نقد فیلم دزدان دریایی کارائیب 5 – Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales 2017

1/5 - (1 امتیاز)

پنجمین قسمت از سری فیلمهای ( دزدان دریایی کارائیب ) پس از گذشت 6 سال از انتشار آخرین قسمت از این سری مجموعه فیلمها منتشر شده است که حواشی فراوانی هم طی مدت ساخت رقم زده از جمله زندگی شخصی جانی دپ که محل بحث و مجادله ای حقوقی فراوانی شده. در مهمترین این موارد نیز اخیراً یک گروه هکر ادعا کرده بودند که نسخه کامل این فیلم را دزدیده اند و در صورت پرداخت نشدن مبلغ درخواستی شان، فیلم را بصورت گسترده منتشر خواهند کرد.

نقد فیلم دزدان دریایی کارائیب 5

 

البته حالا که فیلم اکران شده تا این لحظه خبری از انتشار نسخه قاچاق منتشر نشده و به نظر می رسد که یا هکرها این اثر را به سرقت نبرده اند یا دیزنی به نحوی با آنان کنار آمده است! بهرحال قسمت پنجم ( دزدان دریایی کارائیب ) با عنوان ( مردان مرده قصه نمی گویند ) به اکران رسیده و مخاطبین سینما می توانند دوباره پس از مدتها جانی دپ را در قامت جک اسپارو ملاقات نمایند.

 

کاپیتان جک اسپارو (جانی دپ ) پس از ماجراجویی های خطرناکی که در قسمت های قبل انجام داده بود ، اینبار با یک مشکل بزرگ مواجه شده و آن آزاد شدن کاپیتان سالازار ( خاویر باردم ) از شر مثلث شیطانی برمودا است. سالازار پس از آزادی به همراه کشتی ماوراء طبیعی خود و البته ملوانانش که جمعی از ارواح زحمتکش می باشند، به دنبال جک اسپارو می گردد تا انتقامش را از او بگیرد و…

چهارمین قسمت از ( دزدان دریایی کارائیب ) این موضوع را بصورت علنی برای سازندگانش عیان ساخت که نیاز هست تا برای ساخت ادامه این سری از فیلمها یک بازنگری کلی صورت بگیرد و به همین جهت فیلم دچار یک وقفه 6 ساله شد. اما حالا با اکران قسمت پنجم شاهد این موضوع هستیم که نه تنها مشکلات ریز و درشت فیلم برطرف نشده بلکه یک مرحله به عقب تر سوق پیدا کرده است.

فیلمنامه ( مردان مرده قصه نمی گویند ) داستان بی سر و ته و مجموعه ای از شخصیت های اضافی را دنبال می نماید که به سختی می توانند مخاطب را سرگرم نمایند.

دزدان دریایی کارائیب

( مردان مرده قصه نمی گویند ) را دو کارگردان به نامهای اسپن سندبرگ و یواخیم رانینگ کارگردانی کرده اند که موفق ترین اثرشان تا به امروز فیلم نروژی ( Kon-Tiki ) بوده که در سال 2013 در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار نامزد بود. اما تنها اثر بین المللی آنها که با بازیگران مطرح ساخته شده، فیلم عجیب و غریب ( Bandidas ) با بازی پنه لوپه کروز و سلما هایک بود که بعید به نظر می رسد کسی آن را بخاطر سپرده باشد. احتمالاً مشکلات زیاد فیلم ( مردان مرده قصه نمی گوید ) نیز از تجربه کم دو کارگردانش سرچشمه می گیرد که سابقه ساخت یک بلاک باستر پر هزینه را نداشته اند.

 

دانلود کالکشن فیلم دزدان دریایی کارائیب

دانلود فیلم دزدان دریایی کارائیب با لینک مستقیم و کیفیت عالی از سایت هکس دانلود .

 

در نظر گرفتن مفاهیم اجتماعی به صورت اغراق شده در داستان نه تنها کمکی به فرهنگ سازی در این مورد نکرده بلکه نتیجه عکس نیز داده است. از جمله این موارد حضور شخصیت زنی به نام کارینا است که همه به جهت باهوش بودن او احساس می کنند که باید جادوگر باشد! تلاش سازندگان برای به تصویر کشیدن فرهنگ اشتباه دیدگاه مردان نسبت به جایگاه کنونی زنان قابل تحسین است اما زمانی که این اتفاق بطور مکرر در داستان رخ دهد و هربار به عناوین مختلف دیالوگ های تکراری برقرار شود، قطعاً نمی تواند تاثیر ماندگاری بر ذهن مخاطب بر جای بگذارد و آن مفهوم را هم لوس می کند.

خودِ شخصیت اصلی داستان یعنی جک اسپارو نیز در پنجمین قسمت به یک کاریکاتور کامل از ویژگی های بامزه ای که در قسمت های قبل به همراه داشت تبدیل شده است. به نظر می رسد که دو کارگردان فیلم در این قسمت جانی دپ را به حال خود رها کرده اند تا هرآنچه که احساس می کند می بایست در قامت شخصیت اسپارو انجام دهد را به تصویر بکشد و حد واسطی هم برای آن در نظر نگرفته اند، به همین جهت شوخی های اسپارو هم چنگی به دل نزند و انتظار 6 ساله تماشاگر را پاسخ ندهد.

شخصیت منفی داستان هم که کاپیتان سالازار می باشد، کم و بیش وضعیتی همانند ان صباح نور در فیلم ( مردان ایکس ) دارد. او با مجموعه ای از ارواح و کشتی ماوراء طبیعی خود به داستان وارد می شود اما بیشترین کلمه ای که از دهان او خارج می شود، ” جک اسپارو ” می باشد که معمولاً با نفرت آن را بیان می نماید. فیلم در میانه راه گریزی به سالازار و دلایل نفرتش از جک اسپارو می زند اما جزئیات آن به حدی کم و آشفته است که علناً توجیه تقابل این دو را زیر سوال می برد.

متاسفانه ( مردان مرده قصه نمی گویند ) در بخش اکشن نیز به حدی شلوغ و بی برنامه است که مخاطب را سردرگم می کند. کیفیت CGI فیلم گاهی به بلور می زند و تصمیم سازندگان به ایجاد شلوغی صحنه ها منجر به از دست رفتن مدیرتشان در هدایت اثر گردیده است. سری فیلمهای ( دزدان دریایی کارائیب ) به شوخی هایشان در هنگام صحنه های اکشن معروف هستند اما این میزان در ( مردان مرده قصه نمی گویند ) بطور عجیب و زننده ای افزایش پیدا کرده بطوریکه فیلم گاهی شبیه به آثار هجوآمیز درباره فیلمهای اکشن می گردد!

دزدان دریایی کارائیب

در میان بازیگران فیلم، مشخصاً بزرگترین مزیت هنوز وجود جانی دپ در نقش جک اسپارو می باشد که علی رغم افول کیفیت شخصیت پردازی اش در قسمت پنجم، هنوز هم گاهی می تواند لبخند را به لبان تماشاگر بیاورد. دپ شناسنامه سری فیلمهای ( دزدان دریایی کارائیب ) است و چنانچه با افول شخصیت پردازی او مواجه باشیم، فیلم نیز از رمق می افتد که در قسمت پنجم نیز چنین شده. خاویر باردم هم در نقش منفی این قسمت بیشتر از آنکه ترسناک به نظر برسد، پرتره جذابی از خود به جای می گذارد که کلمه ” جک اسپارو ” هم ضمیمه آن شده! جفری راش و بازیگران جوان این مجموعه نیز در نقش های خود توانسته اند آنچه فیلم از آنان انتظار داشته را محقق سازند و در این بین گلشیفته فراهانی هم اگرچه حضور کوتاهی در فیلم دارد، اما بهرحال تماشای شکل و شمایل عجیب و غریبش در فیلم جالب به نظر می رسد!

( دزدان دریایی کارائیب : مردان مرده قصه نمی گویند ) ناامید کننده ترین قسمت در میان این سری محسوب می شود. اثری که پس از 6 سال به سینما بازگشته تا بتواند آبروی این مجموعه فیلمها را احیاء نماید اما از مشکلات ریز و درشتی چه در شخصیت پردازی و چه در فیلمنامه و حتی در بخش اکشن، رنج می برد که طرفداران پر و پا قرص فیلم را دچار ناامیدی خواهد کرد. البته احتمالا تماشای ( مرده مرده قصه نمی گویند ) برای کسانی که سری نخست این مجموعه را بخاطر ندارند و با سبک و سیاق ساخت بلاک باسترهای امروز هالیوودی احساس راحتی می کنند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. منبع : مووی مگ 

 

مطالب مرتبط