جابجایی یک مینی‌بوس توسط این ربات هزارپا

امتیاز دهید post

محققان ربات کوچک جدیدی توسعه داده اند که با استفاده‌ از پاهای بیشمارش همانند هزارپا دارو را به داخل بدن انسان منتقل می‌کنند. پژوهشگران مدعی شده اند که تکنولوژی به خصوص بکار رفته شده در ربات هزارپا موجب شده قدرتی معادل بلند کردن یک مینی‌بوس بزرگ را در اختیار داشته باشد.

رباتی که میتواند یک مینی بوس را جابجا کند

علاوه بر این ربات یاد شده قادر است کارایی خود را در محیط سخت و حتی با غوطه ور شدن در خون یا مخاط، به راحتی مسافت‌هایی طولانی در بدن را بپیماید. آنچه این ربات را از موارد مشابه با خود مجزا می‌کند پاهای بلند باریک و یک میلیمتری آن است که بسیار به مو‌های ریز شباهت دارد.

تحقیقات نشان می دهد پاهای باریک ربات هزارپا سطح تماسش را به شدت کاهش می‌دهد و موجب می‌شود که اصطحکاکش با دیواره‌ها را پایین آورد. آزمایشات نشان می‌دهد که این مسئله موجب شده حرکت این ربات نسبت مدل‌های بدون عضو تا ۴۰ برابر اصطحکاک کمتری در سطوح خشک یا تر ایجاد می‌کند.

تیم تحقیقاتی یاد شده سعی کرده‌اند با مطالعه ساختار پاهای هزاران گونه جانوری به بهترین مدل موجود پی ببرند تا بتوانند گزینه مطلوبی برای ربات ریز خود پیدا کنند.

پژوهشگران با توسعه این ربات سعی دارند که روش مناسبتری برای انتقال دارو به تمامی اعضای بدن پیدا کنند. بدین صورت دیوایس یاد شده می‌تواند از طریق بلعیدن یا وارد شدن از طریق پوست، مواد دارویی مناسب را به تمامی اعضای بدن وی انتقال دهد.

تست‌های انجام شده اثبات کرده که ربات هزارپا می‌تواند تا وزنی ۱۰۰ برابر سنگینی خود را حمل کند. از لحاظ مقایسه می‌توان قدرت این ربات را به یک مورچه تشبیه کرد که در واقع قویترین طبیعت به شمار می‌رود.

پیش از این گزارش شده بود که پزشکان تکنولوژی مفیدی برای دسترسی به نقاط خاصی از بدن طراحی کرده اند که پیش‌تر رسیدن به آنها بدون جراحی ممکن نبود. به نظر می رسد که این ربات ۰.۱۵ در ۰.۶۵ میلیمتری بتواند با ویژگی طراحی شده، کارایی مفیدی از خود بر جای بگذارد.

مطالب مرتبط