تنگه ابوقریب بهرام توکلی روایت روز های پایانی جنگ

امتیاز دهید post

این فیلم روایتی است از دفاع گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی، در روزهای پایانی جنگ.

تنگه ابوقریب نویسنده و کارگردان : بهرام توکلی : بازیگران : امیر جدیدی، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، مهدی پاکدل، مهدی قربانی و… | خلاصه داستان فیلم تنگه ابوقریب : تنگه ابوقریب روایت قهرمانانه از دفاع مردان این سرزمین از خاک ایران است. داستان رشادت‌های رزمندگان گردان عمار در حفظ تنگه موسوم به ابوقریب.

سایر عوامل : مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه/ مدیر تولید: محمدرضا منصوری/ تدوین : میثم مولایی/ طراح چهره پردازی و جلوه های ویژه چهره پردازی : سعید ملکان/ طراحی صحنه و لباس : محمدرضا شجاعی/ طراحی و ترکیب صدا : امیرحسین قاسمی/صدابردار : رشید دانشمند/ موسیقی : حامد ثابت/ جلوه های بصری : جواد مطوری، حسن ایزدی، محسن خیرآبادی، محمد برادران/ جلوه های ویژه میدانی : محسن روزبهانی/ عکاس : محمد بدرلو/ محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه ای اوج

 

دانلود رایگان فیلم تنگه ابوقریب

 

تنگه ابوقریب

درباره فیلم گاهی در زندگی در موقعیت هایی قرارمیگیری که بالاتر از اهمیت مرگ و زندگی شخصی است. گاهی مرگ و‌زندگی یک کشور در گرو تصمیم توست. از میدان ندا می آید، هرکس بترسد زودتر می میرد…حال ببینیم چطور غیرت بر قدرت نظامی چیره میشود.

تولید و مراحل فنی تولید فیلم سینمایی تنگه ابوقریب از اواسط شهریور سال ۹۶ آغاز شد. بعد از اتمام نگارش فیلمنامه، کار انتخاب عوامل پشت دوربین آغاز شد و بر این اساس عوامل زیر به تنگه ابوقریب پیوستند: طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، صدابردار: رشید دانشمند، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، برنامه‌ریز: علی مردانه، دستیار اول کارگردان: محمد عسگری، جانشین تولید:کیومرث عباسی، مشاور رسانه‌ای:علی مرادخانی، عکاس: محمد بدرلو.بعد از آن نیز کار انتخاب بازیگران انجام شد و فیلم جلوی دوربین رفت. کار تصویربرداری این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس، خرمشهر، اندیمشک و دزفول انجام شده و فیلمبرداری آن بعد از حدود ۲ ماه از آذر ماه به پایان رسید.امیرحسین قاسمی صداگذاری و حامد ثابت آهنگسازی تنگه ابوقریب را بر عهده داشتند. این فیلم در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر علاوه بر تهران، ۱۵ بهمن ۹۶ در تبریز نیز به نمایش درآمد.

تنگه ابوقریب

ساخت فیلم «تنگه ابوقریب» بار دیگر، حماسه گردان عمار در این تنگه را زنده کرد و رسانه های مختلف نسبت به انتشار مطالبی در این زمینه، اقدام کردند.

تنگه ابوقریب که به یکی از حساس‌ترین برهه‌های دفاع مقدس می‌پردازد، امسال در جشنواره فیلم فجر عنوان بهترین فیلم را از آن خود کرد. سینمای دفاع مقدس با این فیلم جهش بلندی کرد و به نظر بسیاری از کارشناسان این فیلم یک اتفاق مهم در این ژانر است. «تنگه ابوقریب» به لحاظ اهمیت سوژه و توجه به یک رخداد تاریخی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.ابوقریب در نزدیکی دشت عباس و جاده اندیمشک- دهلران نشان سرزمینی است که کارگردان جوان سینما را برای روایت یکی از حساس‌ترین برهه‌های جنگ راهی جنوب کرده است.

تنگه ابوقریب

بهرام توکلی، کارگردان فیلم به بخشی از تاریخ دفاع مقدس پرداخته که تا به حال کمتر مورد توجه بوده است و حالا این فیلم بیشتر و بهتر می‌تواند سختی‌ها و مشکلات رزمندگان را در آخرین سال جنگ نشان دهد. اگر تاریخ هشت ساله دفاع مقدس را به سه دوره سال‌های آغازین از سال 1359 تا 1361، سال‌های میانی از 1361 تا 1365 و سال‌های پایانی از 1365 تا 1367 تقسیم کنیم، متوجه خواهیم شد که بیشترین تمرکز رسانه‌ها، پژوهشگران و راویان بر سال‌های آغازین و میانی بوده و کمتر به اتفاقات مهم سال‌های پایانی جنگ پرداخته شده است.

ساخت تنگه ابوقریب اتفاق و مجال خوبی است تا با دقت و حساسیت بیشتری سال‌های پایانی جنگ را مرور کنیم. سال‌هایی که به لحاظ مقاومت و ایثار نیروها مثال‌زدنی است و اجازه تعرض دوباره دشمن به خاک میهنمان را نداد.

 

 

مطالب مرتبط