دانشمندان می‌توانند با ساختار مغزی هر فرد به هویتش پی ببرند

امتیاز دهید post

به تازگی محققان متوجه شده‌اند که انسان‌ها از یک ساختار مغزی (brainprint) شبیه به اثر انگشت بهره می‌برند که طی عمرشان هیچ تغییری نمی‌کند و منحصراً به یک شخص اختصاص دارد. دانشمندان باور دارند با استفاده از این مشخصه که «اثرانگشت عملکرد» نیز خوانده می‌شود، می‌توان افراد را احراز هویت نمود.

همچنین گزارش شده که دوقلو‌های همسان و بستگان درجه یک نظیر پدر، مادر، فرزند و خواهر یا بردار نیز از ساختار مغزی تقریباً شبیه به هم بهره می‌بردند. شاید با این مشخصه بتوان پرده از راز و رمز بیماری‌هایی نظیر اوتیسم یا نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) برداشته شود.

دیمین فِیر از دانشگاه بهداشت و علوم اورگن باور دارد که با این ویژگی می توان جنبه‌های مختلف عملکرد مغز و بیماری‌ها را بهتر توصیف کرد.

پژوهشگران برای این پژوهش، اسکن‌های MRI مغز بیش از ۳۵۰ بیمار بزرگسال و کودک را در حالت استراحت بررسی کردند. آنها توانستند با بکار بستن تکنیکی خلاقانه اتصالات نورونی ذهن را دسته بندی کنند. علاوه بر این با کمک هوش مصنوعی روش خاصی برای شناسایی خواهر و برادر بر اساس دسته‌ بندی اتصالات ذهنی توسعه دادند.

حال پژوهشگران در تحقیقات جدید متوجه شده‌اند که تقریباً ۳۰ درصد از اتصالات ذهنی هر شخص منحصر به فرد بوده و تنها به او اختصاص دارد.

ساختار مغزی

در جریان این پژوهش تیم تحقیقاتی متوجه شد که ساختار مغزی خواهر ها و برادرها شباهت زیادی به یکدیگر دارند علی الخصوص اگر آنها دوقلو باشند. علاوه بر این ساختار‌های مغزی فرزندان و والدین نیز با یکدیگر تطابق‌های دارند.

با بررسی، ردیابی و مدلسازی اتصالات مغزی کاربران مشخص می‌شود که چرا برخی افراد از شانس بیشتری برای مبتلا شدن به برخی بیماری‌های ذهنی بهره می‌برند. بدین ترتیب بالاخره دانشندان راهی یافته‌اند با استفاده از آن می‌توانند منشا پیدایش بیماری‌هایی نظیر اوتیسم یا نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) را تشخیص دهند.

The post دانشمندان می‌توانند با ساختار مغزی هر فرد به هویتش پی ببرند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط