۱۱ نکته جالب درباره نامزدهای اسکار ۲۰۲۱

امتیاز دهید post

نود و سومین دوره جوایز اسکار ۲۵ آوریل (دوشنبه ۶ اردیبهشت) هم‌زمان در دالبی تیه‌تر در هالیوود و یونی‌ین استیشن در لس آنجلس برگزار می‌شود.

به گزارش مجله نماوا، در این مطلب با در نظر گرفتن اعداد به چند نکته جالب درباره نامزدهای این دوره جوایز آکادمی اشاره شده است.

۱۱- تعداد بازیگرانی که برای اولین بار نامزد اسکار شده‌اند.
با توجه به این که پاندمی کرونا، هالیوود را وادار کرد در سال ۲۰۲۰ بیشتر فیلم‌های مطرح خود را روانه سینماها نکند، ستاره‌های بزرگ از رقابت خارج شدند و به این ترتیب فضای چهار بخش بازیگری بیشتر باز شد. آماندا سایفرید برای «منک»، آندرا دی برای «ایالات متحده در برابر بیلی هالیدی» و پل ریسی، «صدای متال» جزو ۱۱ بازیگری هستند که برای اولین بار شانس دریافت جایزه اسکار را دارند. بخش کارگردانی حتی چهره‌های تازه‌تری دارد و در بین پنج نامزد این بخش تنها دیوید فینچر قبلاً نامزد اسکار شده است. فینچر آخرین بار یک دهه پیش برای فیلم «شبکه اجتماعی «(۲۰۱۰) نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد و به شکلی عجیب از دریافت این جایزه بازماند و قبل از آن نیز یک بار دیگر برای «مورد عجیب بنجامین باتن«(۲۰۰۸) در این بخش نامزد شده بود.

۱۰- تعداد نامزدی «منک».
فیلم جدید فینچر بیشتر از هر فیلم دیگری نامزد اسکار شده است؛ از جمله در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد برای گری اولدمن و بازیگر زن مکمل برای سایفرید.

۹- تعداد بازیگران رنگین‌پوست که در این دوره نامزد اسکار شده‌اند.
این یک رکورد است. استیون یون با نامزدی برای «میناری» اولین بازیگر آمریکایی-آسیایی است که در بخش اسکار بهترین بازیگر مرد نامزد می‌شود، و ریز احمد برای «صدای متال» اولین فرد پاکستانی‌تبار است که نامزد جایزه بازیگری شده است.

۸- تعداد نامزدی اسکار گلن کلوز در تمام دوران کاری‌اش.
کلوز تنها بازیگرِ همچنان در قید حیات، با بیشترین نامزدی اسکار است که هنوز برنده نشده؛ با هفت نامزدی در سال‌های قبل و هفت شکست. او اولین بار در ۱۹۸۳ با «دنیا به روایت گارپ» نامزد اسکار شد و امسال با «مرثیه دهاتی» هشتمین نامزدی را به دست آورده است. در میان بازیگران مرد پیتر اوتول فقید با هشت نامزدی بی‌آن که جایزه دریافت کند، رکورددار است. البته او در ۲۰۰۲ یک اسکار افتخاری گرفت.

۷- تعداد بازیگرانی که بعد از مرگ نامزد اسکار شدند.
حالا چادویک بوزمن برای کار خود در «بلک باتم ما رینی» بعد از مرگ نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شده است. این افتخار تراژیک او را در گروهی شامل جیمز دین، اسپنسر تریسی، ماسیمو تروئیزی و پیتر فینچ قرار می‌دهد. فینچ تنها مردی است که بعد از مرگ اسکار بهترین بازیگر مرد را برد (در ۱۹۷۷ برای «شبکه»). در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل، هیث لجر و رالف ریچاردسن نامزد شدند؛ و لجر در ۲۰۰۹ برای «شوالیه تاریکی» برنده شد. جیمز دین تنها بازیگری است که پس از مرگ دو بار نامزد اسکار شد (۱۹۵۶ برای «شرق بهشت» و ۱۹۵۷ برای «غول»). بوزمن اوت سال گذشته پس از چهار سال مبارزه با سرطان روده بزرگ در ۴۳ سالگی از دنیا رفت.

۶- تعداد بازیگران سیاه‌پوست که در این دوره شانس دریافت جایزه اسکار را دارند.
بوزمن، دی، وایولا دیویس، دانیل کالویا، لزلی ادم جونیر و لاکیت استنفیلد شش بازیگر سیاه‌پوست هستند که امسال در چهار بخش بازیگری نامزد شده‌اند. سال گذشته تنها بازیگر سیاه‌پوست نامزد‌شده سینتیا اریوو بود.

۵- تعداد کشورهای آفریقایی که تاکنون در بخش اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی نامزد شده‌اند.
امسال تونس با فیلم «مردی که پوست خود را فروخت» به کارگردانی کوثر بن هنیه برای اولین بار این شانس را دارد که در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی برنده اسکار شود. پنج کشور آفریقایی تونس (یک)، الجزایر (پنج)، آفریقای جنوبی (دو) و ساحل عاج و موریتانی (هر کدام یک)، روی هم ۱۰ نامزدی اسکار در این بخش کسب کرده‌اند.

۴- تعداد نامزدی اسکار کلویی ژائو کارگردان «سرزمین کوچ‌نشین‌ها»
سینماگر چینی-آمریکایی در یک سال رکوردشکن برای سینماگران زن، خود با چهار نامزدی یک رکورد زد. امسال به شکلی بی‌سابقه، ۷۰ زن ۷۶ نامزدی کسب کرده‌اند؛ از همه بیشتر ژائو که در بخش‌های بهترین کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی، تدوین و بهترین فیلم در مقام تهیه‌کننده نامزد است. به این ترتیب، او از سوفیا کوپولا و فرن والش که در ۲۰۰۳ هر یک سه نامزدی به دست آوردند، پیشی گرفت. ژائو همچنین اولین زن رنگین‌پوست نامزد‌شده در بخش کارگردانی است. امرالد فنل هم برای «زن جوان امیدوارکننده در این بخش نامزد شده است. برای اولین بار در تاریخ جوایز اسکار است که دو سینماگر زن در این بخش نامزد می‌شوند.

۳- تعداد نامزدهای اسکار دوران کاری ساشا بارون کوهن به لطف دو شخصیت
کوهن امسال برای بازی در نقش ابی هافمن در «محاکمه شیکاگو ۷» نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل است. او همچنین برای «بورات فیلم بعدی» در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی بخت دریافت جایزه را دارد. کوهن در ۲۰۰۷ نیز برای اولین فیلم «بورات» نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

۲- دومین نامزدی الیویا کلمن در فاصله دو سال
الیویا کلمن امسال برای فیلم «پدر» در بخش بهترین بازیگر زن مکمل نامزد شده است. او در ۲۰۱۹ با «سوگلی» اسکار بهترین بازیگر زن را برد.

۱- تنها مردی که هم‌زمان در هر دو بخش بهترین بازیگری و بهترین ترانه نامزد شده است.
لزلی ادم جونیر، که با بازیگری و آوازخوانی در «همیلتن» به شهرت رسید، با «یک شب در میامی» اولین بازیگر مرد است که در یک سال هم‌زمان در هر دو بخش بهترین بازیگری (برای بازی در نقش سام کوک) و بهترین ترانه نامزد اسکار می‌شود. این اتفاق پیش از این برای سه زن افتاده است: مری جی بلایج برای «Mudbound» در ۲۰۱۸، لیدی گاگا برای «ستاره‌ای متولد می‌شود» در ۲۰۱۹ و سینتیا اریوو برای «هریت» در ۲۰۲۰.

منبع: آسوشیتدپرس

نوشته ۱۱ نکته جالب درباره نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط