بررسی فیلم استوبر Stuber – رابطهٔ بین دو بازیگر اصلی این کمدی را جذاب‌تر کرده است

امتیاز دهید post

هالیوود مدت‌هاست که از این الگو استفاده می‌کند: یکی از شخصیت‌ها معمولا هیکلی درشت و ظاهری خشن‌تر دارد که به سنت‌های قدیمی ارزش‌ می‌دهد و معمولا کمتر خراب‌کاری می‌کند. شخصیت دیگر عموما ریزاندام، بانمک‌تر و یک جورهایی دست و پا چلفتی است و بیشتر مواقع موجب خشم شخصیت مقابلش می‌شود. گاهی همه چیز جوری پیش می‌رود که این دو باید با یکدیگر همکاری کنند تا آدم‌های بد داستان را از میان بردارند.
از «۴۸ ساعت» گرفته تا «گریز نیمه‌شب»، «ساعت شلوغی»، «مردان سیاه‌پوش»، «سواری با هم»، «اطلاعات مرکزی»، «مخمصه» و فیلم جدید «استوبر» از چنین الگویی استفاده کرده‌اند. البته «استوبر» Stuber از سبک کلاسیک این ژانر فاصله گرفته و یک کمدی-اکشن حسابی است.

همچنین بخوانید:
هابز و شاو HOBBS & SHAW – فیلمی کاملا تماشایی

جذابیت اصلی این فیلم به بازی کمیل نانجیانی (سریال «دره سیلیکون» و کمدی درام «بیمار بزرگ») و دیو باتیستا (که برای بازی در نقش درکس د دسترویر در فیلم‌های «نگهبانان کهکشان» مشهور است) بازمی‌گردد که از دایره امن خودشان خارج شده‌اند.
می‌دانیم که نانجیانی می‌تواند چابک و مضحک باشد و با قیافه‌ای خشک و بی‌روح ظاهر شود. می‌دانیم که باتیستا می‌تواند یک اتاق، خانه یا حتی یک بلوک شهری را به تنهایی نابود کند. قطعا «استوبر» سراغ همین توانایی‌ها رفته، به اضافه اینکه به نانجیانی فرصتی برای شکوفایی و به باتیستا شانسی برای نمایش قابلیت‌های طنزش داده است.
اگرچه اتفاقات فیلم در زمان حال رخ می‌دهد، مایکل دوز کارگردان چاشنی فیلم‌های رفیقی پلیسی (buddy-cop) دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی را به «استوبر» اضافه کرده است.

صدای خرد شدن استخوان‌ها در شروع فیلم، شبیخون به صحنهٔ قاچاق مواد مخدر که اشتباه پیش می‌رود و منجر به شلیک و تعقیب و گریزهای بعدی می‌شود، یادآور مجموعه فیلم‌های «اسلحه مرگبار» است.
داستان اصلی «استوبر» شش ماه پس از ورود مهلک ناگهانی پلیس، با شخصیت ویک با بازی باتیستا رخ می‌دهد. او که مردی غرغرو، رعب‌آور، تودار و کارآگاه تنومند اداره پلیس لس‌آنجلس است، به دنبال ردیابی اوکا تیجو (با بازی ایکو اویس استاد قهار هنر رزمی و بازیگر اندونزیایی) که همکارش را کشته و هنوز دستگیر نشده می‌گردد.
ویک روز خوبی را سپری نمی‌کند. او با بی‌فکری و خودخواهی سبک خودش، در روزی که افتتاحیهٔ اولین نمایشگاه مجسمه‌سازی دخترش نیکول (ناتالی مورالس) است، قرار یک عمل جراحی لیزیک ضروری را برنامه‌ریزی می‌کند. مسائل پیچیده: زمانی که ویک کورمال کورمال گالری را می‌گردد و حتی دست خودش را جلوی صورتش نمی‌بیند، همکار جدیدش (امین جوزف) با او تماس می‌گیرد و خبر تازه‌ای دربارهٔ تیجو شیطان می‌دهد. متاسفانه ویک نمایشگاه دخترش را ترک می‌کند.

کمیل نانجیانی دیو باتیستا

وه، اما ویک نمی‌تواند خوب ببیند و رانندگی برایش ناممکن است. او مطمئن نیست که در این ماجرا بتواند به کسی اعتماد کند. بالاخره ویک تصمیم می‌گیرد یک ماشین اوبر (تاکسی اینترنتی) درخواست کند و اینجاست که استو (نانجیانی) وارد داستان می‌شود.
از اینجا به بعد «استوبر»، ویک و استو زمان زیادی کنار یکدیگر می‌گذرانند. ویک مدام از استو می‌خواهد او را به مکان‌های مختلفی برساند. اینجاست که هر دو در دعواها و بحث‌هایی که با هم دارند، در موقعیت‌های خطرناکی گیر می‌افتند.
ویک استو را یک بزدل و هالو خطاب می‌کند که آنقدر شجاعت ندارد عشقش به دوست صمیمی‌اش (بتی گیلپین) را ابراز کند. نظر استو این است که ویک یک هیکل گنده دارد که احساساتش را در آن خاموش کرده و هیچ ایده‌ای برای برقراری ارتباط با دخترش ندارد.

فیلم استوبر

هر دو نفر درست می‌گویند و دعوای آنها به نقطه‌ای می‌رسد که یک صحنه درگیری حسابی و خنده‌دار را شکل می‌دهد.
نانجیانی و باتیستا زوج عالی کنار یکدیگر هستند، اما «استوبر» از وجود بازیگرهای عالی که در صحنه‌های کوتاهی حضور مؤثری داشته‌اند نیز بهره‌مند شده است.
کارن گیلان هم‌بازی باتیستا در «نگهبانان» نقش همکار اول او را بازی می‌کند که نسبت به ویک پلیس باهوش‌تر، قوی‌تر و بهتری است. میرا سوروینو در نقش سوپروایزر ویک بی‌نظیر است. مورالس می‌تواند به یک ستاره تبدیل شود. گیلپین ( سریال «گلو») موقعیت‌های خنده‌داری را در نقش عشق استو رقم زده است.
فیلم «استوبر» یک جورهایی احمقانه و کمی بی‌قواره است، اما نانجیانی و باتیستا بسیار با هم جور هستند.

باتیستا نانجیانی

صحنه‌های اکشن به خوبی به تصویر کشیده شده و گاهی به‌طرز خشنی خنده‌دار است. تماشای این فیلم گریزگرا در اوقات تابستان فرح‌بخش است.
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ ریچارد روئپر در سایت chicago.suntimes.com است.

نظر سایر منتقدان دربارهٔ این فیلم چیست؟

پیتر دبروگ | ورایتی

تماشای این دو شخصیت متفاوت که در مسیری که قرار بود کوتاه باشد مجبور به سازش با یکدیگر می‌شوند، هم خنده‌دار و هم آشناست.

جان دی‌فور | هالیوود ریپورتر

تنش غرغرو میان دو شخصیت اصلی «استوبر» بسیار با هم جور از آب در آمده است.

فیلم سینمایی استوبر

دیوید ارلیش | ایندی‌وایر

احتمالا این بازی احمقانه زیاد در ذهن مخاطب باقی نمی‌ماند، اما موجب خنده بر لب‌هایتان خواهد شد.

آلن ان‌جی | فیلم تریت

متأسفانه، «استوبر» هرگز به فیلم شاخصی تبدیل نخواهد شد. اگر از هر یک از هنرپیشه‌های نقش اصلی خوشتان می‌آید، عاشق فیلم خواهید شد. «استوبر» یک فیلم استاندارد به سبک فیلم زوج هنری (buddy movie) است.

بیل گودیکونتز | آریزونا ریپابلیک

نانجیانی به نوعی مثل بیل موری است. چیزی در مورد او وجود دارد که مدام منتظر یک حرکت خنده‌دار از سمت او هستید. شما دیر یا زود به خنده خواهید افتاد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بررسی فیلم استوبر Stuber – رابطهٔ بین دو بازیگر اصلی این کمدی را جذاب‌تر کرده است اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط