کشف جسد اسب ماقبل تاریخ در سیبری [تماشا کنید]

امتیاز دهید post

به تازگی محققان موفق شدند که بقایای یک کره اسب ماقبل تاریخ را در سیبری کشف کنند. باستان شناسان تخمین می‌زنند این کره اسب ۲ ماهه که هنوز علت مرگش مشخص نشده، تقریباً ۳۰ تا ۴۰ هزار سال پیش در خاک‌های این کشور مدفون شده و قدیمی ترین اسب ماقبل تاریخ است که تا به حال کشف شده چرا که به دوره‌ی پارینه‌سنگی پسین تعلق دارد.

به گزارش سربین تایمز بقایای این اسب در دامنه کوهی یافت شده که به "دروازه جهنم" مشهور است. اکنون محققان کشور‌های روسیه و ژاپن در حال مطالعه روی جسد یاد شده هستند.

«سمیون گریگوریف» سرپرست گروه اکتشافی کشور روسیه درباره وضعیت بقایای این اسب که در سردترین شهر دنیا یعنی یاکوتسک یافت شده می‌گوید:

«این اسب ظاهری کاملا سالم و تازه دارد. تا حدی که شما حتی می توانید موهای روی بدنش را مشاهده کنید. علاوه بر این روی بدن این کره اسب آثار جراحت دیده نمی شود و جسدش در لایه های منجمد اعماق زمین کاملاً سالم مانده است.»

این کره اسب تقریباً یک متر طول دارد و به نسل منقرض شده این حیوان یعنی اسب لنا (Equus lenensis) تعلق دارد. جسد این حیوان در خاک‌های منجمد سیبری به دام افتاده بوده و یخ زدگی همیشگی خاک این کشور موجب شده به شکل دست نخورده باقی مانده است.

زمین دائما یخ بسته و لایه‌های منجمد خاک که در سیبری ایجاد شده و به خاک مُنجَمد یا Permafrost معروف است، موجب گشته که موقعیت مناسبی برای باستان شناسان پدید آید.

کارشناسان هنوز علت مرگ این جانور را نیافته‌اند اما به احتمال قوی غرق شدن یا خفگی، علت اصلی مرگ این جانور به شمار می‌رود . با این حال مشخصاً کالبد شکافی جسد کره اسب می‌تواند تمامی مسائل را روشن کند.

باستان شناسان روس مدعی شده‌اند که این جسد در واقع تنها بقایای اسب ماقبل تاریخ جهان است که این گونه دست نخورده باقی مانده است.

The post کشف جسد اسب ماقبل تاریخ در سیبری [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط