یافته های جدید از احتمال وجود سیاره نهم منظومه شمسی چه می گویند

امتیاز دهید post

مدارک جدید نشان می دهند احتمالاً سیاره نهم منظومه شمسی که در سال های اخیر مورد بحث دانشمندان بوده، وجود دراد ولی به دلیل اینکه پشت نپنتون قرار گرفته از دید اخترشناسان پنهان مانده است. همچنین این سیاره می تواند معادلات منظومه شمسی را کامل کند.

اولین بار در سال 2016 بود که تئوری سیاره نهم به واسطه مشاهده گروهی از اجرام با مدارهای دارای انحراف مطرح شد. محققان اشاره کرده اند که این اجرام که جسم فرا نپتونی نامیده می شوند توسط نیروی گرانش یک سیاره نهم در منظومه شمسی منحرف شده اند.

انحراف تمامی این اجرام در حال چرخش نسبت به استوای خورشید و نحوه قرار گیری منظومه، مشابه هم و 30 درجه به سمت پایین است. علاوه بر این در جهت مشابه با هم ولی برخلاف سایر سیارات در چرخش هستند. وجود سیاره نهم می تواند دلیل این زاویه و نحوه چرخش را توجیه کند.

از زمان مطرح شدن این تئوری دانشمندان زیادی در پی یافتن این سیاره بودند. عده ای مدعی بودند جرمی که در سال 2014 یافت شده بود سیاره نهم است. برخی دیگر 2015 BP519 با زاویه چرخش عجیبش که جرمی 10 برابر زمین دارد را سیاره نهم می دانستند. علاوه بر این شبیه سازی های کامپیوتری انجام شد تا دلیل این زاویه عجیب مشخص شود.

شبیه سازی هایی که بر اساس 8 سیاره انجام شده بود زاویه 2015 BP519 را توجیه نمی کرد. اما زمانی که یک سیاره فرضی نهم به شبیه سازی اضافه شد، زاویه 2015 BP519 توجیه پذیر شد. البته پروفسور «دیوید گِردِس» از دانشگاه میشگان اعتقاد دارد که اینها اثباتی بر وجود سیاره نهم نیست اما احتمال وجود آن را تقویت می کند.

سیاره نهم

«مایکل براون» از موسسه فناوری کالیفرنیا اعتقاد دارد در نهایت سیاره نهم یافت می شود ولی نیاز به تلسکوپ های فوق العاده قوی تر و فناوری های یافتن سیاره پیشرفته تری نسبت به نمونه های موجود برای این موضوع داریم.

اکنون محققان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ سوبارو در هاوایی سیاره نهم را بیابند. به نظر می رسد اکنون این تلسکوپ بهترین ابزار فعلی برای یافتن سیاره نهم باشد.

The post یافته های جدید از احتمال وجود سیاره نهم منظومه شمسی چه می گویند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط