وجود آب در کره ماه قطعی اعلام شد

امتیاز دهید post

شواهد قطعی ناسا حاکی از وجود حجم عظیمی از یخ در هر دو قطب کره ماه است که می تواند به نقطه عطفی در توسعه این کره تبدیل شود.

دانشمندان از مدت ها قبل گمانه زنی هایی درباره وجود آب منجمد در نواحی سرد و تاریک ماه داشتند و حالا این ایده به حقیقت پیوسته است.

قطب های شمال و جنوب کره ماه در معرض نور خورشید قرار ندارند و به همین دلیل بسیار سرد و تاریک هستند. در واقع دمای این نواحی معمولا از منفی ۱۶۲ درجه سانتیگراد بالاتر نمی رود. در گذشته محققان به شواهدی از احتمال وجود یخ های سطحی در قطب جنوب دست یافته بودند اما امکان اثبات قطعی آن وجود نداشت.

در مطالعه اخیر متخصصان دانشگاه های هاوایی و «براون» با همکاری ناسا برای اثبات وجود یخ در قطب های ماه از داده های «نقشه بردار کانی شناسی ماه» (M3) ناسا بهره برده اند که در سال ۲۰۰۸ و از طریق کاوشگر Chandrayaan-1 راه اندازی شد.

این نقشه نگار در واقع یک طیف سنج تصویربرداری است که قابلیت اندازه گیری طول موج های مختلف نور را دارد. محققان با استفاده از این قابلیت ترکیب مواد مختلف روی قمر زمین را تعیین کرده اند.

این ابزار از طریق بررسی ویژگی های انعکاسی و چگونگی جذب نور توسط مولکول ها به صورت قطعی وجود یخ در قطب های ماه را به اثبات رسانده است. بر این اساس پراکندگی یخ در قطب جنوب این کره بیشتر است و اغلب در سایه دهانه ها متمرکز شده اند. قطب شمال نیز میزبان حجم عظیمی از یخ است.

این یافته در اکتشافات آتی اهمیت بسیاری دارد چرا که این یخ ها نزدیک سطح هستند و می توان از آنها به عنوان منبعی ارزشمند بهره برد.

ایده سفر به ماه و توسعه آن چندان دور از ذهن نیست و اخیرا ثروتمندترین فرد دنیا و بنیانگذار کمپانی بلو اوریجین از برنامه های خود برای مسکونی سازی کره ماه با کمک ناسا و آژانس فضایی اروپا خبر داده است.

تماشا کنید: تور مجازی ناسا از کره ماه

The post وجود آب در کره ماه قطعی اعلام شد appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط