55 درصدی برای آنها متصور شد. او همچنین اعلام کرد که اکثر مجرمین جرایم رایانه‌ای یعنی چیزی حدود 72 درصد آنان مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم داشتند: «۶۲ درصد از مرتکبان جرائم غیراخلاقی در فضای مجازی ۲۱ تا ۴۰ سال سن داشتند، ۶۴ درصد این جرائم در تلگرام رخ داده است و علی رغم آن که هاتگرام و طلاگرام نیز فعالیت دارند مواردی بود که ما تذکر دادیم اما محتوای مجرمانه باقی مانده است.»

بر اساس آمار پلیس فتا تهران بزرگ، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و مازندران بیشترین جرایم فضای مجازی را به خود اختصاص داده‌اند و در عین حال کمترین جرایم فضای مجازی نیز به ترتیب مربوط به استانهای گلستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمر و منطقه ویژه کیش است

The post پلیس فتا: ۱۲ میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط