بررسی نحوه به تصویر کشیده شدن شهر های آمریکایی در ۱۲ فیلم سینمایی

امتیاز دهید post

در شهر های ما که همواره در حال تغییر هستند، جابه‌جا می‌شوند و تکامل پیدا می‌کنند؛ به تصویر کشیدن لحظات زودگذر و داستان‌های کوتاهی که باعث پویایی زندگی شهری می‌شوند، چالش‌برانگیز است.
فیلم به طرق مختلف می‌تواند یک رسانه مناسب برای نمایش نوستالژی شهری باشد و زندگی مردم و مکان‌ها را به شکلی منجمد در زمان در لحظه ثبت کند.
این لیست شامل انواع انتخاب‌های گوناگونی می‌شود که توسط فیلم‌سازان به تصویر کشیده شده‌اند. فیلم‌های مستند، زندگی شهری را به نمایش می‌گذارند.

همچنین بخوانید:
۱۳ فیلمی که به زیبایی شهر ها را بر روی پرده سینما به نمایش گذاشتند

فیلم‌های علمی- تخیلی و ویران‌شهرها گاهی آینده زندگی شهری را تیره و تار تصور می‌کنند؛ و همچنین آثار کلاسیک سینمایی را برای مکان‌هایی که زندگی می‌کنیم و دوست‌شان داریم، تماشا می‌کنیم.
زندگی شهری هم می‌تواند به طور دیوانه‌کننده‌ای به چالش‌هایش وابسته باشد و هم می‌تواند در سراسر جهان به واسطه لذت‌هایش تعالی‌بخش باشد. در این مطلب برخی از نمونه‌های مورد علاقه‌مان از داستان‌های شهری را که بر پرده سینما نمایش داده شده‌اند، ‌گرد آورده‌ایم.

۱– پترسون ۲۰۱۶ Paterson

در این اثر آرام جیم جارموش، آدام درایور پشت فرمان یک اتوبوس قرار می‌گیرد، یک ناظر بر زندگی شهری و یک شاعر حماسی که دائماً در حال کار است. این فیلم کم‌سروصدا،‌ واژگان درایور را با تصویر لحظه‌ای مسافران و صحنه‌های عبور از خیابان‌ها، در کنار هم قرار می‌دهد. فیلم تعمقی است در زندگی درونی یک هنرمند و زیبایی تماشایی زندگی در حمل و نقل انبوه شهر.

۲– فیلادلفیا ۱۹۹۳ Philadelphia

فیلادلفیا شهر

فیلم ماندگار جاناتان دمی در مورد HIV، ایدز و تبعیض ممکن است حول اجراهای تام هنکس و دنزل واشینگتن چرخیده باشد، اما شهر هم به خودی خود نقشی کلیدی ایفا می‌کند. یک پس‌زمینه زیبا برای داستان تلخ مبارزه با بی‌عدالتی، و شهری که به واسطه بناهای یادبود برای دموکراسی و برابری تعریف شده ‌است. دمی در جایی گفته که «فیلادلفیا» به نمایش “خوب، بد و زشتی” آمریکا کمک کرده ‌است.

۳– گزارش اقلیت ۲۰۰۲ Minority Report

 گزارش اقلیت

نویسنده داستان‌های علمی- تخیلی، فیلیپ کی. دیک، یقیناً در قرن بیست و یکم، یک دید عالم به غیب نسبت به شهرسازی داشته است. در این داستان کوتاه که تبدیل به فیلم پرطرفدار اسپیلبرگ شد؛ منطقه کلان‌شهری واشنگتن به واسطه PreCrime به یک صلح شکننده دست یافته ‌است، یک برنامه که پیش‌بینی می‌کند، مجرمان چه زمانی عمل خواهند کرد. علاوه‌بر در نظر گرفتن حمل و نقل آینده‌نگر‌ و تبلیغات شخصی، نمایش این فیلم از یک وضعیت نظارت همیشگی به سرعت در حال تبدیل شدن به وضعیت اضطراری مدنی و حقوق شهرنشینی است و کمتر به یک خیال‌پردازی تبدیل می‌شود.

۴– او ۲۰۱۳ Her

او شهر

افق متراکم و دیجیتالی تغییریافته و آینده‌نگر برای شهر لس آنجلس تقریباً یکی از کاراکترهای جهان ویران‌شده مملو از تکنولوژی اسپایک جونز است (اگرچه برخی از بخش‌های این فیلم در سنگاپور فیلم‌برداری شده است.) اما صحنه‌هایی که خواکین فینیکس از سیستم حمل و نقل شهری لس آنجلس برای رفتن به محل کار، ساحل و حتی یک کابین برفی در کوهستان استفاده می‌کند؛ به واقع خیال‌پردازی‌های شهرنشینی را اقناع می‌کند. این تجربه زمانی تکمیل می‌شود که فینیکس با استفاده از نقشه راه آهن محلی طراحی‌شده توسط گف مکفتریج (با بسیاری از آزادی‌های جغرافیایی) اعلام می‌کند که مسیر حمل و نقل لس آنجلس “از قله تا دریا” انجام شده است. آنجلنوس می‌تواند رویاپردازی کند.

۵– نمایش ترومن ۱۹۹۸ The Truman Show

 نمایش ترومن شهر

اکران این فیلم پیش از گسترش شبکه‌های اجتماعی و ظهور تلویزیون‌های واقع‌نما بود که همه آن‌ها به کلی فرهنگ آمریکایی را تغییر داده‌اند. داستان درباره یک مرد است که درون یک برنامه تلویزیونی به دام افتاده است و این فیلم پیشگویی باورنکردنی‌ای را ارائه می‌دهد. فیلم‌برداری در سی‌سایدِ فلوریدا (شهری مدل در Gulf Coast که بر پایه اصول شهرسازی نوین بنا شده ‌است) انجام گرفت. این فیلم همچنین نشان داد که چگونه طراحی شسته‌رفته چندش‌آور و بیش‌تولید زندگی شهری مصنوعی می‌توانند پتانسیل برازنده بودن را داشته باشد. در واقع کارگردان این شهر را به این دلیل انتخاب کرد که “جعلی به نظر می‌رسید”.

۶– منهتن ۱۹۷۹ Manhattan

منهتن  شهر

در فیلم «منهتن» وودی آلن، سوسیالیزم‌های پیچیده مشهورترین بخش شهر نیویورک را در جستجوی معنای هنری والا و معنای زندگی طی می‌کنند. با توجه به شکوفایی سمفونی‌های گرشوین که بر این فیلم سیاه- سفید نواخته می‌شود، به نظر می‌رسد که «منهتن» خود را بازتابی از دوران طلایی پیشرو در شهر نیویورک می‌داند اما به خصوص با توجه به این اتهاماتی که علیه آلن وجود دارد، این فیلم با نشان دادن تصویری از شهری که هرگز نمی‌خوابد آن هم در غیرقابل‌تحمل‌ترین وضعیت خود، به پایان می‌رسد.

۷– محله چینی‌ها ۱۹۷۴ Chinatown

محله چینی‌ها شهر

در یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ژانر نئونوآر لس آنجلس، کارآگاه خصوصی جیک گیتِس، تصور می‌کرد مسئولیت آسانی دریافت کرده است چراکه او استخدام شده بود تا به بررسی موضوع یکی از مقامات اداره آب لس ‌آنجلس، آن هم برای یک مسئله مرتبط با خیانت زناشویی، بپردازد. اما آنچه که او در اعماق شهر لس آنجلس به آن پی می‌برد، شبکه‌ای از فریب، فساد و قتل است که او هرگز نمی‌تواند آن را انکار کند، حتی زمانی که همکارانش او را ترغیب می‌کنند. در آخرین و معروف‌ترین قسمت از خط داستانی فیلم چنین می‌یابیم: “فراموشش کن جیک، اینجا محله چینی‌ها است.”

۸– آپارتمان ۱۹۶۰ The Apartment

آپارتمان شهر

در فیلم کمدی رمانتیک بدبینانه مشهور بیلی وایلدر که حول یک شرکت، قرار ملاقات‌های اداری و بالا رفتن از نردبان جمعی می‌چرخد؛ صحنه‌پردازی و رنگ‌ها چگونگی تعامل کاراکترها با یکدیگر را شکل می‌دهند. «آپارتمان» که برنده جایزه بهترین فیلم اسکار است، تصویری چندگانه از منهتن در اواسط قرن بیستم ارائه می‌کند؛ از ردیف میزها در یک برج بزرگ اداری مدرنیستی گرفته تا آن آپارتمان معروف.

۹– صبحانه در تیفانی ۱۹۶۱ Breakfast at Tiffany’s

صبحانه در تیفانی شهر

یافتن تصویری شاعرانه از نیویورک دهه ۶۰ میلادی که بهتر از «صبحانه در تیفانی» آن را به تصویر بکشد، کاری بس دشوار است؛ از صحنه آغازین که خیابان آرام پنجم را نشان می‌دهد تا توقف آدری هپبورن در مجاورت ساختمان سیگرام درست سه سال قبل که به عشق خود نسبت به نیویورک می‌اندیشید. احساس همان عشق به این شهر در کنار او سخت نیست.

۱۰– کلمبوس ۲۰۱۷ Columbus

کلمبوس

نگارش پرچین‌و‌شکن و عاشقانه شکوفا به این فیلم تیز و نافذ زندگی می‌بخشد. اما ستاره مجذوب‌کننده آن معماری است. صحنه‌پردازی در کلمبوس، ایندیانا، “معماری مکه میانه غربی” انجام گرفته است. نویسنده و کارگردان، کوگونادا، در اولین فیلم خود، از ساختمان‌های باورنکردنی مدرنی که در سراسر این شهر کوچک پراکنده شده‌اند، نهایت استفاده را می‌کند.

۱۱– ۵۰۰ روز سامر ۲۰۰۹ ۵۰۰ Days of Summer

500 روز سامر

زمانی که Los Angeles Conservancy (یک موسسه غیرانتفاعی جهت حفاظت از معماری) یک تور پیاده‌روی ۱۲ مرحله‌ای را در اطراف یک فیلم طراحی می‌کند، می‌توانید حدس بزنید که فیلم پر از ساختمان‌های فریبنده خواهد بود. «۵۰۰ روز سامر» یک فیلم کمدی- رمانتیک محصول سال ۲۰۰۹ با بازی جوزف گوردون لویت و زویی دشانل است و بیشتر بخش‌های این فیلم در داون‌تاون لس آنجلس در طول انتقال منطقه از مرکز شهر فراموش‌شده به مقصدی مد روز اتفاق می‌افتد. می‌توان برخی از بهترین نشانه‌های معماری شهر را به عنوان پس‌زمینه در این داستان عاشقانه دردناک ردیابی کرد.

۱۲– شش ابرقهرمان ۲۰۱۴ Big Hero 6

 شش ابرقهرمان

انیماتورها برای ایجاد این دنیای دیجیتالی با ۸۳۰۰۰ ساختمان و ۲۳ محله از داده‌های املاک و مستغلات واقعی سان فرانسیسکو استفاده کردند و جزئیات دقیقی از نماهای خیابان‌ها‌ به دست آوردند چراکه تا محل قرارگیری تیر چراغ برق‌ها هم به طور دقیق در نظر گرفته شده است. سپس برای اشاره کردن به کمیک اصلی «قهرمان بزرگ» که در توکیو صحنه‌پردازی شده بود، این شهر با مخلوطی درهم‌وبرهم از علائم، فرهنگ و تاثیرات معماری آمریکایی و ژاپنی پوشانده شد تا به نوعی کلان‌شهر سانفرانسوکیو ساخته شود. با دقت تماشا کنید: فیلم حاصل‌شده (اولین همکاری مارول و دیزنی) ممکن است بیش از هر فیلم دیگری در تاریخ، تخم مرغ عید پاک‌های شهری داشته باشد.
این مطلب برگرفته از نوشته Patrick Sisson و Lauren Ro در سایت curbed.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بررسی نحوه به تصویر کشیده شدن شهر های آمریکایی در ۱۲ فیلم سینمایی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

مطالب مرتبط