راهکاری برای پیشگیری از انفجار قیمت ها در بازار تایر و لاستیک

امتیاز دهید post

این روزها اگر احتیاج به 4 عدد لاستیک مناسب برای خودرو خود داشته و احیاناً سری به بازار تایرها زده باشید از قیمت عجیب و غریب لاستیک شگفت زده خواهید شد. تایرهای خارجی به بهانه پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز و برقراری مجدد تحریم ها نه تنها گران شده حتی نایاب نیز شده اند. نمونه های ایرانی نیز به لطف نبود نظارت صحیح بر بازار و در دسترس نبودن نمونه های وارداتی احتکار شده و خریداران حتی با پرداخت قیمت های گزاف نیز قادر به دستیابی به آن ها نخواهند بود.
اما در این میان گمرکات کشور پر از تایرهای رادیال سواری است.

تجار بدون آگاهی از تصمیم ناگهانی دولت برای الزام آنها به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز اقدام به ثبت‌سفارش و خرید تایرهای جدید کرده‌اند که همین موضوع سبب انباشت تایرهای مختلف در انبارهای گمرکات کشور شده است. در هر صورت حتی در حالتی که مابه‌التفاوت نرخ ارز این تایرها نیز پرداخت شود بازهم لاستیک های مذکور با قیمتی نجومی به دست مشتریان خواهند رسید.

جالب است بدانید تا پیش از این هم واردکنندگان و هم تولیدکنندگان تایرها معتقد به مجزا بودن بازار خود بودند اما در شرایط فعلی قیمت تایرهای ایرانی به بهانه گران شدن انواع مدل های وارداتی به‌شدت اوج گرفته و در واقع حال‌وروز فعلی بازار ادعای واردکنندگان و تولیدکنندگان تایرها را رد می کند.

سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ضمن تاکید بر تاثیر مستقیم قیمت‌ تایر های خارجی بر بازار محصولات ایرانی از ارائه پیشنهاد این انجمن برای ساماندهی و کاهش قیمت‌ تایر ها خبر داد و در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرد که:
درحال‌حاضر تایرهای رادیال سواری در دو بازه زمانی به ایران وارد شده است. بخشی از این تایرها با ارز 4200 تومانی و بخش دیگر با ارز 7000 تومانی و پرداخت 2 هزار و 800 تومان مابه‌التفاوت برای ترخیص وارد بازار خواهند شد. همین موضوع عاملی شده است که انجمن واردکنندگان لاستیک در پیشنهادی به وزارت صنعت، معدن‌وتجارت خواستار بازنگری در حوزه تایرها و قیمت مربوط به آن ها شود. چرا که با این اوصاف قیمت‌ تایر ها با توجه به نرخ ارز بسیار بالا رفته و نه تنها مصرف‌کننده نهایی قدرت خرید خود را از دست خواهد داد بلکه تایرهای داخلی نیز به‌دلیل رقابت با خارجی‌ها بسیار گران‌تر از قیمت‌های فعلی به فروش خواهند رسید.

میرعابدینی ضمن تاکید بر این نکته که دولت باید به مقوله قیمت‌گذاری تایر ورود پیدا کند و ارز مورد نیاز واردکنندگان این اجناس را تامین کند، گفت: از آنجا که تعدادی از تایرها با ارز دولتی و تعدادی با ارز آزاد به کشور وارد شده‌اند، به دولت پیشنهاد دادیم قیمت نهایی فروش تایر را بر مبنای میانگین نرخ ارز دولتی و آزاد قرار دهد. بر این اساس میانگین دو قیمت 4 هزار و 200 تومان و 7 هزار تومان یعنی رقم 5 هزار و 600 تومان مبنا قرار گرفته و خود می‌تواند بازار فعلی را تا حدودی سامان داده و قیمت‌ها را متعادل کند.
البته لازم به ذکر است که به احتمال زیاد این آخرین محموله وارداتی تایرهای سواری خواهد بود و تجار فعال در این حوزه دیگر علاقه‌ای به ادامه فعالیت با توجه به نرخ ارز نخواهند داشت.
با این اوصاف به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک و با توزیع تایرهای موجود در گمرک، بازار کشور در این حوزه با کمبود شدید لاستیک‌های سواری در تمامی سایزها به خصوص در سایزهای 16 به بالا روبه‌رو خواهد شد.

The post راهکاری برای پیشگیری از انفجار قیمت ها در بازار تایر و لاستیک appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط