آی‌آر صدر نشین پسوند دامنه‌های فعال کشور

امتیاز دهید post

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، بیش از ۹۰۰ هزار دامنه‌ فعال با پسوندهای مختلف وجود دارد که مانند سالیان اخیر پسوند .ir (دات آی آر) کماکان بیشترین دامنه فعال را در اختیار دارد.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی است که دیتای جامع و کاملی از سایت‌های اینترنتی داخل کشور را دارد و مرکز ثبت دامنه کشوری ایران جزو زیرمجموعه‌های این سازمان به شمار می‌رود.

پسوندهای مجاز و معتبر برای وبسایت‌ها در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. نمونه‌ای از پسوندهای متداول com، org و ir هستند که دو مورد اول در ابعاد بین‌المللی کاربرد بسیار بالایی دارند. همچنین باید اذعان کرد که انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جستجوی گوگل نیز تاثیرگذار است.

طبق آخرین آماری که از مرکز ثبت دامنه کشوری ایران به دست آمده، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تا کنون نزدیک به یک میلیون دامنه (به طور دقیق ۹۸۷۰۴۷ عدد) ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با در اختیار بیش از 90 درصد این تعداد یعنی ۹۷۸۳۷۶ دامنه‌ی فعال در صدر لیست‌ وبسایت‌های ایرانی قرار دارد. درواقع بیشترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ به طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از پنج هزار دامنه را ثبت کرده‌اند.

دامنه .IR در کشور

دامنه‌هایی که بیش‌تر از ۱۰۰۰ مورد ثبت‌شده دارند عبارتند از دامنه co.ir با ۴۰۰۷ مورد، دامنه ایران با ۱۹۱۴ مورد و دامنه ac.ir با ۱۳۸۸ دامنه‌ی فعال. همچنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است که چند نمونه از آنها بدین شرح است: دامنه id.ir با ۴۷۸ مورد، دامنه org.ir با ۳۰۹ مورد، دامنه sch.ir با ۲۸۶ مورد و دامنه gov.ir با ۲۵۵ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه‌ ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۳۴ دامنه‌ فعال است.

بنا به گفته این سازمان و اطلاعات مندرج در وبسایت رسمی آن، ثبت دامنه ملی (IR.) یکی از اقدامات موثر در قلمرو اینترنت ایرانی محسوب می‌شود که توانست مشخصه‌ای تعیین‌شده برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل دهد. این اقدام از سوی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات انجام شده که هنوز هم به عنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو دامنه‌های اینترنتی در ایران به رسمیت شناخته می‌شود.

شایان ذکر است که گستره‌ی دامنه‌های سطح بالایی در ابعاد بین‌المللی مانند Com، Net، Org و Info دارند و لزوما در داخل کشور ثبت نمی‌شود باعث شده که برآورد آماری دقیق از آن‌ها مشکل باشد و در این لیست مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

The post آی‌آر صدر نشین پسوند دامنه‌های فعال کشور appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط