از نمایشگاه IFA 2018 برلین چه توقعی داریم؟

امتیاز دهید post

نمایشگاه IFA که بزرگترین رویداد فناوری قاره اروپا به حساب می آید هر سال اوایل ماه سپتامبر در شهر برلین برگزار می شود. بر خلاف نمایشگاهی مثل MWC که فقط به ابزارهای موبایل اختصاص دارد، در IFA انواع محصولات متنوع رونمایی می شود و ممکن است با هر چیزی مواجه شویم، از لوازم آشپزخانه جدید گرفته تا هدست واقعیت مجازی، ساعت های هوشمند، تلویزیون و ابزارهای پوشیدنی. از چهارشنبه ۷ شهریور می توانید با پوشش اختصاصی دیجیاتو از این نمایشگاه همراه شوید، اما در این مطلب می خواهیم محصولاتی که انتظار می رود در IFA 2018 معرفی شوند را مرور کنیم.

گوشی های موبایل

IFA نمایشگاه نمی شود مگر اینکه سونی یکی دو گوشی هوشمند در آن معرفی کند. در نمایشگاه سال گذشته شاهد رونمایی گوشی های اکسپریا XZ1 و XZ1 Compact بودیم، شش ماه بعد گوشی های XZ2 و XZ2 Compact و XZ2 Premiuim معرفی شدند. بر اساس همین روند قاعدتاً شرکت ژاپنی قصد دارد در IFA 2018 گوشی های XZ3 و XZ3 Compact را معرفی کند.

اگر به گوشی های کوچک علاقه داشته باشید، سونی تنها شرکتی است که نسخه کوچک پرچمداران قدرتمند خود را با پسوند کامپکت عرضه می کند. اما طراحی موبایل های این شرکت معمولاً سالها بدون تغییر باقی می ماند و XZ3 هم بر اساس شایعات غیر از این نخواهد بود.

هوآوی اعلام کرده در نمایشگاه IFA کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند، بر همین اساس تقریباً می توانیم مطمئن باشیم فبلت های جدید سری میت 20 در IFA 2018 معرفی می شوند. اگر شایعات هفته های اخیر حقیقت داشته باشند میت 20 از نظر طراحی به اسنشال فون PH-1 شباهت دارد و احتمال می رود حسگر اثر انگشت دستگاه داخل شیشه نمایشگر تعبیه شده باشد.

اگر این ویژگی ها حقیقت داشته باشند گوشی جدید هوآوی از نظر سخت افزاری رقیبی جدی برای گلکسی نوت 9 سامسونگ به حساب می آید، هرچند مزیت اصلی فبلت کره ای یعنی قلم S-Pen را ندارد. خصوصاً که استایلوس جدید سامسونگ در این نسل متحول شده و حالا برای کاربرانی بیشتری کارایی خواهد داشت. اگر می خواهید قابلیت های جدید این قلم را مشاهده کنید از شما دعوت می کنیم با بررسی ویدیویی گلکسی نوت 9 همراه شوید.

اما با توجه به قیمت های فعلی در بازارهای فروش موبایل در ایران خرید گوشی های میان رده و اقتصادی منطقی تر به نظر می رسد. خوشبختانه یک نسخه ارزانتر از میت 20 نیز با پسوند Lite عرضه می شود که بر اساس شایعات مشخصات قابل توجهی دارد، از جمله باتری غول آسای ۳۷۵۰ میلی آمپر ساعتی، صفحه نمایش دارای بریدگی و دوربین دوگانه ۲۴+۲ مگاپیکسلی.

در نهایت به نسخه Pro از میت 20 می رسیم که احتمالاً مثل P20 Pro (بررسی دیجیاتو) دوربین سه گانه دارد و با صفحه نمایش ۶/۹ اینچی بزرگترین گوشی در این خانواده محصولات به شمار می رود. پرچمداران جدید هوآوی ضمناً به چیپست جدید کایرین 980 مجهز هستند که اولین مدل ساخته شده در جهان با فناوری پیشرفته ۷ نانومتری به حساب می آید.

ال جی سال گذشته در IFA از گوشی V30 پرده برداشته بود. حالا که یکسال گذشته زمان معرفی نسل بعدی فرارسیده که احتمالاً V40 ThinQ نام دارد و ممکن است در IFA 2018 رونمایی شود. هرچند برخی منابع هم گزارش می دهند که این شرکت برای اینکه فبلت جدیدش با نوت 9 مقایسه نشود قصد دارد صبر کند کمی از عرضه فبلت سامسونگ بگذرد و سپس گوشی جدید خود را اوایل پاییز معرفی نماید.

TCL هم قطعاً در IFA 2018 محصولات جدیدی معرفی می کند. این شرکت که چند ماه پیش گوشی KEY2 را برای بلک بری تولید کرده بود در نمایشگاه IFA احتمالاً نسخه ارزان تر محصول پیشین را با نام KEY2 LE رونمایی می کند. قبلاً شایعاتی در مورد این تلفن هوشمند منتشر شده بودند که اگر حقیقت داشته باشند نشان می دهند این تلفن هوشمند صفحه کلید فیزیکی دارد، از نظر سخت افزاری نسبت به KEY2 ضعیف تر است و با بدنه پلاستیکی عرضه می شود.

Razer یکی از تولید کنندگان تازه وارد به حوزه گوشی های هوشمند به حساب می آید. این شرکت سال گذشته Razer Phone را به عنوان یک گوشی اختصاصی برای گیمینگ معرفی کرده بود و حالا ممکن است Razer Phone 2 را در IFA 2018 رونمایی کند، خصوصاً که ایسوس هم با معرفی ROG Phone، بازار رقابت در تولید گوشی های مخصوص بازی را داغ تر از قبل کرده است.

شاهد HTC هم در IFA 2018 یک گوشی میان رده جدید به نام U12 Life رونمایی کند، محصولی که مدتی می شود در شایعات به چشم می خورد، اما مطمئن نیستیم چه زمانی بالاخره معرفی می شود.

پوشیدنی ها

مدتی است بازار ابزارهای پوشیدنی از تب و تاب قبل افتاده و محصولات کمتری در این حوزه رونمایی می شوند، اما با این حال انتظار می رود امسال چندتایی گجت پوشیدنی جدید در IFA 2018 معرفی شوند. یکی از گزینه های تقریباً قطعی که در این نمایشگاه مشاهده می کنیم دستبند سلامتی Charge 3 ساخت فیت بیت به حساب می آید که همین چند روز پیش معرفی شد و احتمالاً در نمایشگاه IFA برای اولین بار از نزدیک در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرد. این دستبند ردگیر سلامتی صفحه نمایش لمسی رنگی دارد و می تواند مثل یک ساعت هوشمند، تماس و پیام های دریافتی روی گوشی هوشمند را به اطلاع شما برساند.

سامسونگ یکی دو هفته پیش همزمان با فبلت جدید گلکسی نوت ۹ (بررسی دیجیاتو) از ساعت هوشمند گلکسی واچ رونمایی کرده بود و حالا انتظار می رود این محصول را به IFA 2018 بیاورد. ال جی و هوآوی هم بر اساس شایعات مدتی است مشغول توسعه ساعت های هوشمند جدیدی هستند که شاید در IFA 2018 شاهد رونمایی از آنها باشیم.

اما شرکت فسیل یکی از فعال ترین ها در حوزه ساخت ابزارهای پوشیدنی به حساب می آید که از تلاش خود برای توسعه صدها مدل ساعت هوشمند جدید خبر داده است. بر همین اساس پیشبینی می کنیم چندتایی از این مدل های جدید در IFA 2018 رونمایی شوند.

کاسیو که از مدتی پیش در حوزه ساخت ساعت های هوشمند تمایل نشان می دهد نیز در IFA 2018 کنفرانس مطبوعاتی دارد، اما محصولی که در کنفرانس مطبوعاتی این شرکت معرفی می شود می تواند یک ساعت هوشمند مبتنی بر اندروید باشد یا نسل جدیدی از دوربین های ورزشی G-Shock که ظاهر خشنی هم دارند.

در نهایت به گوگل می رسیم که مدتی پیش طراحی اپلیکیشن پر طرفدار Fit را برای ساعت های هوشمند متحول کرد و بر اساس شایعات قصد دارد ساعت هوشمندی به نام پیکسل واچ را در ۳ نسخه رونمایی کند، هرچند مشخص نیست این اتفاق در IFA 2018 رخ می دهد یا شرکت آمریکایی کنفرانس اختصاصی جداگانه برای معرفی اولین ساعت های هوشمند ساخت خود تدارک می بیند.

محصولات صوتی و تصویری

سامسونگ که در نمایشگاه CES یک تلویزیون LED با رزولوشن 8K رونمایی کرده بود، حالا بر اساس شایعات تازه می خواهد در نمایشگاه IFA 2018 از اولین تلویزیون OLED 8K خود پرده بردارد. البته هنوز محتوای چندانی با این رزولوشن برای تماشا کردن وجود ندارد و شرکت کره ای با معرفی چنین محصولی قصد دارد پیشرفت های خودش را در حوزه ساخت تلویزیون نمایش دهد.

بازدید کنندگان این نمایشگاه همچنین می توانند تلویزیون ۱۴۶ اینچی جدید سامسونگ را هم مشاهده کنند که The Wall TV نام دارد و با فناوری MicroLED ساخته شده است. هرچند این تلویزیون زیبا قبلاً معرفی شده بود، اما محصول بسیار جذابی به حساب می آید و هنوز به بازار عرضه نشده است.

بر اساس شایعات ال جی هم یک تلویزیون MicroLED در ابعاد ۱۷۵ اینچ طراحی کرده است که احتمال دارد در این نمایشگاه معرفی شود. سال گذشته بنگ اند اولافسن هم در همکاری با ال جی از یک تلویزیون OLED با قیمت نفسگیر ۱۶ هزار دلار پرده برداشته بود و شاید امسال شاهد رونمایی مدل های جدیدتری از سوی این تولید کننده دانمارکی باشیم.

بر اساس شنیده ها توشیبا می خواهد در IFA 2018 از تلویزیونی با فناوری جدید رونمایی کند. این شرکت سال گذشته هم یک سری تلویزیون 4K بدون حاشیه در IFA معرفی کرده بود.

هدفون ها هم هرسال پای ثابت نمایشگاه IFA هستند. سال گذشته بسیاری از تولید کنندگان از هدفون های بلوتوث جدید خود پرده برداشتند، خصوصاً مدل هایی که «کاملاً بی سیم» نامیده می شوند و هیچ سیم یا اتصالی بین دو گوشی آنها وجود ندارد.

این مدل هدفون ها آرام آرام در حال فراگیر شدن هستند و با احتساب محصولاتی که پارسال رونمایی شدند حالا گزینه های متنوعی برای انتخاب خریداران وجود دارند، از مدل اقتصادی ساخت فیلیپس گرفته تا محصولات لوکس بنگ اند اولافسن. انتظار می رود امسال هم شاهد رونمایی مدل های بیشتری باشیم و هدفون های موسوم به «truly wireless» بیش از قبل در بازار فراگیر شوند.

اما از محصولاتی که تقریباً مطمئن هستیم در این نمایشگاه مقابل چشم بینندگان قرار می گیرد، باید به هدفون CL2 Planar ساخت RHA اشاره کنیم. این مدل که چند روز پیش معرفی شد اولین هدفون بی سیم جهان با فناوری مغناطیسی مسطح به حساب می آید و بسیاری مشتاق هستند پیش از آمدن به بازار، کیفیت صدای آن را با محصولات معمول موجود در بازار مقایسه کنند.

از دیگر محصولات صوتی تصویری که در نمایشگاه IFA در سالهای اخیر سر و صدای زیادی به راه انداخته اند می توان به اسپیکرهای هوشمند اشاره کرد. مطمئناً امسال هم مدل های متنوع تری رونمایی می شوند، فقط باید منتظر بمانیم تا مشخص شود این محصولات بیشتر با دستیار دیجیتالی گوگل عرضه می شوند یا الکسای آمازون.

پاناسونیک که معمولاً در نمایشگاه IFA حضور پر رنگی دارد نیز انتظار می رود امسال به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس خود یکی دو محصول ویژه برای رونمایی در IFA 2018 کنار گذاشته باشد.

لپ تاپ ها

هرچند لنوو اخیراً لپ تاپ های جدید سری ThinkPad را معرفی کرده است، اما دلیل نمی شود در IFA 2018 شاهد محصول تازه ای از این شرکت چینی نباشیم. این شرکت سال گذشته در نمایشگاه IFA از لپ تاپ یوگا 920 رونمایی کرده بود و بر اساس شایعات مدتی است روی نسل بعدی آن به نام یوگا 930 کار می کند، محصولی که احتمال می رود در IFA 2018 معرفی شود.

از دیگر شرکت هایی که در IFA 2018 کنفرانس مطبوعاتی دارند می توانیم به ایسر اشاره کنیم. لپ تاپ های ویندوزی، محصولات گیمینگ، کروم بوک ها و مانیتور از جمله محصولات تولیدی این شرکت هستند که احتمال دارد در IFA شاهد رونمایی مدل های جدیدی از آنها باشیم.

ایسوس هم مثل دیگر رقیب تایوانی عمدتاً به تولید محصولات کامپیوتری اشتغال دارد. این شرکت اخیراً حضور خود در IFA 2018 را با انتشار پوستری اعلام کرده است. در این پوستر کلمات «قدرت خلاقه» به چشم می خورد که نشان می دهد احتمالاً ایسوس در نمایشگاه امسال از محصولی با تمرکز بر قابلیت های صوتی تصویری یا هنری پرده برداری می کند.

دیگران

بر اساس تصویری که ZTE اخیراً در توییتر منتشر کرده می دانیم این شرکت چینی قصد دارد در IFA 2018 از محصولاتی در حوزه 5G رونمایی کند. انویدیا اخیراً سری جدید کارت های گرافیک خود را معرفی کرده است، هرچند فعلاً محصولی برای نمایش وجود ندارد و باید منتظر بمانیم تا لپ تاپ های آینده به بازار عرضه شوند. اما شاید محصولات جدیدی ببینیم که از فناوری VirtualLink این شرکت پشتیبانی می کنند.

مایکروسافت قصد دارد در IFA 2018 یک کنفرانس مطبوعاتی با تمرکز بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء و دستیار دیجیتالی خود برگزار کند. آمازون هم در کنفرانس خود روی نقش الکسا در زندگی امروز کاربران تمرکز دارد. جالب اینکه هر دو شرکت اخیراً الکسا و کورتانا را با یکدیگر ترکیب کرده اند و امکان استفاده از قابلیت های آنها را برای دستیار شرکت دیگر فراهم آورده اند.

حالا که از اینترنت اشیاء صحبت شد بد نیست اشاره کنیم که سامسونگ و ال جی هم در نمایشگاه امسال از لوازم خانگی مجهز به قابلیت های هوشمند پرده برداری می کنند. ال جی حتی یک Exoskeleton اسکلت رباتیک هم در چنته دارد که CLOi SuitBot نام دارد و کاربر را به یک ابر قهرمان واقعی تبدیل می کند.

The post از نمایشگاه IFA 2018 برلین چه توقعی داریم؟ appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط