دوربینی که تصاویر پنج بعدی می گیرد

امتیاز دهید post

محققان یک دستگاه تصویربرداری کامپکت را توسعه داده اند که شکل و بازتاب نوری اشیا را با سرعت و دقت بالا ثبت می کند.

این سیستم تصویربرداری اَبَر طیفی ۵ بعدی نه تنها چندین طول موج مختلف نوری از شی را دریافت می کند بلکه مختصات فضایی آن را هم در قالب تابعی از زمان ثبت می کند. از کاربردهای این سیستم می توان به شناسایی افراد، مراقبت پزشکی، کشاورزی، تشخیص نشت مواد شیمیایی یا حتی دسته بندی اپتیکال محصولات اشاره کرد.

این دوربین ۵ بعدی از دو ماژول تصویربرداری تشکیل شده و ابعادی برابر با ۴۲۵ در ۲۰۰ میلی متر دارد. نکته مهم این جاست که محققان باور دارند با بهینه سازی بیشتر و اعمال برخی تغییرات می توان آن را به گوشی های هوشمند هم آورد.

محققان برای نمایش کاربردهای این دوربین مدلی ۵ بعدی از دست انسان را ایجاد کرده اند که در برخی طیف های آن می توان رگ ها را مشاهده کرد.

نمونه اولیه این دستگاه که با همکاری گروه تحقیقاتی «گانتر ناتنی» و دانشگاه «فردریش شیلر» توسعه یافته بر خلاف دوربین های معمول که تنها سه طیف نوری را تشخیص می دهند، قادر به شناسایی صدها رنگ یا طول موج است. این امر به دوربین اجازه می دهد علاوه بر مختصات فضایی محورهای x, y و z، زمان و اطلاعات مبتنی بر بازتاب نوری طیف الکترومغناطیسی نمایان تا مادون قرمز را ثبت کند. با استفاده از این داده ها می توان موقعیت های فضایی دقیق را برای لحظات خاصی از زمان ایجاد کرد.

دوربین ۵ بعدی مذکور مثل چشم انسان با بهره گیری از دو دوربین ابر طیفی تصویری سه بعدی و اطلاعات عمق را از دو جهت نسبتا مختلف ثبت می کند. سپس با شناسایی نقاط خاصی از سطح اشیا که در هر دو زاویه دید ثبت شده اند، مجموعه کاملی از نقاط داده در فضا ترسیم می شود.

The post دوربینی که تصاویر پنج بعدی می گیرد appeared first on دیجیاتو.

مطالب مرتبط