آمارهای تازه خبر از رشد توسعه تجارت الکترونیکی در ایران می‌دهند

امتیاز دهید post

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران آمار جدیدی را منتشر و اعلام کرده است که بیش از 73 درصد از کل جمعیت ایران در سال 97 به اینترنت دسترسی دارند. این مرکز همچنین اظهار داشته در سال گذشته بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد تومان خرید آنلاین توسط ایرانیان انجام شده است که پرداختشان نیز به صورت اینترنتی صورت گرفته است. این آمار نشان از رشد ضریب توسعه تجارت الکترونیک و اعتماد مردم به بازار خرید آنلاین دارد.

همچنین در سال 96 بیش از 32 هزار میلیارد تومان فروش آنلاین با پرداخت در محل و ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین که پرداخت آن‌ها به شیوه‌هایی غیر از پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل، مانند پرداخت کارت به کارت یا پرداخت با اعتبار حساب در سایت ‌های مذکور و یا واریز فیش بانکی و… انجام شده است.

آمار کل سال گذشته نشان می‌دهد که مجموعا بیش از 160 هزار میلیارد تومان حجم معاملات تجارت الکترونیکی بوده که این رقم بیش از 11 درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور است. این رقم در کشورهای پیشرفته معادل 20 درصد است و به نظر می‌رسد که ایران جایگاه نسبتا مناسبی با توجه به ظرفیت حوزه ICT درون خودش دارد. پیش‌بینی می‌شود این فروش برای سال ۹۷ تا ۲۲۶ هزار میلیارد تومان نیز پیش برود.

در این آمار ذکر شده که نزدیک به نصف کسب‌وکارهای اینترنتی در پایتخت کشور هستند (46 درصد) و 77 درصد خریداران اینترنتی نیز از شهروندان پایتخت هستند. همچنین بیش از 44 درصد کسب‌وکارهای اینترنتی، خانگی هستند و 72 درصد کسب‌وکارهای اینترنتی کمتر از 5 نفر کارمند دارند و فقط 6 درصد کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از 30 نفر کارمند دارند و شرکت‌های بزرگ هستند.

۸۰ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی به فروش کالا و ۲۰ درصد به ارائه خدمات می‌پردازند.

در نهایت به آمار سنی شاغلین و فعالان حوزه تجارت الکترونیک می‌رسیم که در آن بیشترین رنج سنی با 43 درصد بین 30 تا 40 سال هستند و بعد از آن جوان‌ترها قرار دارند که با 36 درصد رنج سنی بین 20 تا 30سال هستند. در حال حاضر مشارکت زنان در این حوزه آنچنان بالا نیست و صرفا 9 درصد از افراد مدیر کسب‌وکارهای اینترنتی را بانوان تشکیل می‌دهند.

پیش‌تر دکتر «نسترن حاجی حیدری»، استاد تجارت الکترونیک دانشگاه تهران در گفتگو با دیجیاتو عنوان کرده بود که سهم خرید آنلاین در ایران در سال هنوز به یک درصد نرسیده ولی آینده روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود:

«فروش کالاهای استانداردی مثل موبایل و کتاب که نیازی به استفاده از حواس پنج‌گانه برای خرید آنها حس نمی‌شود، بسیار راحت‌تر است و فروش مواردی مثل لباس و عطر از همه سخت‌تر. سقف قیمتی که مردم ایران حاضرند برای آن ریسک خرید اینترنتی را انجام دهند نهایتا 40هزار تومان است که مبلغ قابل توجهی نیست ولی نشان از ذره ذره اعتماد مردم به این سایت ها دارد.در آینده افرادی که صرفاً به قصد تفریح آنلاین می‌شوند به سمت تجارت آنلاین سوق داده می شوند و تبدیل به کاربران فروشگاه‌ها و استارتاپ‌ها خواهند شد.»

توسعه تجارت الکترونیکی

با در نظر گرفتن زیر ساختهای فنی و موانعی که در کشور وجود دارد، پیشرفت در ارتباط با تجارت الکترونیک در ایران واجب است. تجارت الکترونیک در ایران یک تسریع کننده است که برای رشد اقتصادی و افزایش بهره وری نام برده میشود. به علت مزایایی که در نفس تجارت الکترونیک وجود دارد نه تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کلیه کشورهایی که درحال توسعه هستند نیز از تجارت الکترونیک به چشم ابزاری که در عرصه داخلی بتوانند برای رقابت با رقبا بهره ببرند.

The post آمارهای تازه خبر از رشد توسعه تجارت الکترونیکی در ایران می‌دهند appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط