حذف حساب‌های منتسب به ایران در شبکه‌های اجتماعی؛ صدا و سیما واکنش نشان داد

امتیاز دهید post

توییتر، فیسبوک و گوگل در هفته گذشته به ترتیب اقدام به حذف برخی از حساب‌های کاربری ایرانی و روسی کرده‌اند؛ حساب‌هایی که به نظر می‌رسد متعلق به کاربران عادی نیستند و به گفته این شرکت‌ها، با انتشار محتوای یکسان در تلاش برای تاثیرگذاری سیاسی و رسانه‌ای در آمریکا، انگلیس و خاورمیانه بوده‌اند.

پشت پرده این ماجرا، شرکتی امنیتی و آمریکایی به نام «FireEye» است که از دو ماه پیش همکاری‌اش را با این شرکت‌های آمریکایی آغاز کرده و حالا نتایج تحقیقاتش -که به شکل عمومی نیز منتشر شده– را در اختیار آنها قرار داده است. انتشار این تحقیقات باعث اوج گرفتن ارزش سهام FireEye در بازار بورس شد؛ سهامی که در ماه‌های گذشته روندی نزولی را تجربه کرده بود. «لی‌ فاستر»، یک مدیر در بخش تحلیلی FireEye در گفتگو با وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید که حساب‌های کاربری، روایت و زوایایی را ترویج می‌دادند که با منافع ملی ایران هم‌سو بوده است.

این روند باعث شده است تا فیسبوک، اقدام به حذف ۶۵۲ صفحه و حساب کاربری کند. از سوی دیگر توییتر نیز ۲۸۴ حساب کاربری را مسدود کرده که به تلاش برای اثرگذاری به نفع ایران متهم شده‌اند.

اما به تازگی گوگل و یوتوب با کشیدن انگشت اتهام به سوی صدا و سیمای ایران هم به جمع فیسبوک و توییتر پیوسته‌اند. «کنت واکر»، معاون ارشد گوگل در زمینه امور جهانی، در یک پست وبلاگی خبر از حذف شدن ۳۹ حساب کاربری ایرانی فعال در یوتوب داد. گوگل جدا از این ۳۹ حساب کاربری یوتوب، ۶ وبلاگ در Blogger و ۱۳ حساب کاربری در گوگل پلاس را نیز حذف کرده است؛ حساب‌هایی که گوگل عقیده دارد آنها به شکل پنهان مرتبط با صدا و سیمای ایران (IRIB) بوده‌اند.

واکر همچنین در گزارش خود می‌نویسد که محتوای ۳۹ حساب یوتوب، در بازه فعالیت خود ۱۳ هزار بار دیده شده‌اند؛ فعالیتی که به گفته او از ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شده است.

همین مسائل واکنش «علیرضا میریوسفی»، سخنگوی هیات ایران در سازمان ملل را نیز در پی داشت. او در رابطه با بسته شدن حساب‌های کاربری به وال‌استریت‌ژورنال گفت که این کار بخشی از تلاشی بزرگ‌تر از سوی شبکه‌های اجتماعی آمریکایی برای آرام کردن منتقدانشان در واشنگتن است؛ آرام کردنی که با کشیدن انگشت اتهام به سوی کشورهایی که دولت آمریکا با آنها مشکل دارد به دست می‌آید. او همچنین اشاره کرده است که اتهام وارده به ایران جهت دست داشتن در این کمپین‌های هماهنگ، یک «اتهام بی‌مفهوم» است.

واکنش رسمی صدا و سیما: انتشار بیانیه

با وجود اظهار نظر میریوسفی، صدا و سیما امروز -سوم شهریور- بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن بسته‌شدن حساب‌های کاربری اش در شبکه‌هایی مانند فیسبوک، توییتر، یوتوب و گوگل پلاس را محکوم کرد و البته آن را نشانه‌ای از اثرگذاری‌اش در فضای رسانه‌ای جهانی دانست. از سوی دیگر صدا و سیما، اقدام شرکت‌های فناوری آمریکایی را یک سانسور بین‌المللی و جلوگیری از انتشار حقایق عنوان کرده است.

متن کامل بیانیه صدا و سیما که از سوی معاونت برون مرزی این سازمان منتشر شده به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

طی روزهای گذشته حساب‌های برخی شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر، یوتیوب و گوگل پلاس مسدود شده است. در بیانیه منتشر شده از سوی اداره این شبکه‌های اجتماعی علت مسدود سازی، گمراه سازی این حساب‌ها از طریق انتشار اطلاعات نادرست در باره منشآ بارگذاری و انتشار مطالب ذکر شده است.

معاونت برون مرزی صدا و سیما ضمن تقبیح و محکوم کردن این اقدام آن را مصداق بارز سانسور و جلوگیری از انتشار حقایق و دیدگاه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی جهانی می‌داند. مسدود سازی رسانه‌های مستقل چه در نتیجه تصمیمی اداری توسط اداره شبکه‌های اجتماعی یادشده، یا متأثر از فشارهای بیرونی صاحبان ثروت و قدرت سیاسی و امنیتی در ایالات متحده آمریکا یا متحدان آن، در هر حال یک افتضاح سیاسی و رسانه‌ای است که در عصر ارتباطات و آزادی رسانه‌ها رخ می‌دهد.

رسانه‌های مستقلی چون پرس تی وی، هیسپان تی وی، العالم، سحر، الکوثر و … جز انتشار واقعیت‌هایی که دولت آمریکا و متحدانش علاقه‌ای به انتشار آن ندارند، جرم دیگری مرتکب نشده‌اند که مستحق مسدود سازی و بسته شدن باشند. جرم شبکه هیسپان تی وی که با بیش از نیم میلیون نفر دنبال کننده در یوتیوب هویتی کاملاً آشکار و اعلام شده دارد، نه گمراه سازی، بلکه افشای جنایات رژیم صهیونیستی و اربابان آن و به تصویر کشیدن جنایاتی است که علیه بشریت در فلسطین و یمن و مناطق دیگر جهان می‌شود. جرم شبکه‌ای شناخته شده مانند "العالم" که سال‌ها است در مسیر افشای توطئه‌های دشمنان ملت‌های منطقه از سوریه گرفته تا عراق و بحرین و لبنان و فلسطین و … پیشتازی می‌کند، نه اطلاعات نادرست که عریان ساختن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کودک کشی رژیم سعودی در یمن است.

جرم شبکه پرس تی وی مقابله با گمراه سازی افکار عمومی غرب و خنثی سازی نقشه‌های سیاسی و تبلیغاتی آمریکا و متحدانش در اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی دروغین است نه آنچه در بیانیه فیس بوک تحت عنوان اقدامات گمراه کننده، ادعا شده است.

اقدامات چند روز اخیر صاحبان سازمان‌های شبکه‌های اجتماعی جهانی چون فیس بوک و یوتیوب و توییتر و … در خفه کردن صدای رسانه‌های مستقل این واقعیت را آشکار می‌سازد که گویی شعارهای زیبای آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات تنها زینت المجالس سلطه گران جهان است که در سایه آن گروه‌های تروریست و آدمکش‌های حرفه‌ای چون داعش و رژیم‌های کودک کش در منطقه با آسودگی خاطر به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و حقیقی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای مشغولند و در مقابل رسانه‌های مستقل افشاگر حامی حقوق مظلومان و ستم دیدگان محکوم به خاموشی و سکوت هستند.

معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بار دیگر با محکومیت مسدود سازی رسانه‌های ایرانی مستقل در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت و تکذیب قاطع ادعای اداره کنندگان آن تاکید می‌کند این رسانه‌ها با سربلندی و افتخار همواره به شعار دفاع از مظلومان و افشای جنایات نظام سلطه و ایادی آن در منطقه و جهان و انعکاس صدای بی صدایان در جهان وفادار خواهند ماند و حق اقدامات حقوقی و پیگیری بین المللی قانونی علیه اقدام کنندگان به ایجاد محدودیت برای رسانه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی را محفوظ می‌دانند. این فشارها و محدود سازی ها بی تردید نشان از تأثیر گذاری قابل توجه رسانه‌های مستقل بر افکار عمومی علیرغم هیاهوی گوش خراش تبلیغات و جریان‌های رسانه‌ای سلطه گران مستکبر و هراس آنان از روشن شدن واقعیت‌ها و افشای حقایق دارد و این مسیری است که رسانه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران با قدرت و اعتماد به نفس همچون گذشته در آن گام برخواهند داشت.

The post حذف حساب‌های منتسب به ایران در شبکه‌های اجتماعی؛ صدا و سیما واکنش نشان داد appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط