پاورپوینت ۲۰۱۶ یا پاورپوینت آنلاین؛ به کدام یک احتیاج داریم؟

امتیاز دهید post

یقینا راجع به پارپوینت ۲۰۱۶ زیاد شنیده‌اید و می‌دانید که در ساخت بسیاری از اسلاید‌ها و فایل‌های مربوط به ارائه در جلسات مهم و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی شاید از آن استفاده هم کرده باشید. اما آیا واقعا استفاده از نسخه‌ی ارجینال پاورپوینت با این قیمت ارزش دارد؟

در این مطلب سعی می‌کنیم به همین موضوع بپردازیم و پاورپوینت را با نسخه‌ی رایگان آن یعنی پاورپوینت آنلاین مقایسه کنیم. این مطلب را از دست ندهید.

دسترسی به پاورپوینت

اگر از نسخه‌ی کامپیوتر پاورپوینت را مورد استفاده قرار می‌دهید، کافیست بعد از انجام فرایند نصب اپلیکیشن را اجرا کنید. اگر علاقمند به خرید پاورپوینت ۲۰۱۶ هستید می‌توانید این اپلیکیشن را با قیمت ۱۰۰ دلار برای ویندوز یا مک خریداری کنید.

البته باید به مقایسه‌ی قیمت‌های مایکروسافت آفیس Suite و آفیس ۳۶۵ هم بپردازید. هردوی این محصولات ویژگی‌ها و سرویس‌های اضافه تری را ارائه می‌کنند، ولی محصول مایکروسافت آفیس Suite را با پرداخت مبلغی بیشتر برای همیشه در اختیار خواهید داشت. در حالی که آفیس ۳۶۵ از سیستم اشتراک ماهانه استفاده می‌کند.

اما پاورپوینت آنلاین به طور کامل رایگان است و دسترسی به این اپلیکیشن به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد و باید بعد از ورود به وبسایت رسمی پاورپوینت آنلاین از ویژگی‌های آن بهره‌مند شد. داشتن اکانت مایکروسافت یکی از پیش‌نیاز‌های استفاده از پاورپوینت آنلاین محسوب می‌شود.

پاورپوینت ۲۰۱۶

اگر اکانت مایکروسافت نداشته باشید، به محض ورود به وبسایت، از شما درخواست می‌شود نسبت به ساخت اکانت اقدام کنید. ساخت اکانت مایکروسافت کاملا رایگان است و می‌توانید از دیگر ویژگی‌های آفیس آنلاین مثل ورد و اکسل هم استفاده کنید.

تفاوت‌ها بین پاورپوینت ۲۰۱۶ و پاورپوینت آنلاین

به جز تفاوت در دسترسی به این دو اپلیکیشن، ویژگی‌های دیگری هم وجود دارد که این دو اپلیکیشن را متفاوت می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ویژگی‌های مربوط به اسلاید‌ها

گزینه‌های انیمیشن و انتقالات اسلاید‌ها در نسخه‌ی پاورپوینت آنلاین محدود هستند. انتقلات یا Transitions افکت‌های تصویری هستند که می‌توانید با اعمال آن روی اسلاید‌ها، با ظاهری زیبا تر از اسلایدی به اسلاید دیگر بروید. انیمیشن‌ها اما روی اشیای داخلی هر اسلاید اعمال می‌شوند و می‌توانند به آن‌ها ویژگی‌های حرکتی و صدا و تصویر اضافه کنند.

انتقال اسلاید‌ها

در نسخه‌ی آنلاین پاورپوینت و در بخش انتقالات (Transitions) شما تنها سه گزینه‌ی فید، پوش و وایپ را در اختیار خواهید داشت. این در حالیست که نسخه‌ی کامپیوتری پاورپوینت به شما گزینه‌های به مراتب بیشتری را ارائه خواهد کرد.

پاورپوینت ۲۰۱۶

پاورپوینت ۲۰۱۶ ده‌ها افکت انتقال را در ختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از نسخه‌ی کامپیوتری اپلیکیشن پاورپوینت از انتقالاتی نظیر blinds و Vortex بهره‌مند شوید. هرکدام از این گزینه‌ها ظاهری خاص در اختیارتان قرار خواهند داد.

پاورپوینت ۲۰۱۶

انیمیشن اسلاید‌ها

تعداد گزینه‌هایی که پاورپوینت آنلاین در اختیارتان قرار می‌دهد به مراتب بیشتر از گزینه‌های این اپلیکشن در بخش انتقالات است. متن یا هر یک از اشیاء دیگر در اسلاید را انتخاب کنید و از بین گزینه‌های نسبتا زیاد پاورپوینت آنلاین در بخش انیمیشن یکی را برگزینید.

پاورپوینت ۲۰۱۶

پاورپوینت ۲۰۱۶ با اینکه بخش‌بندی‌های مشابهی با نسخه‌ی آنلاین خود ارائه می‌کند اما تفاوت‌های کوچکی هم دارد. به عنوان مثال، نسخه‌ی آنلاین این اپلیکیشن از افکت شطرنجی شدن در بخش Entrance بهره می‌برد که این گزینه در نسخه‌ی کامپیوتری وجود دارد. از طرفی دیگر اما نسخه‌ی کامپیوتر پاورپوینت گزینه‌های بسیار بیشتری را در بخش Emphasis انیمیشن خود ارائه می‌دهد.

پاورپوینت ۲۰۱۶

علاوه بر موارد یاد شده، پاور پوینت ۲۰۱۶ از ویژگی‌هایی برای انیمیشن استفاده می‌کند که با بهره‌مندی از آن می‌توانید به طور دلخواه به اشیاء درون اسلایدتان ویژگی‌های حرکتی شخصی سازی شده‌ای را اضافه کنید. موردی که در پاورپوینت آنلاین در اختیارتان نخواهد بود.

عکس، ویدیو و ویژگی‌های صوتی

اضافه کردن تصاویر، ویدیو‌ها و فایل‌های صوتی به ارائه‌ها می‌تواند آن‌ها را بسیار جذاب و تاثیرگذار نشان دهد. علاوه بر این، عکس و ویدیو و همچنین فایل‌های صوتی می‌توانند در ارائه‌های تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها بسیار مفید واقع شوند.

پاورپوینت آنلاین امکان فشرده سازی برای عکس‌ها یا امکان ویرایش و اضافه کردن ویژگی فید به ویدیو‌ها را در اختیار کاربران قرار نخواهد داد. این موضوع برای فایل‌های صوتی هم صادق است.

پاورپوینت ۲۰۱۶

ولی پاورپوینت ۲۰۱۶ همه‌ی ویژگی‌های یاد شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و می‌توانید به راحتی از این اپلیکیشن برای ارائه‌ی فایل‌های صوتی و تصویری استفاده کنید.

ویژگی‌های مختلف در درج اشیاء

اگر قصد داشته باشید از آبجکت‌هایی نظیر SmartArt یا از جداول و نمودار‌ها در ارائه‌تان استفاده کنید، احتمالا شاهد تفاوت‌هایی در پاورپوینت ۲۰۱۶ و نسخه‌ی آنلاینش خواهید شد. SmartArt به شما کمک می‌کند تا شکل‌هایی شبیه به ماتریس‌ یا هرم ایجاد کنید و در بخش‌های مختلف این اشکال اطلاعات مهمی را درج کنید. جداول و نمودار‌ها هم مشابه مورد یاد شده هستند، با این تفاوت که از جداول و نمودار‌ها بیشتر برای درج اطلاعات عددی استفاده می‌شود اما SmartArt برای اطلاعات متنی مناسب تر است.

SmartArt

در نسخه‌ی آنلاین شما ۵۰ انتخاب خواهید داشت که احتمالا بیشتر نیاز‌های یک ارائه‌ی ساده را پوشش می‌دهد.

پاورپوینت ۲۰۱۶

اما اگر از نسخه‌ی کامپیوتر این اپلیکیشن استفاده کنید، گزینه‌های به مراتب بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت که در بخش بندی‌های مناسبی ارائه می‌شوند. برای مثال، گرافیک‌های مربوط به وابستگی یا Relationship حدود ۴۰ انتخاب در اختیارتان قرار می‌دهد که شامل اشکال متفاوت و قابل توجهیست.

پاورپوینت ۲۰۱۶

جداول و نمودار‌ها

نسخه‌ی آنلاین پاورپوینت از جداول و نمودار‌ها پشتیبانی نمی‌کند. موضوعی که زمانی حائز اهمیت است که شما در ارائه‌تان حتما نیاز به درج جدول یا نمودار داشته باشید. در این صورت استفاده از پاورپوینت آنلاین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اما با استفاده از پاورپوینت ۲۰۱۶، ویژگی‌های مربوط به درج جداول و نمودار‌ها به طور کامل دستتان را باز می‌گذارد. در صورت استفاده از نسخه‌ی کامپیوتری پاورپوینت شما با انتخاب‌های بسیار زیاد برای نوع جداول و نمودار‌هایتان رو به رو خواهید بود. از نمودار‌های میله‌ای و دایره‌ای گرفته تا نمودار‌های سه بعدی.

پاورپوینت ۲۰۱۶

نوع فایل‌های خروجی

در پاورپوینت آنلاین کارتان به طور خودکار ذخیره می‌شود و هر زمان که کارتان به اتمام رسید، می‌توانید فایل خود را به صورت PDF یا فایل ODP دانلود کنید.

در پاورپوینت ۲۰۱۶ در صورتی که گزینه‌ی ذخیره‌سازی خودکار فعال باشد، هر چند دقیقه یکبار فایلتان به طور اتوماتیک ذخیره می‌شود. علاوه بر این بعد از اتمام کار، با زدن روی گزینه‌ی Save As می‌توانید فایلتان را به نوع دلخواه خود ذخیره کنید. در نسخه‌ی کامپیوتر شما با لیست بلند‌بالایی از خروجی‌ها مواجه خواهید شد که در شکل زیر قابل مشاهده است.

پاورپوینت ۲۰۱۶

دیگر تفاوت‌ها

اگر از نسخه‌ی آنلاین پاورپوینت استفاده کنید متوجه برخی دیگر از تفاوت‌ها بین این نسخه و پاورپوینت ۲۰۱۶ خواهید شد. در لیست زیر ویژگی‌هایی که در پاورپوینت ۲۰۱۶ وجود دارد و در پاورپوینت آنلاین شاهدش نخواهید بود را مشاهده می‌کنید:

  • پشتیبانی از زبان‌های راست نویس مثل فارسی
  • امکان تغییر کلید‌های میانبر کیبورد
  • دریافت خروجی

خلاصه‌ای از مقایسه‌ی بین پاورپوینت آنلاین و پاورپوینت ۲۰۱۶

برای داشتن دیدی سریع و مطلوب، در این بخش خلاصه‌ای از آنچه که در طول متن به آن‌ها اشاره کردیم را آورده‌ایم. در این بخش نقاط ضعف و قوت پاورپوینت آنلاین و ۲۰۱۶ را مشاهده خواهید کرد:

پاورپوینت آنلاین
نکات مثبت
  • هزینه: به طور کاملا رایگان قابل استفاده است
  • دسترسی: با استفاده از هر مرورگر و هر کیفیت اینترنتی قابل استفاده است
  • ویژگی‌ها: از ویژگی‌های ابتدایی مورد نیاز در ارائه‌های ساده پشتیبانی می‌کند
نکات منفی
  • دسترسی: بدون استفاده از اینترنت قابل استفاده نخواهد بود
  • ویژگی‌ها: پشتیبانی از فایل‌های مختلف در این نسخه با محدودیت مواجه است و همچنین ویژگی‌های به مراتب کمتری از نسخه‌ی کامپیوتر خود را داراست
پاور پوینت ۲۰۱۶
نکات مثبت
  • ویژگی‌ها: دارای ویژگی‌های فوق العاده مطلوب برای یک ارائه‌ی خوب و جذاب
نکات منفی
  • دسترسی: تنها زمانی مورد استفاده است که به طور کامل نصب شده باشد
  • هزینه: نسخه‌ی کامپیوتر این اپلیکیشن رایگان نیست و قیمت گزافی دارد.

از بین این دو گزینه چطور انتخاب می‌کنید؟

در ابتدا به این فکر باشید که چقدر ممکن است بخواهید از پاورپوینت استفاده کنید. هر روز؟ هفته‌ای یک بار؟ ماهی یک بار؟ یا حتی سالی یکبار؟ برای استفاده‌های مداوم پیشنهاد ما استفاده از نسخه‌ی کامپیوتر این اپلیکیشن است.

حالا این موضوع را در نظر داشته باشید که به کدام ویژگی‌های پاورپوینت نیاز دارید. آیا ساختن اسلاید‌های بسیار ساده نیاز‌تان را برطرف می‌کند یا نیازمند یک ارائه‌ی بسیار جذاب و پیچیده هستید؟ اگر نیازتان با ویژگی‌های کاملا ساده برطرف می‌شود پیشنهاد ما یقینا استفاده از نسخه‌ی آنلاین پاورپوینت خواهد بود.

انتخاب شما کدام است؟

امیدواریم بعد از خواندن این مطلب بتوانید از بین پاورپوینت آنلاین و پاورپوینت ۲۰۱۶ گزینه‌ی مطلوب خود را انتخاب کنید. همچنین گزینه‌های بسیار زیاد دیگری به جز پاورپوینت برای ساخت ارائه‌های جذاب وجود دارد. اگر از اپلیکیشنی به جز پاورپوینت برای ارائه‌هایتان استفاده می‌کنید، تجربه‌ی استفاده از آن را با ما در میان بگذارید.

The post پاورپوینت ۲۰۱۶ یا پاورپوینت آنلاین؛ به کدام یک احتیاج داریم؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط