اعتراض کارمندان گوگل به توسعه جستجوگر سانسور شده برای کشور چین

امتیاز دهید post

بنابر گزارش نیویورک تایمز، به تازگی بالغ بر هزار نفر از کارمندان گوگل با امضای نامه ای، به تلاش این کمپانی در جهت ساخت نسخه ای سانسور شده از موتور جستجوگرش برای کشور چین اعتراض کرده اند. در این نامه، کارمندان خواستار شفافیت هرچه بیشتر و در نظرگیری حقوق بشر در تصمیم گیری ها شده اند؛ زیرا پایش اینترنت و همکاری با دولت چین، می تواند به ساکت کردن صدای معترضان و به خطر انداختن اطلاعات فعالان سیاسی و اجتماعی منجر شود.

در بخشی از نامه کارمندان که از سوی منابع ناشناخته در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفته آمده «در حال حاضر ما هیچ اطلاعات در اختیار نداریم که قادر به اتخاذ تصمیمی آگاهانه درباره کارمان، پروژه هایمان و استخدام مان باشیم. کارمندان گوگل نیاز دارند بدانند که ما در حال ساخت چه چیزی هستیم.»

در روز سوم آگوست گذشته، نشریه های The Intercept و The Information گزارش کردند که گوگل مشغول کار روی یک اپلیکیشن جستجوگر و نیز یک اپلیکیشن خبری سانسور شده برای چین است و هدف نهایی، احیای موتور جستجوگر این کمپانی در کشور مورد اشاره است. گفته می شود که توسعه این اپلیکیشن ها از سال پیش میلادی آغاز شده و طی این مدت، گوگل ترجیح داده که در این باره سکوت اختیار کند. این کمپانی ضمناً از پاسخ به گزارش های منتشر شده سر باز زد.

در سال 2010 میلادی بود که گوگل از بازار چین خارج شد؛ پس از تلاشی ناموفق برای راه اندازی جستجوگر سانسور نشده خود در چین که البته به مذاق دولت پکن خوش نیامد. بازگشت جنجالی گوگل به بازار این کشور، در تضاد کامل با شعار «شیطان نباش» است که سال ها پیش کمپانی ساکن مانتین ویو با آن شناخته می شد؛ زمانی که گوگل به آزادی اینترنت اهمیت می داد و حتی در شعبه آسیا خود، مدیری به نام «مدیر آزادی بیان» استخدام کرده بود. مدیر آزادی بیان سابق گوگل اخیراً در تازه ترین مصاحبه خود گفت که راه اندازی ورژنی سانسور شده از جستجوگر گوگل، «ایده ای بسیار بد است، کاری احمقانه».

The post اعتراض کارمندان گوگل به توسعه جستجوگر سانسور شده برای کشور چین appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط