هر آنچه از دودی کردن شیشه خودرو باید بدانید؛ راهکاری موثر برای فرار از اشعه مرگبار UV

امتیاز دهید post

با توجه به روند گرمایش شدید و شدت خطر آفرین تابش خورشید در کشورمان، لزوم استفاده از شیشه های آنتی UV برای خودروها می تواند بسیار حیاتی باشد، اما متاسفانه تقریبا تمامی خودروهای عرضه شده در ایران به دلیل سطح پایین تجهیزات و امکانات به شکل استاندارد از چنین آپشنی بی بهره اند. دودی کردن شیشه ها باعث خنک تر ماندن فضای اتاق و مانع از سوختن پوست سرنشینان و بخصوص کودکان می شود. در این مطلب قصد داریم موضوع مذکور را از چند جهت بررسی کنیم: سلیقه و اثر ظاهری بر خودرو، قوانین راهنمایی و رانندگی، قوانین معاینه فنی، نکات مهم در نصب و کلیتی از قیمت انواع مختلف برچسب های دودی.

پیش از پرداختن به موارد فوق، به یک نکته دیگر به صورت مختصر اشاره می کنیم و جزئیات آن را به خودتان می سپاریم.

نکته ای که پیش از باقی موارد باید به آن توجه داشته باشید، اثر دودی بودن شیشه در زمان فروش است که البته مسئله پر اهمیتی نیست. چرا که هم قیمت دودی کردن شیشه ها خیلی بالا نیست که منجر به ضرر قابل توجهی شود و هم اینکه از بین بردن آن بسیار آسان و به راحتی با کندن لایه برچسب امکان پذیر است. در هر صورت به طور خلاصه، شیشه دودی برای خودرو یک ارزش افزوده به حساب می آید! این در حالی است که همواره شنیده اید که هرگونه تغییر در خودرو که باعث فاصله گرفتن آن از حالت فابریکی و اصلی اش شود، در فروش مشکل ساز خواهد بود. مسئله اینجاست که هر دو منطق درست است اما پیروزی یکی از آن ها بر دیگری، بیشتر به خریدار بستگی دارد.

سلیقه شخصی

نکته اول که نه به تابستان ارتباط دارد و نه به سفر، سلیقه و نظر شخصی افراد است. دودی کردن شیشه ها از دم دستی ترین گزینه های شخصی سازی خودرو محسوب می شود که البته تاثیر قابل توجه آن در نمای خارجی انکار ناپذیر است.

در کنار شخصی سازی خودرو، موضوع مهم دیگری نیز وجود دارد که تقریبا به آن بی توجهی می شود. در بسیاری از موارد هدف از دودی کردن شیشه ها حفظ حریم شخصی و شاید کمی آرامش بیشتر است. حتی اگر شیشه خودرو به شکلی دودی شود که راننده قابل دیدن باشد، همچنان اندکی تیره شدن، توجه افراد را به نمای داخلی می کاهد. فراموش نکنید که به نسبت آنچه شما بیرون را می بینید (که حتی در روز های آفتابی دیدتان بهتر نیز خواهد شد)، برای باقی افراد مشکل تر است که داخل خودروی شما را ببینند.

قوانین راهنمایی و رانندگی

مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی، شیشه خودرو باید به نحوی باشد که رویت سرنشینان داخل خودرو مقدور باشد و همچنین درصد مجاز شیشه دودی، بین 40 تا 35 % است. (توجه کنید که منظور از این اعداد، میزان دودی شدن نیست، بلکه درصد دید است.)

پلیس راهنمایی و رانندگی و حتی نیروی انتظامی، در صورت مشاهده تخلف، می تواند 50 هزار تومان جریمه و حتی خودرو را توقیف کنند.

بار ها دیده شده که علی رغم فراتر نرفتن از حد مجاز در دودی کردن شیشه پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام به جریمه خودرو ها می کند. علت نیز مشخص است: در قانون صراحتا مطرح شده که هر اقدامی که منجر به ناتوانی پلیس در دیدن داخل خودرو از فاصله ای کمتر از 3 متر شود، تخلف است. به عنوان مثال، پلیس راهنمایی و رانندگی اگر نتواند تشخیص دهد که شما کمربند ایمنی خود را بسته اید یا خیر، می تواند متوقفتان کند.

قاعدتا اعمال قانون و جریمه باید به کمک تست میزان تیرگی توسط پلیس انجام شود. اما در کشورمان این سنجش وجود ندارد و معیار، تشخیص چشمانِ شخصِ مجری قانون است.

با این وجود بارها شنیده شده که در نواحی جنوبی کشور به علت گرما و تابش شدید آفتاب، پلیس حتی به مقادیر فراتر از حد مجاز نیز توجه نمی کند.

قوانین معاینه فنی

طبق قوانین موجود در مراکز معاینه فنی، وجود برچسب شیشه دودی (حتی درصدی بالاتر از حد مجاز) برای شیشه عقب خودرو غیر مجاز است و در صورت وجود، برگه معاینه فنی صادر نمی شود. البته این قانونی است که در تعداد زیادی از مراکز صدور معاینه فنی سختگیری ای در اجرا آن به عمل نمی آید و بسیاری از مراکز به آن بی توجه اند. با این وجود اگر شیشه عقب خودرو بصورت کارخانه ای دودی باشد (دقت کنید که منظور برچسب نیست بلکه خود شیشه تیره تر است) مانعی برای صدور برگه معاینه وجود ندارد. قابل ذکر است که شیشه دودی (برچسب و یا شیشه دودی فابریک کارخانه) برای پنجره های جلو و عقب، در صورتیکه سرنشینان خودرو قابل دیدن باشند، مانعی برای صدور معاینه فنی وجود ندارد.

میزان تیرگی شیشه عقب، بخصوص در شب، مسئله بسیار تاثیر گذار در دید راننده از آینه وسط است. ممکن است در مسیر های تاریک، گاهی کاملا دیدتان در آینه وسط مختل شود.

نکات مهم در نصب برچسب

  • . نصب شیشه دودی ابزارهای پیچیده ای ندارد و بصورت سیار نیز قابل انجام است، اما از چیزی که بنظر می رسد کمی مشکل تر است، و بدون تجربه و دقت نتیجه جالب نخواهد شد.
  • برچسب های یو وی (UV) مانع از عبور نور مضر خورشید می شوند و گرانترند.
  • برچسب های شیشه دودی را بر سطح داخلی شیشه می چسبانند و برای شیشه های دارای تقعر (مانند شیشه عقب پژو 206) ممکن است زمان و هزینه بیشتری لازم باشد.
  • معمولا برای زیبایی بیشتر، شیشه های عقب و جلو را به یک اندازه دودی می کنند. اما از آن جایی که مقدار دید به میزان نور بستگی دارد، اگر پنجره های جلو و عقب را به یک اندازه دودی کنید، چون از شیشه جلو که دودی نیست نور بیشتری به جلوی کابین می رسد، به نظر می رسد که پنجره های عقب تیره ترند. خلاصه کلام اگر می خواهید پنجره های عقب تیره تر باشند، توجه داشته باشید که به شکل پیشفرض، شیشه های پنجره عقب همواره کمی تیره تر به نظر می آیند.
  • در صورت نصب صحیح و بی نقص شیشه دودی، گوشه و لبه شیشه ها تمیز بریده می شوند و حباب، گرد و غبار و اثر انگشتی روی شیشه باقی نمی ماند. برخی حبابهای ریز، بعد از یک روز برطرف خواهند شد.
  • معمولا لبه برچسب را کمی مانده تا انتهای شیشه در نظر می گیرند تا به مرور زمان، لب پر نشود.

برچسب نباید لب به لب تا انتهای شیشه باشد. کمی فاصله، می تواند عمر آن را بیشتر کند.

  • برچسبهای قدیمی شیشه دودی از پایه فلز ساخته می شدند و عملکرد GPS را مختل می کردند، اما برچسبهای جدید این مشکل را ندارند.
  • پس از نصب برچسب بهتر است که تا یک روز شیشه ها را پایین نیاورید تا چسب های لایه، فرصت کافی برای چسبیدن داشته باشند.

قیمت انواع برچسب دودی- شهریور 97

نوع خودرو، تعداد و نوع شیشه های آن (یعنی میزان انحنا و عوامل این چنینی) می تواند در قیمت تاثیرگذار باشد. همچنین کیفیت و جنس برچسب دودی (رنگ، قابلیت یو وی) قیمت نهایی را تعیین می کنند. برچسبهای دودی بی کیفیت، نصب سختتری دارند و حبابهای داخل آنها بطور کامل از بین نمی رود، بعلاوه در اثر زمان تغییر رنگ می دهند و لبه های آنها باز می شود. با توجه به گرانی های اخیر، ارزان قیمت ترین برچسب ها با احتساب اجرت نصب حداقل 120 هزار تومان هزینه دارند. این مقدار با ادعای بهتر بودن کیفیت از جانب نصاب می تواند بیشتر و بیشتر شود و به چند برابر نیز برسد.


معروفترین برندهای برچسب دودی عبارتند از: سولارگارد (Solar Gard) ، سان تک (SunTech) و لیومار (Llumar) که در صورت نصب روی شیشه، معمولا طول عمری بیشتر از خودرو دارند. اما آنچه بیشتر تحت عنوان جنس آمریکایی در کشورمان نصب می شود و واقعیت نیز آن است که کیفیتی خوب و حتی عمری دائمی در صورت رعایت چند نکته ساده دارند، برچسب هایی هستند که عبارت USA QUALITY و گاهی تنها واژه USA را به صورت کمرنگ بر روی خود، حک شده دارند.

در بعضی شهرستان ها قیمت این برچسب ها با احتساب اجرت نصب 130 الی 150 هزار تومان است. همین برچسب و کیفیت در تهران نزدیک به 200 هزار تومان و گاهی در بعضی مغازه های مخصوص این کار به مبالغی عجیب و غیرقابل قبول می رسد. در هر صورت اگر حاضر به پرداخت مبلغ بیشتر از نرخ رایج هستید، حواستان را جمع کنید و از برند های موجود نام برده آگاه باشید.

و اما نکته آخر، همیشه توجه داشته باشید که چاقو و تمامی اقلام تیز می توانند بر روی برچسب خراش ایجاد کنند که پس از آن، پوسته پوسته و برچسب به مرور جدا خواهد شد. همچنین در هنگام تمیز کردن شیشه دقت کنید که انگشتر یا متعلقات این چنینی می توانند نقش همان چاقو را داشته و ایجاد خراش کنند. با نصب برچسبی با کیفیت و رعایت همین نکات ساده، شیشه هایتان تا هر زمانی که بخواهید دودی خواهند ماند.

The post هر آنچه از دودی کردن شیشه خودرو باید بدانید؛ راهکاری موثر برای فرار از اشعه مرگبار UV appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط