دانشمندان روشی برای تبدیل گروه های خونی به هم یافتند

امتیاز دهید post

محققان به تازگی روشی یافته اند که تبدیل خونی از گروه های مختلف به خون از گروه O را ممکن می کند و به این ترتیب امکان تزریق آن تقریباً به هر فردی ممکن می شود.

گروه های خونی روشی برای تقسیم بندی انواع خون ها بر اساس وجود یا عدم وجود آنتی ژن های موروثی خاص روی سطح گلبول های قرمز خون است. بر اساس مهمترین دسته بندی، خون انسان ها شامل 4 دسته O،B ،A و AB هستند. البته هر گروه نیز برای خود دو نوع منفی یا مثبت دارند. گروه خونی A آنتی ژن نوع A، گروه B آنتی ژن نوع B و گروه AB هر دو نوع آنتی ژن را دارد، در حالی که گروه O هیچ یک از این آنتی ژن ها را ندراد.

به این ترتیب فردی که گروه خونی A دارد نمی توند خونی از گروه B را دریافت کند. همین موضوع برای گروه B نیز مطرح است. در صورتی که خون اشتباه به فردی تزریق شود، بدن شروع به تولید پادتن برای حمله به سلول های خونی غریبه می کند. البته افراد با گروه AB می توانند از سایر گروه ها نیز خون دریافت کنند زیرا گلبول های قرمز آنها دارای هر دو آنتی ژن A و B است.

شرایط برای گروه خونی O فرق دارد. افراد داراری این گروه خونی در عین حال که نمی توانند از هیچ گروه دیگری به جز O خون دریافت کنند، اما می توان به افراد با گروه های دیگر خون این گروه را تزریق کرد. در بین این افراد، دارندگان خون با گروه O منفی بهترین اهدا کنندگان هستند و خون آنها با ارزش ترین محسوب می شود، زیرا عملاً هر فردی با هر گروهی می تواند خون آنها را دریافت کند.

گروهی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا روشی را یافته اند که بر اساس آن با استفاده از آنزیم هایی با منشاء باکتری موجود در روده انسان آنتی ژن های گروه های خونی A و B و نیز AB از خون حذف می شوند. در نتیجه خونی حاصل می شود که از نوع گروه O است.

تا پیش از این محققان بسیاری تلاش کرده بودند خون گروه های مختلف را به هم تبدیل کنند. اما بیشتر روش ها یا به صرفه یا چندان قابل اطمینان نبودند. در روش جدید از باکتری های روده ای استفاده شده که قندهای موجود در پروتئین ها را می شکنند. این فرایند در اصل شبیه به پروسه حذف آنتی ژن های قندی موجود در گلبول های قرمز است؛ همان موردی که برای تبدیل گروه های خونی B ،A و AB به گروه O نیاز است.

تغییر گروه خون

با استفاده از متاژنومیکس یا مطالعه مواد ژنتیکی مستقیماٌ به دست آمده از نمونه های محیطی، محققان موفق شدند مقدار زیادی از این باکتری ها را از نمونه های یک انسان به دست آورند. سپس با استفاده از آنها آنتی ژن های مورد بحث را که در واقع از نوع قند هستند حدف کردند و امکان تبدیل خون های سه گروه مذکور به خونی از گروه O فراهم شد.

البته باید اشاره کرد که در حال حاضر این روش مرحله مقدماتی را سپری می کند و باید به طور گسترده تری آزمایش شود. دانشمندان در این باره گفته اند که ممکن است با آزمایش گسترده آن با مشکلات جدید پیشبینی نشده روبرو شوند.

در صورتی که این روش با موفقیت روی انسان ها آزمایش شود، امید می رود به مشکل کمبود خون خصوصاً از گروه خونی O کمک کند.

The post دانشمندان روشی برای تبدیل گروه های خونی به هم یافتند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط